Горещи новини
- Залужни разказа за конфронтация с кабинета на Зеленски
- /ВИДЕО/: В Турция след смъртоносен пожар в курорт обявиха 22 януари за ден на траур
- Фицо обвини словашката опозиция, че се опитва да организира Майдан в страната
- Как се модернизира РСЗО "Торнадо-С" и защо системата е незаменима в зоната за специални операции
- Risk Analysis: Ядрената зима могат да преживеят само пет държави на Земята
- Медведев направи заключение от встъпването в длъжност на Тръмп
- Армения потвърди намерението си да остане в Евразийския икономически съюз
- /СНИМКИ/: Стана известно за появата на спецчасти на страна от НАТО в района на Курск, като съветници на ВСУ
- ta3: В Словакия обмислят вот на недоверие към Фицо /ВИДЕО/
- Тръмп обяви извънредно положение на границата и помилва онези, които щурмуваха Капитолия
Сп. Морски свят, август, 2006
Христо Минев - 140 години русенско пристанище В юбилейната си година пристанище Русе очаква ново бъдеще
Двата порта – запад и изток, вероятно ще бъдат концесионирани заедно, към тях има инвеститорски интерес на една голяма компания, каза министър Мутафчиев
Русе тържествено отбеляза 140-годишнината на своя порт –едно от най-старите модерни български речни пристанища. Няколко дни това лято градът бе под знака на този юбилей, а в деня на годишнината небето бе озарено от празнични фоерверки за 14 минути – по минута за всяко десетилетия на порта.
Началото. Годините са 1865-1866. Почти едновременно със строежа на първата жп линия Русе-Варна италиански майстори започват да изграждат на русенското градско крайбрежие каменна стена, на която да закотвят понтоните на дунавските параходни дружества. Така става възможно по-бързо да се разтоварват дошлите от чужбина кораби с материали и съоръжения, необходими за строителството на жп линията. Това “модерно” пристанище всъщност е представлявало облицована с камъни подпорна стена, предпазваща шосейния път покрай брега от ерозията и речното течение и срутване. Дотогава всички пристанища в България, която е под османско владичество, са представлявали неукрепени брегове. След Освобождението българските предприемачи започват все по-остро да чувстват нуждата от ново, по-удобно и функционално пристанище. Затова митницата започва да събира половинпроцентов сбор от стойността на стоките, с които да бъде финансирано разширението на пристана.През 1883 г. чешкият инженер Планичка дори подготвя документацията за строеж на ново пристанище и на хелинг за 500 хил. златни лева. Заради войните обаче3 строителството започва през 1907 г. и след перипетии е завършено чак през 1918 г. десетилетие след това то отново “отеснява” и започва неговото разширение и модернизцация.
До национализацията през 1946 г. механизацията е оскъдна и повечето товаро-разтоварни операции на пристанището са ръчни. През 1943 г.- в порта е имало само един голям кран, два електрически портални крана и 300 докери със семери на гърба...
Днес. Най-голямото българско пристанище по Дунав е 100% държавна собственост. Тази година досега на него са обработени 1 030 000 физически тона товари, което в сравнение със същия период на миналата година е само с 1000 тона по-малко. Причина за спада е, че заради високите води на Дунав тази пролет близо месец работеше само едно пристанище – Русе-изток, другите портове от комплекса – в Свищов, Лом и др., бяха под вода. Загубите все още не са изчислени. Предстои доукрепване на засегнатата от наводненията пристанищна инфраструктура.
По предварителна оценка приходите на дружеството за първото шестмесечие на годината са 5 777 000 лева, срещу 5 035 000 лева за същия период на миналата година.
Бъдещето. Работна група на транспортното министерство започва работа по подготовката на концесионирането на пристанище Русе и за изграждане на интермодален терминал в крайдунавския град, заяви при посещението си в Русе Петър Мутафчиев. Ималовариант портовет Запад и Изток да бъдат концесионирани отделно, но ной-вероятно те щели да бъдат отдадени заедно.. вече има инвеститорски интерес на една голяма компания, която може да стане важен фактор за русенската икономика, каза той. Изграждането на интермодален терминал също било приоритет за развитието на Русе като пристанищен град. Предварителната документация на този терминал ще бъде подготвена от външни консултанти, предполага се, че това ще бъде известна канадска организация. Засега мястото за изграждане на терминала се пази в тайна. Смята се, че така ще се предотврати спекулативното изкупване на терени с цел бъдеща препродажба. Петър Мутафчиев каза, че изграждането на новия пътнически терминал ще бъде съобразено с предложенията на русенската областна администрация и общината, която може да се включи в консорциум и да участва в бъдещата концесия. Четирите идейни проекта за централната крайбрежна зона, които бяха представени от транспортното министерство преди 2 години, също можело да се използват от бъдещия концесионер. Недоумение обаче буди фактът, че за министъра има вариант Русе да няма обособена в една сграда пътническа речна гара и че е възможно всеки от понтоните да получи такава функция.
Христо Минев - 140 години русенско пристанище В юбилейната си година пристанище Русе очаква ново бъдеще
Двата порта – запад и изток, вероятно ще бъдат концесионирани заедно, към тях има инвеститорски интерес на една голяма компания, каза министър Мутафчиев
Русе тържествено отбеляза 140-годишнината на своя порт –едно от най-старите модерни български речни пристанища. Няколко дни това лято градът бе под знака на този юбилей, а в деня на годишнината небето бе озарено от празнични фоерверки за 14 минути – по минута за всяко десетилетия на порта.
Началото. Годините са 1865-1866. Почти едновременно със строежа на първата жп линия Русе-Варна италиански майстори започват да изграждат на русенското градско крайбрежие каменна стена, на която да закотвят понтоните на дунавските параходни дружества. Така става възможно по-бързо да се разтоварват дошлите от чужбина кораби с материали и съоръжения, необходими за строителството на жп линията. Това “модерно” пристанище всъщност е представлявало облицована с камъни подпорна стена, предпазваща шосейния път покрай брега от ерозията и речното течение и срутване. Дотогава всички пристанища в България, която е под османско владичество, са представлявали неукрепени брегове. След Освобождението българските предприемачи започват все по-остро да чувстват нуждата от ново, по-удобно и функционално пристанище. Затова митницата започва да събира половинпроцентов сбор от стойността на стоките, с които да бъде финансирано разширението на пристана.През 1883 г. чешкият инженер Планичка дори подготвя документацията за строеж на ново пристанище и на хелинг за 500 хил. златни лева. Заради войните обаче3 строителството започва през 1907 г. и след перипетии е завършено чак през 1918 г. десетилетие след това то отново “отеснява” и започва неговото разширение и модернизцация.
До национализацията през 1946 г. механизацията е оскъдна и повечето товаро-разтоварни операции на пристанището са ръчни. През 1943 г.- в порта е имало само един голям кран, два електрически портални крана и 300 докери със семери на гърба...
Днес. Най-голямото българско пристанище по Дунав е 100% държавна собственост. Тази година досега на него са обработени 1 030 000 физически тона товари, което в сравнение със същия период на миналата година е само с 1000 тона по-малко. Причина за спада е, че заради високите води на Дунав тази пролет близо месец работеше само едно пристанище – Русе-изток, другите портове от комплекса – в Свищов, Лом и др., бяха под вода. Загубите все още не са изчислени. Предстои доукрепване на засегнатата от наводненията пристанищна инфраструктура.
По предварителна оценка приходите на дружеството за първото шестмесечие на годината са 5 777 000 лева, срещу 5 035 000 лева за същия период на миналата година.
Бъдещето. Работна група на транспортното министерство започва работа по подготовката на концесионирането на пристанище Русе и за изграждане на интермодален терминал в крайдунавския град, заяви при посещението си в Русе Петър Мутафчиев. Ималовариант портовет Запад и Изток да бъдат концесионирани отделно, но ной-вероятно те щели да бъдат отдадени заедно.. вече има инвеститорски интерес на една голяма компания, която може да стане важен фактор за русенската икономика, каза той. Изграждането на интермодален терминал също било приоритет за развитието на Русе като пристанищен град. Предварителната документация на този терминал ще бъде подготвена от външни консултанти, предполага се, че това ще бъде известна канадска организация. Засега мястото за изграждане на терминала се пази в тайна. Смята се, че така ще се предотврати спекулативното изкупване на терени с цел бъдеща препродажба. Петър Мутафчиев каза, че изграждането на новия пътнически терминал ще бъде съобразено с предложенията на русенската областна администрация и общината, която може да се включи в консорциум и да участва в бъдещата концесия. Четирите идейни проекта за централната крайбрежна зона, които бяха представени от транспортното министерство преди 2 години, също можело да се използват от бъдещия концесионер. Недоумение обаче буди фактът, че за министъра има вариант Русе да няма обособена в една сграда пътническа речна гара и че е възможно всеки от понтоните да получи такава функция.
Други публикации
Напиши коментар