Горещи новини
- ФОТОФАКТ - 10-И НОВ 32 000 ТОНЕН КОРАБ ЗА БМФ - "КАМЕНИЦА"
- Бъдещият шеф на Пентагона: САЩ искат най-благоприятното разрешаване на войната за Украйна
- Middle East Forum: САЩ не трябва да позволяват появата на още една руска военноморска база
- КНИГА ЗА "ИСТОРИЯ НА ЛЕТИЩЕ БАЛЧИК" БЕ ПРЕДСТАВЕНА В СОФИЯ
- Първата 155-mm самоходна гаубица RCH 155 е доставена на Украйна
- КНИГА СПИСАРЕВСКИ ПРЕДСТАВИХА НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
- Boxer RCT30 за Украина
- Нови американски самолетоносачи ще носят имената на Клинтън и Буш-младши
- Служба „Военно разузнаване“ отбеляза професионалния си празник
- Ученици от село Караджово гостуваха в Министерството на отбраната за Банко Васил
Илия Пеев – доцент д. пс. н. капитан І ранг о.р. председател на контролния съвет на ВВМУ “Н. Й. Вапцаров”
Морски свят, април,2006
Снимка - Д.Койчев
.....
Във ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” са се обучавали чуждестранни курсанти и студенти за военноморските сили и гражданското корабоплаване от 11 държави. Целесъобразно е да се изгради структурно звено, ръководено от свързаните с морското образование три министерства – Министерството на отбраната, Министерството на образованието и науката и Министерството на транспорта, с основна задача да набира курсанти, студенти и офицери от други държави, които да се обучават във ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” за нуждите на военноморски сили и гражданското корабоплаване на тези държави.
Морското образование е национален капитал и той трябва да се използва и през ХХІ век, от което реална полза ще имат не само посочените три министерства, но и страната като цяло. За това са налице двете най-важни условия:
- Световният морски пазар има остра и растяща нужда от морски специалисти през следващите 10-20 години;
- ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” има материално-технически потенциал и човешки ресурси и може да ги подготви.
Втора група: Новите нормативни документи в Европа в областта на висшето образование оказват съществено влияние върху развитието на ВВМУ “Н. Й. Вапцаров”:
- Сорбонската декларация от 25.05.1998 г. и Болонската декларация от 19.06.1999 г., промените в Европейската система за трансфер на кредити (ECTS);
- Законодателните инициативи в областта на признаването на дипломи и професионални квалификации, предприети в изпълнение на директивите на Съвета на ЕС (89/48/ЕИО и 92/51/ЕЕС);
- Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион (подписана та 11.04.1997 г. в Лисабон, обн. ДВ, 25-28 .03.2000 г.) и създаването на европейско пространство за висше образование;
- Тенденцията във висшето образование в Европа за модернизиране на университетите, обновяване на тяхната структура и учебни програми, устояване на американската конкуренция, предлагане на програми, които са максимално близки до нуждите на пазара.
Трета група: Обективните условия за развитие на морския бизнес в света и в Република България и по-високите изисквания към безопасността и сигурността на корабоплаването.
През май 1990 г. на ХІХ асамблея на Международната федерация на асоциацията на морските капитани (IFSMA) бе набелязан списък от проблеми в световното корабоплаване, които се явяват предпоставки за високата аварийност в Световния океан (от 60 до 80% от авариите на море се дължат на човешки грешки). След задълбочен анализ се предприеха комплексни мерки, които засегнаха същността и съдържанието на морското образование. Една от тези мерки е свързана с разработваната от ІМО на Международен кодекс за управление на безопасността (ISM Code), който има за цел да се гарантира, че взетите управленски решения на борда осигуряват безопасно изпълнение на функциите на плавателните съдове.
ISM кодексът предполага въвеждане на система за управление на безопасността, която трябва да гарантира безопасната експлоатация на корабите и предотвратяване на замърсяването. Приложението му трябва да насърчава и поддържа развитието на културата за безопасност при мореплаване.
Четвърта група: Изисквания за качеството на морското образование, което трябва да отговаря на стандартите на Конвенцията STCW 78/95, на ISO 9000, ISO 2000, на Лойд Регистър и др. За ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” това също така означава, че съответната техника за обучение трябва да се сертифицира по същите стандарти и обучението да се насища с новите информационни и педагогически технологии.
Системата за лидерска подготовка и въвеждането на тренинговите форми на обучение разширяват възможностите за личностното и професионалното изграждане на възпитаниците на ВВМУ “Н. Й. Вапцаров”.
Тренажорите, с които разполагат факултетите “Навигационен” и “Инеженерен”, отговарят на изискванията за качеството по Конвенцията STCW 78/95, а изградената система за качество във ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” допринася за постоянното адаптиране на учебния процес към променящите се стандарти и изисквания към морското образование.
Морски свят, април,2006
Снимка - Д.Койчев
.....
Във ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” са се обучавали чуждестранни курсанти и студенти за военноморските сили и гражданското корабоплаване от 11 държави. Целесъобразно е да се изгради структурно звено, ръководено от свързаните с морското образование три министерства – Министерството на отбраната, Министерството на образованието и науката и Министерството на транспорта, с основна задача да набира курсанти, студенти и офицери от други държави, които да се обучават във ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” за нуждите на военноморски сили и гражданското корабоплаване на тези държави.
Морското образование е национален капитал и той трябва да се използва и през ХХІ век, от което реална полза ще имат не само посочените три министерства, но и страната като цяло. За това са налице двете най-важни условия:
- Световният морски пазар има остра и растяща нужда от морски специалисти през следващите 10-20 години;
- ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” има материално-технически потенциал и човешки ресурси и може да ги подготви.
Втора група: Новите нормативни документи в Европа в областта на висшето образование оказват съществено влияние върху развитието на ВВМУ “Н. Й. Вапцаров”:
- Сорбонската декларация от 25.05.1998 г. и Болонската декларация от 19.06.1999 г., промените в Европейската система за трансфер на кредити (ECTS);
- Законодателните инициативи в областта на признаването на дипломи и професионални квалификации, предприети в изпълнение на директивите на Съвета на ЕС (89/48/ЕИО и 92/51/ЕЕС);
- Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион (подписана та 11.04.1997 г. в Лисабон, обн. ДВ, 25-28 .03.2000 г.) и създаването на европейско пространство за висше образование;
- Тенденцията във висшето образование в Европа за модернизиране на университетите, обновяване на тяхната структура и учебни програми, устояване на американската конкуренция, предлагане на програми, които са максимално близки до нуждите на пазара.
Трета група: Обективните условия за развитие на морския бизнес в света и в Република България и по-високите изисквания към безопасността и сигурността на корабоплаването.
През май 1990 г. на ХІХ асамблея на Международната федерация на асоциацията на морските капитани (IFSMA) бе набелязан списък от проблеми в световното корабоплаване, които се явяват предпоставки за високата аварийност в Световния океан (от 60 до 80% от авариите на море се дължат на човешки грешки). След задълбочен анализ се предприеха комплексни мерки, които засегнаха същността и съдържанието на морското образование. Една от тези мерки е свързана с разработваната от ІМО на Международен кодекс за управление на безопасността (ISM Code), който има за цел да се гарантира, че взетите управленски решения на борда осигуряват безопасно изпълнение на функциите на плавателните съдове.
ISM кодексът предполага въвеждане на система за управление на безопасността, която трябва да гарантира безопасната експлоатация на корабите и предотвратяване на замърсяването. Приложението му трябва да насърчава и поддържа развитието на културата за безопасност при мореплаване.
Четвърта група: Изисквания за качеството на морското образование, което трябва да отговаря на стандартите на Конвенцията STCW 78/95, на ISO 9000, ISO 2000, на Лойд Регистър и др. За ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” това също така означава, че съответната техника за обучение трябва да се сертифицира по същите стандарти и обучението да се насища с новите информационни и педагогически технологии.
Системата за лидерска подготовка и въвеждането на тренинговите форми на обучение разширяват възможностите за личностното и професионалното изграждане на възпитаниците на ВВМУ “Н. Й. Вапцаров”.
Тренажорите, с които разполагат факултетите “Навигационен” и “Инеженерен”, отговарят на изискванията за качеството по Конвенцията STCW 78/95, а изградената система за качество във ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” допринася за постоянното адаптиране на учебния процес към променящите се стандарти и изисквания към морското образование.
Други публикации
Напиши коментар