Горещи новини
- С финансиране по Програмата за морско дело и рибарство се извършва рехабилитация на крайбрежна алея „Яворов“ в Поморие
- Инициативата „Сини кариери“ събра в Морско училище студенти от шест държави
- Ден 85: НИК 421 плава източно от залива Самборомбон
- Израелските въоръжени сили нанесоха въздушен удар по летището в Алепо
- Дроновете на САЩ промениха маршрутите си над Черно море след инцидента с руски самолети
- Генерал Страхил Младенов навършва днес 96 години
- Белият дом: Китай не е безпристрастна страна във войната в Украйна
- Британски заместник-министър на отбраната обеща да прехвърли на Киев боеприпаси с обеднен уран
- Македонски самолети за Украйна
- Руски изтребители удариха Одеса: има ранени и разрушения
Pan.bg
Репортерът на БТА Константин Карагьозов е единственият представител на медиите, който пътува с кораба "Св. св. Кирил и Методий" и в двете посоки, като придружава българската експедиция по време на целия престой на Антарктида. Всички медии могат да ползват със свободен достъп рубриката "България - Антарктида - корабният дневник на БТА".
Всички медии могат да ползват със свободен достъп рубриката "България - Антарктида - корабният дневник на БТА". На посочения по-долу електронен адрес и връзки читателите могат да се запознаят с интересни детайли от плаването.
Ден 33 - тема на деня: Офицерски кандидат Андрей Петров от борда на НИК 421: Стъпването на България на остров Ливингстън допринася много за науката
Фактът, че сме стъпили здраво на остров Ливингстън, допринася много за науката, а е всеизвестно, че именно тя е движещата сила в живота на хората. Това отбеляза пред БТА офицерски кандидат II клас Андрей Петров, служещ като вахтен офицер по навигацията на борда на българския военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ по време на плаването му до Антарктида.
Извън мисията по оказване на логистична поддържка на българската антарктическа база на остров Ливингстън, оф. канд. Петров е командир на моторен катер „Г. С. Раковски“ с бордови номер 221 във военноморската база във Варна. Два пъти е номиниран и избиран за наградата „Старшина на годината“ в категория „Офицерски кандидати“ от списание „Клуб Океан“.
„Два пъти бях номиниран, два пъти бях награждаван. Първият път беше заради спасителната акция, която проведохме с моя екипаж по оказване на помощ на вертолет, катастрофирал във водата (бел. ред. - инцидентът с хеликоптер „Пантер“ на ВМС по време на учение в Черно море през 2017 г., при който командирът Георги Атанасов загина, а останалите двама членове на екипажа – к-н Павел Симеонов и к-н Анатоли Апостолов бяха спасени). Тогава ние бяхме първите на мястото на катастрофата и започнахме спасителните дейности. За втори път бях номиниран и избран за „Старшина на годината“ заради участие в извличането на заседналия в скалите край Камен бряг моторен кораб „Вера Су“ и заради продължителната ми дейност на море, тъй като през цялата календарна година (бел. ред - 2021 г.) аз и екипажът ми имахме общо 52 дни на море“, сподели той.
https://www.bta.bg/bg/bg-antarctica/397793-ofitserski-kandidat-andrey-petrov-ot-borda-na-nik-421-stapvaneto-na-balgariya-
ОФИЦЕРСКИ КАНДИДАТ НА 2017 ГОДИНА – АНДРЕЙ ПЕТРОВ
В. Димитров, сп. „Клуб ОКЕАН“, снимки на автора и ВМС
Да се родиш на 6 януари, Богоявление, на един от най-светлите християнски празници, си е добра поличба. Най-малкото, защото се очаква де ти върви по вода. На тази дата през 1972 г. в родилния дом в Плевен, проплаква младенецът, наречен Андрей. Може и да има връзка между името на човека и неговите качества, защото от старогръцки то означава мъжествен. Река Искър е най-забележителното нещо в скромното село Староселци, където отлитат първите седем години.
В първи клас момчето тръгва в „морската столица“, която ще определи по-нататъшната му съдба. Част от нея е тригодишното Средно професионално техническо училище по корабостроене, което дава на „корабния електромонтьор“ първите срещи с морето – два пъти е на стаж в аналогичното учебно заведение в Одеса. Естествено продължение на морското образование са двете години в Мичманското средно военноморско училище по специалност „Корабоводене и морски оръжия“. Знанията и плавателната практика, които дава закритото впоследствие училище, са основа на надграждания опит на десетки мъже – гръбнак и на днешния старшински състав на флота, родил категорията „офицерски кандидат“.
През 1992 г. старшина І степен Андрей Петров е назначен на Хидрографския кораб „Адмирал Бранимир Орманов“ - старшина на щурманската бойна част. Службата му протича така, че и до днес не се разделя с „щурманията“. На първата си длъжност е цели 12 години. През тях се случват много неща – навлиза в професията, във флотския живот, опознава крайбрежието, участва в четири експедиции с Научно-изследователския кораб „Академик“, защитава гражданска квалификация „Щурман V степен“, но не смята да се разделя с ВМС.
Когато почти всички от няколко випуска на Морското училище изтичат към гражданския флот, в марината щурманите се оказват дефицит. Повече от пет години Андрей Петров изпълнява задълженията на щурман на кораба, разбира се, без неговата заплата. И днес си спомня крилатата сентенция, превърнала се в мото на първия му екипаж: „Не сме боен кораб, но за разлика от всички тях, каквото хвърлим в морето, сами си го прибираме“.
През 2004 г. тогавашният командир на ХК „Адмирал Бранимир Орманов“ – капитан ІІІ ранг Славчо Славов е назначен за командир на Учебния кораб 421 на Морското училище. Старшината на щурманската бойна част приема предложението му да заеме същата длъжност на учебния кораб. Тя му дава нов опит, впечатления и емоции в по-далечни плавания. Когато те са прекратени, за пореден път заема същата длъжност, този път на друг специализиран кораб – КСР „Капитан І ранг Димитър Добрев“.
Натрупал опит и авторитет на добър моряк, сменил всички старшински звания на раменете си, през 2011 г. офицерски кандидат Андрей Петров е назначен за командир на моторен катер 221, впоследствие получил почетното има „Георги С. Раковски“. Няма търпение да усети мореходните му качества, да усвои ежедневните и специфичните и му задачи, да сплоти екипажа.
Един от серията от пет единици, катерът – гордост на КРЗ „Флотски арсенал“, е построен през 1985 г. и в духа на Студената война е предназначен да превозва хора и товари, да евакуира ранени при евентуални бойни действия, поради което получава прозвището „линейката“. Днес 221 е единствен сред катерите, който има сигнализация за нахлуване на морска вода в двойните дъна и единствен с аварийно захранване на осветление, станции и GPS.
През годините „спомагателните“ задачи нарастват – транспортира мишената за артилерийски стрелби, осигурява подготовката на курсанти и водолази, полетите на морските вертолети, тренировките на „тюлените“. В по-ново време в ученията катерът влиза в ролята на кораб-нарушител, на съд, завладян от терористи, освобождаван от „нашите“, от него започва медицинската евакуация.
Сред рутинните задачи са осигуряването на гребни и ветроходни състезания, плувния маратон Галата-Варна. За седем години, откогато офицерски кандидат Андрей Петров му е командир, само веднъж катерът не е осигурявал църковния ритуал на Богоявление, защото не е проведен в района на буната. Журналисти многократно са били на борда, йерархията на превозвани „пътници“ стига чак до министър на отбраната.
Служебните оценки за командира на катера са във високия регистър – „отлична професионална подготовка, решителност, настойчивост и способност за работа в екстремални условия, вещина и инициативност при допълнително възложени задачи, самоусъвършенстване и лидерски качества, достоен личен пример сред колегите“.
Самият той смята, че успешното изпълнение на всички задачи от катера се дължи равнозначно на целия екипаж и го изброява с уважение - механика мичман Милен Георгиев, рулевия матрос ІІІ клас Георги Найденов, боцмана матрос ІІІ клас Андрей Каменов и моториста матрос ІІІ клас Васил Райчев – отскоро произведен в първо старшинско знание и назначен на друг катер.
През миналата учебна 2017 г. катерът участва в нейното откриване, после сдава първата курсова задача и започва активна плавателна кампания – мишена, водолази, тренировки с летците. В учението „Черно море“ на Флотилията бойни и спомагателни кораби 221 е учебно завладян и освободен от терористи. На 9 юни му остава да прибере мишената, по която вертолетите са провели артилерийска стрелба и да вземе от фрегатата ръководителя на полетите. Това не се случва…
С максимален ход 221 се отправя към падналия вертолет и за 2-3 минути е на мястото на инцидента. Високият борд на катера, страничният вятър и сносът затрудняват маневрирането. Взривоопасният керосин на повърхността си е реален риск. Бързо и организирано екипажът подава вързания спасителен кръг и изтегля на палубата втория пилот капитан Анатоли Апостолов. Междувременно лодката „Зодиак“ от фрегатата пристига и продължава спасителните действия. На максимален ход 221 се отправя към Пункт за базирате Варна, където очакват пилота, за да го закарат в болницата. На 15 юни за изключителен професионализъм и себеотдаване в спасителната операция Началникът на отбраната награждава офицерски кандидат Андрей Петров, който я оценява като заслуга на целия си екипаж. Задачите на катера продължават – военноморско учение „Бриз“, празник на флота, осигуряване на полетите…
На 17 ноември по повод на 120-ата годишнина на Военноморска база Варна и за образцово изпълнение на функционалните задължения командирът на 221 е награден лично от Министъра на отбраната. Удостоен от командира на ВМС, на 21 декември „Офицерски кандидат на 2017 година“ - Андрей Петров, получава и наградата на списание „Клуб ОКЕАН“. За него най-голямата награда, извоювана от целия екипаж, получена тогава на пирса, е прегръдката на съпругата на пилота с думите: „Благодаря ти, че ми го върна жив!“

Офицерски кандидат на 2017 година - Андрей Петров
Командирът на катера – между флага и герба

Малък катер за големи моряци

Екипаж и приятели
Награда от Министъра на отбраната
Отново „кораб-нарушител“
loading...
Други публикации
Напиши коментар