Горещи новини
- „България Еър“ с есенна промо кампания на билетите си до 11 европейски града
- Представители на Министерството на отбраната почетоха паметта на българските воини в Република Северна Македония и в Румъния
- ГАЛЕРИЯ - ПЪРВИ СНИМКИ НА НОВАТА РУСКА АТОМНА ПОДВОДНИЦА "КНЯЗ ПОЖАРСКИЙ" ПО ВРЕМЕ НА ИЗПИТАНИЯ
- WP: Планът на Тръмп за прекратяване на войната може да не е приемлив за Путин
- CNN: Путин едва ли ще седне на масата за преговори, без значение кой ще спечели в САЩ
- 42 ГОДИНИ МИГ-25 В БЪЛГАРИЯ - ЗА НЕГО БЪЛГАРИЯ БЕ МАЛКА!
- ПОКЛОН - 53 ГОДИНИ ОТ НЕЩАСТНАТА СМЪРТ НА ЛЕТЕЦА ИВАН ЛОЗАНОВ, ПЪРВЕНЕЦ НА ВИПУСКА
- /ВИДЕО/: МО на РФ показа кадри от бойната работа на екипажа на Су-34
- 3 ноември 2024 г. Тържество за 74 г. на 18-и иап/1-ва авиобаза Доброславци и 1 година на мемориала на авиобазата с МиГ-21 (ГОЛЯМА ВЕТЕРАНСКА ПРАЗНИЧНА ГАЛЕРИЯ)
- /СНИМКИ/: Най-новата тежка 50-тонна БМП VN20 е забелязана в Китай по време на транспортиране
Отминалата Втора световна война подсказа, а започналата пет години по-късно война в Корея недвусмислено доказа, че реактивният самолет няма алтернатива. След Втората световна война съветския съюз ускорено разработва и въвежда на въоръжение реактивни самолети. Първоначално това са главно изтребители. СССР все още няма ядрено оръжие и опасявайки се от масирани нападения с такова оръжие от страна на евентуалния си противник, мисли преди всичко за отбрана. След като задоволява с достатъчно реактивни изтребители своите бойни части, Съветския съюз започва да превъоръжава и авиациите на своите съюзници. Идва ред и българските ВВС.
В края на 40-те години в ОКБ “Яковлев” е създаден последният в съветското самолетостроене сериен изтребител с нестреловидно крило, реактивният Яковлев Як-23. създаването на Як-23 е компромисен ход, предназначен за временно “спасяване на положението”, ако имае провал със създадения нов във всяко отношение МиГ-15, който по това време се въвежда на въоръжение в съветските ВВС. Но се оказва, че “дяволът не е чак толкова черен”. Летците бързо усвояват стреловидния изтребител, а бойните му възможности са далече над тези на Як-23. Произведените повече от 300 самолета Як-23 стават първите реактивни бойни машини на съюзниците на СССР.
В края на 40-те години в ОКБ “Яковлев” е създаден последният в съветското самолетостроене сериен изтребител с нестреловидно крило, реактивният Яковлев Як-23. създаването на Як-23 е компромисен ход, предназначен за временно “спасяване на положението”, ако имае провал със създадения нов във всяко отношение МиГ-15, който по това време се въвежда на въоръжение в съветските ВВС. Но се оказва, че “дяволът не е чак толкова черен”. Летците бързо усвояват стреловидния изтребител, а бойните му възможности са далече над тези на Як-23. Произведените повече от 300 самолета Як-23 стават първите реактивни бойни машини на съюзниците на СССР.
Други публикации
Напиши коментар
По въпроса за първите в българските ВВС самолети със стреловидно крило. Аз не съм бил във ВВС. Но в периода 1960-64 год. в двора на 136 училище до читалище АУРА в София бе поставен един реактивен самолет. Естествено не помня точно какво пишеше на табелката, помня само че беше самолет на Лавочкин - ЛА. Търсейки в Интернет кой може да е бил модела на този самолет, попаднах на сайта http://ru.wikipedia.org/wiki/Категория:Самолёты_Лавочкина. Гледайки различните модели, съм абсолютно сигурен, че това беше моделът ЛА-15. Аз заминах през 61 год. да се уча във ВНВМУ "Вапцаров" и затова не мога да кажа кога самолета го премахнаха. Но според мен щом този самолет е бил изложен в двора на училището, такива самолети е имало и в нашите ВВС. Но никъде в българските страници в Интернет не намирам информация за ЛА-15 в България. Дано да се намери някой от старото поколение летци, който да си спомни за този самолет.