ЧАСТ 2: ПРИКЛЮЧЕНИЯТА НА ВЕЛБОТА НА "КЕЛАСУРЫ"

Pan.bg 27 фев 2022 | 16:24 views (1347) commentaries(0)
img Морска историческа хроника № 67

Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев

В брой № 66 на рубриката "Морска историческа хроника" отворихме темата за велбота на куриерски винтов параход "Келасуры" с участието му в гонките на р. Буг през септември 1859 г.
Днес се пренасяме 18 години напред във времето или през 1877 г., за да разберем какво се случва с велбота непосредствено преди предаването на "Келасуры" на Княжество България.

По-долу предлагаме на нашите читатели кратка извадка от ведомостта за задграничните плавания на кораба в периода ноември 1876 - февруари 1877 г.


СБЛЪСЪК С КАНОНЕРКАТА WIZZARD. ВЕЛБОТЪТ ОТНОВО Е ТУК

Шхуната „Келасуры“, която се намираше под разпореждането на нашия посланик при атинския [кралски] двор остана на котва в Пирея до 25 ноември [1876 г.]

В този ден шхуната излезе в практическо плаване [на море] и се завърна в Пирея на 28 ноември [с.г.]

На 19 януари 1877 г. „Келасуры“ се сне от котва с курс към Коломаки, с посланика, генерал-адютант Игнатьев, съпроводен от … държавен съветник Сабуров [на борда]. На 20 януари [с.г.] „Келасуры“ се завърна в Пирея.

В нощта на 5-и срещу 6-и февруари 1877 г. английската канонерска лодка „Визардъ“ (Wizzard) излиза на рейда със спуснат рангоут и се насочва към определеното й място на котвената стоянка.

При преминаването край „Келасуры“, канонерката закача с грот-реята велбота, който виси на лодбалките в кърмовата част [на шхуната]; в резултат са повредени лодбалките [на шхуната] и част от планшира между тях.

На канонерката [„Визардъ“] е скъсан един бакщаг, повредени са мостика, катера, който виси на лодбалките пред него и др.

РЕМОНТЪТ

Командирът на шхуната докладва на посланика за случилото се и иска разрешение да се насочи с кораба към Порос, където да бъдат отстранени повредите.

След получаването на съгласие [от посланика] на 9 февруари с.г. сутринта „Келасуры“ се снема от котва и няколко часа по-късно акостира в Порос.

В рамките на същия ден, [заедно с] капитана на пристанището Мяулис е извършен оглед на всички повреди и е пристъпено към работа.

Благодарение на вниманието и грижите от негова страна всички повреди са отстранени след 5 дни, а командирът [на шхуната] се възползва от това време, както и добрите климатични условия и организира боядисването на ремонтираното оборудване, лодките, рангоута…

Работата приключва на 15 февруари 1877 г., когато се снабдяват с вода и отплават за пристанище Сира с разрешението на посланика.

На следващия ден в 10 часа сутринта акостират в Сира. На 21 февруари 1877 г. корабът отплава за Пирея след като попълват запасите си от вода и въглища. На 22 февруари 1877 г. шхуната пристига в Пирея.

ИЗВОДИ

1. Към момента на приемането му в състава на руския флот през втората половина на 1859 г. кораб "Келасуры" разполага с велбот; същият участва в гонките на р. Буг на 8-9 септември 1859 г. под командата на поручик Зражевскiй.

2. Осемнадесет години по-късно или през 1877 г. велботът продължава да бъде част от спасителното оборудване на "Келасуры"; откриваме го в кърмовата част на кораба съгласно описанието на инцидента, в който английската канонерка Wizzard закача с грот-реята велбота, който виси на лодбалките в кърмовата част на шхуната.

В следваща публикация в рубриката "Морска историческа хроника" ще разкажем как "Келасуры" се озова от Пирея в Неапол, а след това - във Варна.

(Следва)

Литература и бележки:

[1]
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0



Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка