КОЛЕКЦИЯ ЛОДКИ: ЗА ЛОДКАТА ЕДНОДРЪВКА, ОТКРИТА КРАЙ СОЗОПОЛ!

Pan.bg 29 дек 2019 | 23:15 views (4120) commentaries(0)
img Българските морски новини № 568

Към морето и Дунава - за напредък!

Специално за Pan.bg от София и Хенри Морган и капитан Кайман

След като посетихме Несебър и разказахме за лодката в комплект с котва при яхтеното пристанище на града днес се насочваме на повече от 400 км на запад към столицата София.

Нашата цел днес е Националният исторически музей (НИМ), в който се съхранява една изключително ценна лодка-еднодръвка (снимки 2, 3 и 4).

За разлика от всички представени досега лодки в колекцията ни, които се строени през XX век тази от НИМ е на солидната възраст от няколко столетия.

Лодката еднодръвка е открита на 55 морски мили североизточно от Созопол на дълбочина 131 метра. Датирана е в периода XII-XIV век и е изработена от бряст. Ето и нейната "визитка" (снимка 5):

"В периода на праисторията най-ранните плавателни съдове се изработват от ствол на едно дърво чрез издълбаване.

Славянските и българските племена усвояват изработката на еднодръвки твърде рано - много преди тяхното разселване да достигне морските простори. Такива плавателни съдове те използват за речен риболов и за преминаване на големите реки при военни акции.

Заедно с кораби, които славяните вече могат да изработват и управляват, малки лодки участват в най-големите славянски военни операции - обсадите на Солун през 586 и 620 г., както и при обсадата на Цариград през 626 г.

Изработката на лодка-еднодръвка в периода на Второто българско царство по-скоро изглежда архаично. Разпространението на съставните плавателни съдове по това време е повсевместно.

През XII-XIV век лодките-еднодръвки нямат военни функции. Несъмнено такива плавателни съдове служат за речен, блатен или морски риболов. Те често имат допълнителна дървена обшивка за подобряване на плавателните им качества.

В последните периоди на използване на такива лодки допълнителна обшивка не е правена заради подобрените възможности да им бъде придавана подходяща плавателна форма. Следи от такава обшивка тук липсват. Използването на бряста е заради неговата здравина.

Представената лодка е открита при дънно тралиране за калкан. Датировката на експоната е направена чрез радио-въглеводороден метод във Виена.

Изследването е заплатено с лични средства на проф. Прайзингер, ръководител на проекта "Потопът на границите на Европа" на Австрийската академия на науките.

Реставрационно-консервационната работа има за цел да замести солената морска вода в дървесината със сладка чрез
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




едногодишен престой на експоната във вана. Този етап е вече завършен.

Сега, чрез непрекъснати обмазвания, предстои замяната на водата в дървесината с консервиращ разтвор - етап, който трябва да завърши за около шест месеца".

Следете морските новини от България в Pan.bg!

Pan.bg - лидерът в българските морски новини!



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


КОЛЕКЦИЯ ЛОДКИ: ЗА ЛОДКАТА ЕДНОДРЪВКА, ОТКРИТА КРАЙ СОЗОПОЛ!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/83 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker