МиГ-ът на предателя: Как пилотът Зуев отвлече съветски изтребител

Pan.bg 21 май 2020 | 00:11 views (2339) commentaries(0)
img
pan.bg
Преди 31 години на едно от турските летища каца един от най-модерните бойни самолети по онова време, съветският изтребител МиГ-29. В кабината седял раненият военен пилот 1-ви клас, капитан Александър Зуев. Така той извършва един от "най-гръмките" полети в историята на СССР и поисква политическо убежище. През 1982 г. Александър Зуев завършва Висшето военно авиационно училище в Армавир. Фактът, че випускникът му е имал потенциал, се доказва от това, че след полети на МиГ-23М той е един от първите в страната, който е бил прехвърлен на новата машина - МиГ-29. Професионалните постижения обаче вървят ръка за ръка с личните неуредици. При Зуев започват конфликти със съпругата му, дъщеря на висш офицер от ВВС. Алкохолът добавя още проблеми. Командването обаче не мисли да го уволнява, въпреки че Зуев е подал рапорт. Самият пилот по-късно пише в спомените си, че причината за решението му да избяга от страната е разочарованието от съветската система, а не изобщо струпалите се в живота му трудности. Очевидно последната капка в чашата на търпението му е разпръскването на митинга на опозицията в Тбилиси на 9 април 1989 г., когато 21 души загиват, а близо 300 са ранени. Колеги си спомнят, че Зуев непрекъснато се интересувал от живота на Запад и говорел за това. Той дори предложил на приятеля си да отвлекат два самолета и да избягат, но последният само завъртял пръст около слепоочието си "Ти си полудял!". На 20 май 1989 г. 27-годишният Александър Зуев поема дежурството по получаване и освобождаване на самолети в авиобазата в грузинския град Сенаки. Преди това той информира колегите си за раждането на дете, което не било вярно: жена му все още била бременна. Той застъпва на дежурство с домашна торта. Тя била здраво натъпкана със сънотворни от аптеката. Когато офицерите заспали, пилотът започнал да изпълнява плана си. Отначало той прерязал проводниците за сигнализация и комуникация. После отишъл при самолетите. Часовият се опитал да го спре, последвал ръкопашен бой, който завършва с престрелка. Зуев ранява войника и скача в изтребителя. Губейки съзнание, часовият успял да изстреля няколко куршума по беглеца, ранявайки го в ръката и главата. Въпреки раните, пилотът вдига МиГ-29 във въздуха, безуспешно се опитва да разстреля останалите самолети в базата,




след което насочва изтребителя към Турция. Кацайки на летището в Трабзон, той веднага казва, че е гражданин на САЩ, надявайки се на скорошна среща с персонала на консулството. Американците нямали обаче време да се възползват от ситуацията и да изучат новата съветска техника: турците не искали да развалят отношенията си със СССР и връщат изтребителя в родината му. Следва съдебно дело в Турция. Зуев бива оправдан и му се предоставя политическо убежище в САЩ. Там пилотът пише мемоари за бягството си и става военен консултант, тествайки съветска техника. Но животът му в заветния Запад не е нито дълъг нито безоблачен. На 39-годишна възраст Зуев катастрофира със съветския тренировъчен самолет Як-52 в района на Сиатъл. Има непотвърдено мнение, че смъртта му съвсем не е била случайна.
Л. Дойчинов
По информация на https://rg.ru
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker