ИЗНЕНАДА: МО И ВВС СЕ ИНТЕРЕСУВАТ ОТ РЕАКТИВНИ САМОЛЕТИ SCORPION, КОИТО ДА ЗАМЕНЯТ L-39 И СУ-25

Pan.bg 13 юни 2015 | 13:57 views (9482) commentaries(36)
img в.Капитал

Паралелно с активизацията по мегапроекта за нов тип изтребител започва да има движение и по още една по-малка, но всъщност важна инициатива, свързана с военновъздушните сили. Според източници на "Капитал" в момента текат първоначални принципни разговори между Министерството на отбраната и американската военна фирма Textron AirLand, която има желание на продаде на България своя лек "лоукост" реактивен самолет Scorpion. Той е разработка от 2013 г. и е маркетиран като машината с най-ниски експлоатационни разходи - 3000 щатски долара на летателен час. Интересното при него е, че може да бъде използван както за тренировка на млади пилоти (самолетът е двуместен), така и като щурмовик за поддръжка на пехотата. Така той би могъл да замени едновременно използвания в пилотското ни училище L-39 и базираната на летище Безмер ескадрила фронтови самолети Су-25. Това обаче едва ли ще се случи на практика, тъй като този проект не присъства в нито една от модернизационните програми. По информация на "Капитал" до няколко седмици предстои реална демонстрация на самолетите Scorpion пред българските ВВС.
Каквото и да се случи обаче около авиационните проекти (и ако изобщо се случи), това по никакъв начин няма да реши фундаменталния проблем с отказа да се формулира стратегическа визия за развитието на отбранителния сектор. Защото евентуалното аварийно наливане на много пари само във ВВС без ясна идея точно каква армия искаме да имаме по принцип най-вероятно просто ще обезкръви другите видове въоръжени сили. И крайният резултат няма да е точно адаптиране на войската към актуалните заплахи във все по-нестабилния ни регион.

image


Информация за самолета:

На 12 декември 2013 г. е извършен първия полет на лекия изтребител Scorpion , съвместен проект на Textron AirLand venture и AirLand Enterprises
Самолетът е излетял от военновъздушната база McConnell и е изпълнил изпитателен полет в продължение ма 1,4 часа. „Изпълнени бяха серия маньоври за проверка устойчивостта и управляемостта на самолета, като постигнатите резултати се доближават плътно до планираните параметри, като особено впечатляваща е стабилността. Самолетът ще бъде с големи възможности за разузнавателни мисии (ISR) и такива в интерес на вътрешната сигурност”, се казва в прессъобщението на Textron.Прототипът е бил пилотиран от Dan Hinson с над 5000 часа нальот на над 79 различни самолета и втори пилот David Sitz.
Scorpion е разработван в продължение на 24 месеца, има крейсерска скорост от 830 км/ч , далечина на полета от 4440 км. (без външни резервоари) и полезен товар 1500 кг във вътрешен отсек и различно въоръжение на подкрилни пилони.

На 9 юли 2014 г. прототипът на лек щурмовик Scorpion на Textron AirLand за първи път прекоси Атлантическия океан, за да участва в авиошоута Royal International Air Tattoo и Farnborough International Airshow във Великобритания. Боядисаният в нова камуфлажна окраска самолет е излетял от Учита (Канзас) и е направил няколко междинни кацания в Канада (Mirabel и Iqaluit), както и в Единбърф (Шотландия). По време на полета той е бил придружаван във въздуха от самолет на Cessna Sovereign+.
Първият полет на Scorpion е извършен през декември 2013 г., като летателните изпитания се очакват да продължат 12 месеца. Малко преди полета си до Великобритания със самолета е била постигната максималната скорост от 840 км/ч.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 36

  1. #1
    вуйчо 13 юни 2015, 14:57
     
    4
     
    0

    в.Капитал

  2. #2
    Тони 13 юни 2015, 15:35
     
    6
     
    25

    Браво!
    Ген. Радев ще удари байпаса на михо! :)
    Само Американски машини, за да не се дават пари за подръжка! :)

  3. #3
    ЗиЛ 157 13 юни 2015, 16:29
     
    21
     
    5

    Защо не италиански Як-130, накичен с изделия? Това е почти F-16!

  4. #4
    Христо Шопов 13 юни 2015, 17:14
     
    18
     
    7

    Едно е да се интересуваш, съвсем друго е да можеш да си го позволиш...хахах, а колкото до Як-130, наистина една чудесна и практична идея...и без това младите ни пилоти за нищо не стават поне да се учат на добри машини!

  5. #5
    Змей 13 юни 2015, 18:15
     
    7
     
    12

    Як-130 е на вразите, затова не може.
    Пък и да го сравняваш с Ф-16 е смешно.

  6. #6
    KOREKTOR 13 юни 2015, 18:37
     
    13
     
    12

    До #2 Тони

    Тон-чо,

    ****

    " Само Американски машини, за да не се дават пари за подръжка! "

    Някой чел ли е ПО-ВЕЛИКА ДЕБИЛИЯ от тази Тончовата ?

    ***

    Коментарът е цензуриран, заради обиди/нецензурни изрази. Admin

  7. #7
    фен 13 юни 2015, 18:50
     
    14
     
    4

    Абе коректор не ти ли писна да пишеш глупости за кравари и дебили. Ако можеш се обоснови вместо да се.еш навсякъде. Между другото споделям мнението ти за САЩ.

  8. #8
    maxsimus 13 юни 2015, 19:16
     
    12
     
    2

    Малко се съмнявам с тая цена 20 милиона на бройка от википедия,но нищо не се знае ако реалната цена за 1 час експлоатация е 3000 долара. Кой знае...аз съм за стига да намерят пари,а отностно як-130 просто забравете за каквото и да било руско,в друга зона на влияние сме.

  9. #9
    KOREKTOR 13 юни 2015, 19:16
     
    6
     
    7

    До #7 фен

    За да спра да пиша за КРАВАРИ и ДЕБИЛИИ са необходими само две подробности.

    А то е КРАВАРИТЕ да СПРАТ с ПРОСТОТИИТЕ и МИЗЕРИИТЕси да тормозят СВЕТА , а ДЕБИЛИТЕ да спрат да си пласират ДЕБИЛИИТЕ тук в сайта конкретно.

    И какво против имаш нарицателното КРАВАРИ.

    На ХАМЕРИКАНЦИТЕ не им ли викат COWBOYS ?

    cowboy - в буквален превод "кравар"

    Е , защо пищиш тогава ?

    И за твое сведение съм се обосновал много отдавна.

    И кое мнение за САЩ споделяш ?

  10. #10
    maxsimus 13 юни 2015, 19:20
     
    10
     
    7

    Американците са кравари а руснаците какви са?Пияници..сам си направи сметката кое е по добре луд с картешница или неук с картешница :Д интересно какво ще отговориш :)

  11. #11
    maxsimus 13 юни 2015, 19:23
     
    6
     
    7

    Моя грешка пиян с къртешница или кравар с картешница.

  12. #12
    KOREKTOR 13 юни 2015, 19:26
     
    8
     
    5

    До #8 maxsimus

    Наистина множко са тези 20 милиона на бройка.

    И то при условие , че много от възлите и механизмите са от отдавна влезли в серийно производство цивилни машини.

    Нали това е била една от идеите и на разработващите самолета за намаляване цената като цяло.

    В материала за Scorpion-а в AIRWAR.RU се казва , че за 20 милиона може д а се намери дори приличен съвременен изтребител втора ръка.

    Иначе самолета е със завидни ТТХ-ки. Особено далечина на полета от 4440 км.

    Къде ли ще я ползваме ?

    Освен да изпълняват чужди мисии навън.

  13. #13
    KOREKTOR 13 юни 2015, 19:54
     
    5
     
    8

    До #10 maxsimus

    Не започвай пак с ДЕБИЛИИТЕ си !

    КРАВАРИТЕ да не би да пият по-малко от руснаците?

    Миналата седмица излезе някъде материал разбиващ на пух и прах мита , че руснаците пият най-много.

    Не искам да си губя времето да ти слагам сума линкове с материали за да се увериш в ДЕБИЛНОСТТА си по темата за пиенето.

    В интренет има данни колкото щеш по въпроса.

  14. #14
    Бисер 13 юни 2015, 20:10
     
    3
     
    2

    Имах съседи цигани ама много бедни. Едното дете се ожени за турчин милионер , Тои им даде някои лев да живеят а те се оляха, Правиха баница и вместо да измият тавата е хвърляха на боклука , Маи Неннчев им е роднина нещо няма как да не е. Защо не се получи от идолите си дето карат и летят с по на 30-40 годични машини ЮСА.макар че имат и последна дума на модата и науката.

  15. #15
    maxsimus 13 юни 2015, 20:14
     
    3
     
    3

    Това го написах като закачка кой колко пие само той си знае такава слава им се носи:).Отностно въпроса за скорпиона хубав е добре изглежда ако можем да вземем няколко бройки няма да е зле така мисля.Истината е,че трябва да си гледаме нашият интерес в момента сме в друга геополитичека ситуация,та за сега друга техника освен натовска или приближена на нато(корея,япония) аз лично много се възхищавам на корейците правят отлични филми и сериали особено! Който не е гледал корейски серияли много е загубил.Киа има интерес да сглобява тук бронирани машини та да видим :)

  16. #16
    maxsimus 13 юни 2015, 20:19
     
    5
     
    6

    до 14 може всичко да говорите за американците но са най напред в науката,модата,медицината и много други и има защо.
    1во имат закони който са железни
    2ро да започнеш бизнес там е доста лесно и всеки гледа да пробие там,най големия пазар са на скъпи стоки(може Китай да са ги задминали вече)
    3то Америка е сбор от 50 щати,50 големи държави който в голямата си частност имат общи закони и мн други.

  17. #17
    maxsimus 13 юни 2015, 20:28
     
    7
     
    3

    Виж сега 4400 км не са много нашата цел са Балканите и Черно море това са нашите зони за влияние поне аз така мисля.Спокойно можем да охраняваме находището Хан Аспарух когато влезе в експлоатация.Търговията с Румъния върви много добре 2 моста имаме още 2 ще се строятн.Идеята ми е ,че не трябва да се разделяме на Балканите а да се обединяваме(какво пише на народното събрание съединението прави силата).Ние сме Геополитически спящ лъв стига да се възползваме от това.Граничим С икономиката която скоро ще е в топ 10,на запад имаме много общи интереси с Сърбите стига да можем да си повярваме,че можем.

  18. #18
    ПОЯСНЕНИЕ 13 юни 2015, 20:59
     
    11
     
    0

    ВВС не се интересува от самолети, а от екскурзии, коктейли и конференции. Ако някой лобира за нещо си, то това е много добре. Ще раздаде малко рекламни матряли, ще ни разходи по презентации и заводи, ще спим в готини хотели, ще похапваме безплатно на работни закуски и обеди, ще пийваме по коктейли... България пари няма! Но има паркетни лъвове!

  19. #19
    певец 13 юни 2015, 20:59
     
    1
     
    4

    Максимус, това не ти е едноименната дискотека?
    Остави микрофона и не се излагай повече с простотии?
    В дискотеката може да си звезда, то тук си тъп трол.

  20. #20
    maxsimus 13 юни 2015, 21:04
     
    4
     
    4

    абе певец я кажи къде си завършил и какъв език знаеш,че коментираш кой трол бил кой не?Нещо като неви отърва и почвате с глупостите.

  21. #21
    Симеонов 13 юни 2015, 21:06
     
    1
     
    2

    до #8
    maxsimus, в уикипедия пише прогнозна цена по-ниска от 20 млн долара, може да е и 10 не се знае

  22. #22
    maxsimus 13 юни 2015, 21:11
     
    2
     
    4

    Лично според мен трябваше от давна да реализират 1во най скъпия проект после да се съсредоточат към няколко по малки.Въпроса не е в парите според мен,трява реформа в армията да летят на тия самолети лейтенанти и прочие каквото изискване имат сащ.

  23. #23
    певец 13 юни 2015, 21:38
     
    1
     
    3

    Максимус, посъветвах те да оставиш микрофона, ти продължаваш, шлагер след шлагер?
    Да не се бориш за Евровизия, да вземеш титлата на Кончита?

  24. #24
    v anci 13 юни 2015, 22:04
     
    4
     
    3

    До ЗиЛ157.ЯК-130 е самолет на О.К.Б."Яковлев".Не знам да има изнесено производство в Италия,но Италия наистина притежава няколко бройки от най-добрия учебно-боен самолет в света.Не случайно руските авиационни специалисти го наричат "ключ к небу",а 85% от подготовката на пилотите на ВВС на Русия преминава на този самолет.Също така цената на летателен час на ЯК-130 е под 3000$ и поради тази особенност ,а поради автономното си базиране е най-доброто средство за задачите на "Air Policing".

  25. #25
    певец 13 юни 2015, 22:20
     
    1
     
    1

    До №24.
    Този самолет е кооперация на Русия и Италия.
    Италианците имат собствено производство под друго име и добри сделки за продажба, но само базовия модел.
    Руснаците развиха самолета и сега ЯК е много по-функционален.

  26. #26
    maxsimus 13 юни 2015, 22:26
     
    2
     
    3

    Май ти е любимка тая кончита вземи се с нея моля ти се.

  27. #27
    Pavel 13 юни 2015, 22:33
     
    3
     
    0

    Кви скорпиони, кви 5 лева?
    До скоро нямаше пари или се намериха?
    Май 18-ти е познал, разходки да има.

  28. #28
    Гацо Бацов 13 юни 2015, 23:33
     
    5
     
    0

    Коректоре, не си прав да го ева. У назе у Ребарково на каубоите им викаме говедари. Има известна разлика, щото краваро е он ко си гледа кравите у оборо, а говедаря ги подфаща от сабалян и търти след тех с гегата кат алтав целий ден. Лошото е туй ке в целата работа говедата го играйем ний, аз , ти и целата ни държава, па и доста като назе още. А за самолето кого го обсуждате, он и за чеп за зелйе не става. :) Уви за съжаление към момента в глобален мащаб не се разрабтват нито произвеждат щурмовици. На нас ни е необходим самолет с възможности, сходни на Су-25, но такива няма. Не знам защо и руснаците даже пренебрегнаха развитието на модела /Су-39/, а предпочетоха само да модернизират в известна степен част от наличния парк Су-25. Як-130 е компромисно решение. При него отсъства все още РЛС и бронезащита. При западните производители също няма нищо, което да покрива нуждите на този сегмент от авиацията - фронтови самолет за непосредствена подръжка на СВ.

  29. #29
    до ПОЯСНЕНИЕ 13 юни 2015, 23:51
     
    3
     
    0

    Познаваш нашите ВВС....ти забрави да добавиш, че на всичкото отгоре дет си го написал ..те също имат едно сериозно качество - в нашите ВВС гледат умно!!!

  30. #30
    Змей 14 юни 2015, 00:14
     
    1
     
    0

    За какво се сдъвкахте така люто, че не мога да вдяна ?
    Демек какъв е проблема със самолетчето ?

  31. #31
    Танкер 14 юни 2015, 03:35
     
    2
     
    1

    Съгласен съм с извода в статията:

    "Каквото и да се случи обаче около авиационните проекти (и ако изобщо се случи), това по никакъв начин няма да реши фундаменталния проблем с отказа да се формулира стратегическа визия за развитието на отбранителния сектор. Защото евентуалното аварийно наливане на много пари само във ВВС без ясна идея точно каква армия искаме да имаме по принцип най-вероятно просто ще обезкръви другите видове въоръжени сили. И крайният резултат няма да е точно адаптиране на войската към актуалните заплахи във все по-нестабилния ни регион."

  32. #32
    полковника 14 юни 2015, 08:25
     
    1
     
    5

    В Е-издание на сп. "АВИАПАНОРАМА", бр. 5 от 2014г., има статия от Сергей Левицкий "УЧЕБНО-БОЕВОЙ САМОЛЕТ СПОСОБЕН ЗАЩИТИТЬ НЕБО РОДИНЬi". Авторът твърди, че новият клас Леки Многоцелеви Бойни Самолети (ЛМБС), създадени на основата на УБС (Як-130, Scorpion, Hawk 200, F/A-50 и др.), може успешно да се използва самостоят. или във взаимод. с ИА за унищожав. на възд. цели от типа: бойни и трансп. вертол. и конвертопл.; леки бойни самол.; самол. от ТА и ЩА; БЛА; далекобойни крилати ракети; самол. от спомагателната и спец. авиация. Този извод е основан на резултатите от математическо моделиране на единичен близък възд. бой на ЛМБС с два типа бойни сам. от ВВС-САЩ - щурмовикът А-10 и такт. изтреб. 5 покол. Ф-35А. РФ също изпитва недостиг от финанси, елементна база от внос и т.н.

  33. #33
    АЗ 14 юни 2015, 09:44
     
    2
     
    3

    Това самолетче идеално ще пасне на нашата селскостопанска авиация! Ха,ха,ха...

  34. #34
    T-14 Армата 14 юни 2015, 12:02
     
    1
     
    4

    По-добре МИ-28.

  35. #35
    ЗиЛ 157 14 юни 2015, 19:56
     
    0
     
    0

    M-346
    v аnci да пробва горното с гуглето

  36. #36
    абв 17 юни 2015, 11:12
     
    0
     
    0

    Нормално - за африканска държава се полагат африкански самолети.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка