ГЕН.МИХОВ: ПРЕСТЪПЛЕНИЕ Е ДА СЕ СЪКРАТЯТ 4600 ЧОВЕКА!ЛИПСАТА НА ПАРИ СРИВА АРМИЯТА! НИТО БОЙКО, НИТО КУНЕВА ИСКАТ ДА ГОВОРЯТ ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА БА

Pan.bg 25 фев 2015 | 10:15 views (5442) commentaries(14)
img Ген. Михо Михов, председател на комисията по отбрана на НС:
Липсата на пари срива армията
Евгени Генов | в.ПРЕСА
Интервю на Евгени Генов за финансовия колапс във въоръжените сили




- Tревожи ли ви състоянието на военния бюджет, г-н генерал - 954,5 млн. лева? Това е едва 1,1% от БВП.

- Бюджетът за армията ме тревожи не от днес, не и от вчера. Спомням си, че Иван Костов като министър-председател казваше: „Какъвто бюджет ви дадем, такава армия ще строите.“ Днес чуваме „Повече не можем нито лев да ви дадем“. Не само аз, но особено народният представител г-н Петър Славов (РБ) и други членове от комисията по отбрана търсим начини за подобряване на приходната част в бюджета за отбрана. Цялата комисия е наясно със ситуацията след провеждане на две изнесени заседания в Министерството на отбраната и с висшия команден състав на войската, че финансовото осигуряване на въоръжените сили води към срив на боеспособността им.

- Парите за отбрана тази година са със 77 млн. лв. по-малко в частта за заплати. Трябва реално да се съкратят около 4600 души. Има ли риск това да се случи?

- Това вече не е риск, а престъпление по силата на конституцията и законите в областта на отбраната и сигурността. Всички казваме: „Стига с тези реформи“, но те се самогенерират поради неразбиране важността на проблемите, свързани с армията. Има дори политици, които се произнасят съвсем критично и дори злобно, когато става дума за военен бюджет. Такива управленци дори дават окуражаващи изявления, когато политическото ръководство на военното министерство реши да прави съкращения. За мен те не са от хората, които могат да поемат и да носят отговорност за националната сигурност. А за това трябват политическа смелост и решителност. Нека си припомним, че 41-вото народно събрание прие поредната Бяла книга за отбраната, в която депутатите записаха с гласовете си, че „Българската армия следва да има числен състав не по-малко от 26 000 души“. Колко са днес, е единият въпрос, но по-важният е как с този мизерен бюджет войските ще водят подготовка и ще поддържат бойна готовност?

- Оправдани ли са надеждите на министър Николай Ненчев, че към средата на годината се очаква актуализация на военния бюджет и ще се избегнат драстичните уволнения? Финансовият министър Владислав Горанов обаче е категоричен, че актуализация няма да има.

- Предполагам, че надеждите на министър Ненчев се базират на реална преценка. Защото той освен амбиция да направи нещо добро за армията, сигурно има и управленска информация от кабинета на премиера Бойко Борисов. Двамата с него бяхме планирали среща с министър-председателя, но тя не се случи. След това аз поисках такава среща с вицепремиера Меглена Кунева, отговарящ за силовите ведомства, но и оттам само безмълвие. Сега ни предстои разговор с президента Росен Плевнелиев по линията на парламентарната група на АБВ, на която по съвест ще изложа моите оценки и прогнози за военната сигурност на страната.
image
- А като бивш командващ ВВС и въздушен ас как оценявате днешното състояние на бойната ни авиация?

- Да, бях командващ на реални въздушни и противовъздушни войски. Но не съм бил и не мога да бъда „въздушен ас“. Такива се раждат според заложбите на човека и обстоятелствата на въздушния бой само по време на война. Днешното състояние на ВВС знае най-добре петият след мене, наричан обидно за разбиращите не командващ, а командир. Генерал-майор Румен Радев е бил мой курсант випускник и аз вярвам на неговата обективна оценка, която доложи пред комисията по отбрана. Тя е тревожна заради невъзможността на държавата да осигури достатъчно ресурси за ВВС. Правилно поставяте акцента върху бойната ни авиация. Ние сме на границата да загубим цели родове от нея - става дума за армейската, за ударната. Така както във флота няма и едва ли ще има някога подводни сили. Затриеш ли кадрите, няма ли приемственост, всичко си загубил за десетилетия напред.

- Има ли риск да не сме в състояние да охраняваме въздушните си граници? Оправдано ли е от икономическа гледна точка да поканим друг да прави това? Чуват се гласове, че и у нас може да се приложи „прибалтийският вариант“ - изтребители от НАТО на ротационен принцип да пазят небето ни. Но тази „услуга“ не е безплатна, струва доста пари, а и така ще закрием бойната си авиация.

- Вие чувате ли се какво говорите? Това е недопустимо за което и да е сегашно и бъдещо българско правителство. Имаме над стогодишна авиация, първа в света използвала самолета като бойно средство, и сега ще се откажем и от историята си заради безхаберие на редица държавници - така ли? Това не бива да се допуска. Съвсем скоро трябва неотложно да се вземе решение за бъдещето на авиационната ни школа и приемствеността в техниката и летателния състав на България.

- Според вас с какъв изтребител трябва да се превъоръжат ВВС - втора ръка или нов?

- Разбира се, че с нов, и то от завода. Непременно трябва да е нов, та ако щете и от Пакистан да е, образно казано. Но нека не говорим само за авиацията. Българската армия не е само въздушните войски. И пехотата, и бойният флот имат необходимост от превъоръжаване и пари за поддържане на техниката. Армията е необходима на България, за да гарантира сигурността на тази земя, на която са се родили дедите ни, ние и ще се раждат поколенията след нас. Видяхте, че МВР поиска войската да поеме охраната на южната ни граница. Ами ако това реално се наложи при определени обстоятелства? Нека си зададем и този въпрос.

- Как смятате, г-н генерал, защо се създаде обществено напрежение, когато се разбра, че НАТО ще има координационен център у нас?

- Нека си припомним 1998 г., когато предстоеше в Пловдив да се изгради щабът на Многонационалните мирни сили за Югоизточна Европа. Той се комплектуваше от седем държави, и то не само от НАТО. Тогава бях началник на Генералния щаб и какви ли не заклинания чух и лично преживях. Надигна се вой как можело този щаб да го оглави турски генерал (ген. Хилми Зорлу - б.а.) и прочие притеснения и зловредности. А после този щаб в Констанца, Румъния, го оглави достойният и неотдавна споминал се наш генерал Нейко Ненов. Сега, когато предстои щабът на тази бригада да се ротира пак у нас, за него се „бият“, нека така да го кажем, областните управители и кметовете вече не само на Пловдив, но и на Плевен, и на Велико Търново. Ето как се е променило общественото съзнание. Подобна еволюция очаквам, че ще се случи и по отношение на въпросния координационен център на пакта у нас.

- Защо при визитата и разговорите на генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг миналия месец у нас нямаше представител на Народното събрание, да речем във ваше лице? България е парламентарна република и всички важни решения в областта на отбраната се вземат от депутатите.

- Не държа на такава представителност от самолюбие, но някак си е неудобно да отговаряш на въпроси на журналистите и притесненията на гражданите по такива важни за националната ни сигурност проблеми, след като си бил не зад сцената, ами дори и извън салона. А когато трябва да се узаконяват нещата, сигурно ще се сетят за нас, депутатите, и ще ни потърсят. Тази управленска практика не е добра и не се вписва в понятията парламентаризъм и демокрация. А това се случва и такъв подход се прилага, уверявам ви, не само в сектора за сигурност.

- Като политик как оценявате стоте дни на кабинета „Борисов“?

- По-скоро ми се иска да дам оценка на политическата ситуация у нас след стоте дни на правителството на Бойко Борисов. А тя е положителна. Кабинетът оправда доверието на парламента. Успя да внесе повече държавност в управлението и не загърби социалните проблеми. Не мога обаче да кажа такива добри думи за усилията му да подобри бизнес климата у нас и да създаде икономически подем. Първите дни на второто стодневие на кабинета не са особено удачно осмислени, за да не спомена, че са зле планирани. Като представител на ПГ на АБВ ще кажа, че приемането на подпис, както сподели финансовият министър, договора за нов заем от 16 млрд. лв. ме разочарова. Представяте ли си за какво иде реч - че за решението за такъв колосален заем министрите изобщо не са се събирали. Не са се срещнали очи в очи да обсъдят този стратегически за държавата въпрос. Така не бива.

- А програмата за саниране подкрепяте ли?

- Ние подкрепяме програмата на правителството за саниране и подобряване на енергийната ефективност на старата ни жизнена сградна инфраструктура. Това е добре, но как ще се случи, не е ясно. Не бива да е както навремето едно правителство раздаваше пари на данъкоплатците по симпатии - за чешмички, мостове и какво ли не още. Ние считаме, че санирането трябва да се извърши не само по спецификация, но и реално на място с независима конструктивна оценка на сградите, спечелили конкурса по формални критерии.

- Има ли опасност за сградите в този случай?

- Това е много важно за стабилността и смисъла на санирането. Знаем с какви заварки и от кого се правеха панелните ни блокове. Не бива да ги натоварим с още материали, нито да ги маскираме като красиви, за да не рухнат утре заедно с обитателите си. Възложителят - в случая Министерският съвет - би следвало да раздели този алгоритъм. Проектантът и строителят трябва да са различни фирми, надзорът да е трета и т.н., за да има самоконтрол. Ако правителството успее да направи това, ще спечели не само вътрешно, но и международно доверие.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 14

  1. #1
    бивш ефрейтор 25 фев 2015, 10:30
     
    9
     
    0

    Ще ги съкратят и след това ще ги привикат да ги запишат в запаса. Ще ги заведат на отчет, а разни тарикати или не са били включени в списъците, или ще бъдат освободени, щом изгонените се поставят в щатния списък, Законите са за всички, освен богопомазаните и самозванците турени на власт от Сорос!

  2. #2
    narod 25 фев 2015, 11:04
     
    8
     
    4

    генерал Михов- нали около 2000г ти допренесе най много с генерала Колев за унищожаването на Българската армия, за съкращаване само на офицери без право на пенсия (сега ако се извършват съкращения се съкращават само придобилите право на пенсия), най-добре е да напусниш политиката за да не унищожиш и държавата

  3. #3
    ВВС 25 фев 2015, 11:22
     
    10
     
    0

    Обяснете на хората колко поделения закрихте,колко самолета приземихте и колко живота разбихте? Обяснете каде потънаха парите и какво стана с обещанията за мобилна и боеспособна армия?

  4. #4
    niki_ru 25 фев 2015, 13:04
     
    9
     
    0

    Този индивид, с генералски лампази съм го признал отдавна. С действията си е доказал не веднъж, че Българската армия за него е нищо, но за това пък може да говори много, много сладко и убедително!

  5. #5
    Курсант 25 фев 2015, 15:37
     
    11
     
    0

    Михо, като си толкова голям пич излез пред трибуната в парламента и там си кажи съкровенните мисли, а не да мрънкаш с половин уста пред някаква си медийка .А се га да те видим що за мъжкар си без лампази, и не е като да командориш курсанти и режеш млади лейтенанти, а?.

  6. #6
    До аутсайдерите № № 1-5 25 фев 2015, 15:53
     
    1
     
    8

    Вижда се, до момента са се наредили 5 бр. аутсайдери. Чакат се и други за записване след тях. Всички до един с мантра от рода на: "Аз много исках и съм можел да направя, но ген. Михо Михов не ми даде шанс". Конкретно в случая на прицел е ген. Михо Михов (понеже имал смелост да комуникира с обществото !!!), но не само той единствено остава на прицел през годините на не лекия и противоречив след 1989 г. преход естествено! Породата хора "Аутсайдер" никога не започва да анализара проблем със себе си. Той никога не е играч и състезател, той е просто зрител и разбирач. Спомням си как лично Димитър Бербатов един тутманик, служещ на граничен КПП, го потупваше по рамото и му обясняваше вчерашния мач с участието на национала. Най-вече това, с кой крак Бербатов е трябвало да отбележи предишния ден ... Или нещо друго за сравнение: "Тоа Бербатов в хола ми да дойде да играе, аз в кухнята отивам!". Ген. Михо Михов собствено е публичната личност, аутсайдери. И не е индивид, а личност. Вие собствено аутсайдери не пояснявате кои сте и какво можете. Да се върнем на примера с мача. Ама пояснете дали изобщо бихте уцелили и да ритнете топката!

  7. #7
    бай Тушо 25 фев 2015, 18:11
     
    6
     
    3

    Ей момчета , много бързо намерихте виновния за днешното състояние на армията, в частност на авиацията ни.
    Някой от Вас да е запознат с военната доктрина на нашата държава след "демократичните " промени?Коиса факторите които я определят? Кой я съставя и къде се върши това? И какво отношение има генералитета към тоя процес?
    Мисля че упреците и злобата Ви е насочена не където трябва, пък и е закъсняла само с 20 години.
    Май трябва да съберем на едно място онези господа с пуловерчетата, дето ходеха в американското и френското посолство преди 10-ти ноември и след това станаха "великите" демократи и онова мекере с трабанта .. Тези дето назначиха ЛИКВИДАТОРИ в сеското стопанство, правеха приватизация под масата , загубиха -НЕ , а отстъпиха наличните ни пазари, с две думи разсипаха икономиката на страната . Ако в тоя момент се беше намесил генералитета , за да прекрати това безобразие , пак Вие бихте скочили , че се прекратява демократичния процес и бихте ги анатемосали . Та понеже тоя сценарий не се случи сме на това дередже, да нямаме икономика която да храни собствена армия. Ако сега се стигне до там , че чужда авиация да охранява небето ни , дали ще е виновен ген.Радев? То и ако това се случи, ще се срамувам да кажа , че съм българин!!! При наличието на собствени кадри, ще плащаме престоя и поддържането на подготовка на чуждите- това е БЕЗУМИЕ .
    А колкото до личността на Михов , ще споделя че на пръсти се брояха еродираните авиатори , като него, Йовата, Манев, Радев , като последния може да поема и отговорности, но за съжаление не се е родил на правилното място и време .....

  8. #8
    Penko Penev 25 фев 2015, 18:18
     
    6
     
    2

    Генерал Михов беше личност,повтарям беше,от която и аз се респектирах.Но нещата случили се по негово време и после са твърде показателни и причина да не си затваряме очите и забравяме бързо.Да ,българския народ това го може добре,да забрави и да псува по хъшовски на софрата.Но хора,които сме изпитали бича на новото време,при все че по време на обучението ни се кълняха,че ще служим заедно и в една добре оборудвана армия.А години след това:то не беше Михов,то не беше Калчо Танев с гръмките си словоизлеяния по гарнизони,та дори и в Козлодуй.....Не бяха съкратени цели служби и авиобази,затрити в небитието без време МиГ-23 и Су-22,и капака беше изцепката на Симеонов-даже ме е срам да кажа,че е бил генерал.А какво да кажем за закритите РТВ възли,за закритите ЗРВ дивизиони,за разформироването на цели бригади в СВ.А да споменем ли и тъпото,малоумно и ..... унищожение на ОТРдн.А за прясно завършилите военни кадри без работа-и то специалисти,знаети ли само колко пилоти от випуски 10 г. назад летят в България.Затова...на каквото си си постлал,на това ще седнеш!!!!!!

  9. #9
    HUNTER 76 25 фев 2015, 18:22
     
    1
     
    1

    Искам да попитам запознотите:
    "Знаете ли случайно, колко армии от членките на НАТО са с деполитизирани структури?"
    " И какво би станало, ако и нашата армия се деполитизира?"

  10. #10
    уволнен 26 фев 2015, 00:05
     
    1
     
    0

    .An ti si .EDAL

  11. #11
    thejack 26 фев 2015, 21:45
     
    0
     
    0

    Разбира се, че с нов, и то от завода. Непременно трябва да е нов, та ако щете и от Пакистан да е, образно казаno ....Ето товае за рамка ...това е типичния Михивизъм, добре познат ми от временета, когато му слушах глупостите в реално време ....Абе, Михов ти жив ПАКИСТАНЕЦ жиждал ли си .....Ше му кажа аз на моя приятел закария като го видя....

  12. #12
    той 27 фев 2015, 13:27
     
    0
     
    0

    до5.Мио не е мъжкар.повтарям се ,но на времето когато положението също беше натопорчено тоя рече ,,Вдигайте байряка,аз съм след вас,,Ей генералче,не се прави така.Така че тоя не е мъж.

  13. #13
    mun4o 27 фев 2015, 19:25
     
    0
     
    0

    TOI i .AN ste rodootsta.nici

  14. #14
    пацира 28 фев 2015, 20:55
     
    0
     
    0

    Хей, приятелчета - симпатизанти и противници на другаря Михов. Аз няма да говоря за качествата му като пилот,но ще споделя няколко мисли за качествата му като командир и човек. Много ми е интересно по какъв начин един човек- старши лейтенант ЗКПЧ в летище Каменец успя да се издигне до най-големите върхове в БА по време на демокрацията, за която той говори - визирайки Иван Костов. Михо Михов никога не е имал собствено мнение и винаги е бил послушко в името на собствената си кариера. Да не Ви припомням името на началника на ракетните войски, който беше уволнен за това, че не беше съгласен с тогавашната стратегия за развитието на БА. Другаря Михов не само че не си подаде оставката, но и беше главното действащо лице в новата стратегия, за която споменава в изказването си за тоталното разсипване на БА. Това е от професионална гледна точка.. Като човек, другаря Михов е съсипал много съдби на свои колеги само за 5 минути прием ,с фалшиви обещания и бързайки за лични мероприятия. Бих запитал, след като за него са проблем 4000 военнослужещи, той спомня ли си колко бяха съкратени по негово време като началник на ГЩ. Мога да ви кажа, само че демагогията в поведението на др. Михов е на първо място. В мен все още е останало чувството, че колкото и време да ми говори Той, в края на краищата нищо не се разбира. Заради това, че е демагог и работи само за своите лични интереси си пролича и в последното гласуване на заема за 16 милиарда лева, като предаде лидера си Георги Първанов. За това ви казвам-като пилот може да е добър...но като човек и политик е 00 - място за размисъл.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка