Облагат българите с данък „Ваканция“ заради отлива на руски туристи?

Pan.bg 11 апр 2015 | 11:54 views (2569) commentaries(7)
img budnaera.com


Автор: Лияна Панделиева

720 лв. годишно, или по 60 лв. на месец, ще се удържат от заплатите на работещите българи, за да ходят те на почивка по българските курорти. Удържаните суми ще са данъчно необлагаеми за работодателя и ще се дават на работещите под формата на ваучери (нещо като ваучери за храна, но за сметка на служителя).


Идеята е предложение на част от туристическия бранш като мярка срещу отлива от руския и украинския пазари за лято 2015. Дали спадът ще е с 80, 60 или 50% - който се докопа до публичност, дава своя прогроза за срива в пълненето на легла по Черноморието, няма значение, защото друго е ясно: нито хотелиерите, нито туроператорите имат план Б. Затова или руснаци, или... рев до небесата.

Всъщност ваучерите биха били по желание, уточняват благородно от туристическата организация. Ако така дадената сума обаче е освободена от данъци, как работникът ще откаже на шефа си да влее сили в подема на туризма? От бранша стават и още по-благородни: тези, които не могат да си позволят сами почивка, да я получават безплатно. Но за това удоволствие ще плати кой?

Нещо, което поддръжниците на засилването на родния туризъм пропускат да отбележат, е, че цените за свои ще са по оферти на рецепция, което означава възможно най-висока тарифа. За разходите да се опъне човек на плажа няма да коментираме.
Сълзи се леят и напояват ефира и по темата с облекчения визов режим за гостите от Русия и Украйна за което е отговорна държавата. Явно на целия бранш не му изнася да изрече публично нещо, което се знае от години: руското правителство задължи всички държавни служители да прекарват поне една ваканция в страната си, за да подпомогнат своята икономика. След кризата, която налегна цяла Русия в резултат от санкциите срещу страната, от тази група потенциални туристи никой няма да дойде у нас. Същите тези хора няма да отидат и в конкурентните нам държави. За съответните страни отливът също е проблем, но не и сътресение, както вече се очертава да е у нас. За разлика от Турция и Гърция ние разчитахме основно на руски и украински туристи.

На Банско по време на зимния сезон местните хотелиери неофициално говорят за около 50-60 на сто спад сред рускоговорещите любители на белите спортове. Иронията е, че тази година снегът се оказа мечта и благословия, но погледите в търсене на клиенти са насочени към съседни балкански страни. Зимата обаче вече показва ръст на туристите.
В сутрешния блок на Би Ти Ви на 23 март в директна връзка от морето представител на собствениците на хотели от Слънчев бряг изрече фразата:

„Туроператорите се чудят кой ще напълни летните курорти.“

Човек с право се изумява, защото работата на туроператорите е да намират пазари, клиенти, да сключват договори с тях и да ги пращат да отсядат по хотелите ни. И още една легенда плъзна от директното включване: на Слънчев бряг и германците, и англичаните си тръгвали, защото не било достатъчно сигурно. Джебчиите ги тормозели много.
Какво пожелаха още от бранша? От ЕК да получат обезщетение за пропуснат руски турист. А трябваше да се сетят да поискат от ЕК да ни пратят и други, по-благонадежни туристи.
Министърът на туризма Николина Ангелкова успокои в ефир, че за разлика от традиционно най-масовите рускоговорещи пазари, които явно няма да могат да запълват легла това лято, то от Литва и Латвия очакваме ръст от поне 40 на сто. Това може да звучи като радостна новина само ако е ясно в абсолютни цифри за колко души става дума. Защото през юли 2014 г. е рапортуван ръст от 50 на сто от същите пазари спрямо 2013 г. Малко безпокойство обаче буди фактът, че в нито една статистика досега, и най-вече в тази на Националния статистически институт (НСИ), тези две държави не са изпратили толкова туристи, че да бъдат дори отчетени като генериращ пазар. По същата логика можем да отчетем и 200 или 500 процента ръст на китайски туристи, които въпреки че знаят, че сме предпочитана туристическа дестинация (китайската страна одобрява в кои държави нейните жители могат да ходят на туризъм) вече 8 години, още не сме видели китаец на морето или в СПА хотел.
В годишните отчети на НСИ за осъществените нощувки на чужденци обаче за 2014 г.

латвийците и гостите от Литва в страната ни са общо 29 075 човека.

В тези данни не е уточнено колко от тях са били в България за туризъм. Оптимистично да допуснем, че всичките са били на море. Като добавим към тях 11 630 посетители (очакваните 40 процента ръст и пак с цел само море и нищо друго!), стават 40 705 посетители на фона на 300 хил. руснаци и 101 хил. украинци, а от тях 370 хил. са били туристи през 2014 г. С просто око се вижда разлика от четири пъти и половина, ако у нас все пак дойдат 50 на сто от миналогодишната бройка от Русия и Украйна.
Статистиката за лято 2014 г. сочи спад от близо 30 на сто от британския пазар, 22 процента от Унгария, с толкова и от Франция.
В началото на март на световната борса в Берлин е демонстриран интерес за летуване в страната, който обещава ръст от около 5 на сто от германския пазар, съобщи министър Ангелкова. Всъщност след всяка борса в Берлин това е цифрата, която се обявява. Тя се съобщава в случаите, когато не се очаква никакъв ръст или е възможен лек спад. В прессъобщение на ведомството се изтъква, че министър Ангелкова е отбелязала по време на борсата, че страната ни е посетена от около 1 млн. германци, от които 700 хиляди са пристигнали за туризъм.

И тук настъпва объркване, защото справка в регистрите на НСИ разкрива коренно различна картина, която няма допирна точка с официално изнесените данни от страна както на министерството, така и на туристическия бранш в рекламната му, а не в приходната част.

Посещенията от държавата Германия в България са 898 791, да ги закръглим на 900 хиляди. Влизаме в глава „Реализирани нощувки и пренощували чужденци в местата за настаняване през 2014 г. по страни“ в НСИ и там е написано, че германците, които са отседнали в хотел за цялата година, възлизат на 359 531 човека. Закръгляваме ги на 360 хиляди. Тоест 540 хиляди пристигнали от Германия хора никога не са отсядали в хотел, а ако вярваме на данните на Министерството на туризма, 340 хил. германци са били туристи в нелегалност. На въпрос на „Гласове“ към НСИ на какво се дължи това огромно разминаване в данните, от института бяха категорични, че данните им са верни и методологията на НСИ включва отчетност за всички обекти за настаняване с над 10 легла. Дори да допуснем нашествие на индивидуални германски туристи по планинските ни хижи, те не могат да са над половин милион.
Другата възможност е самият бранш да е укрил настаняването на над 300 хил. германски туристи. Предположението на НСИ обаче е, че това са хора, които са били на частно посещение у нас. И това е добра новина,защото затвърждава доброто име на гостоприемния българския народ.
Продължаваме с

разминаванията в преброяванията и отчетностите.

По данни на председателя на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов, 4,7 млн. чужди туристи са почивали у нас през лято, 2014 г. По данни на НСИ обаче за цялата 2014 г. чужденците, настанили се в хотел къде да е в България, са 2,8 млн. човека. Факт е, че много чужденци и предимно руснаци (около 300 хил.) притежават имоти по Черноморието. Но това категорично не са над 2 млн. чужденци само на морето.

Да допуснем, че всички 350 хил. германци (според НСИ), отседнали в хотели в България през 2014 г., са отишли право на морето. И като се добавят още 5 на сто към тях, това са още 17 500 души. От рускоговорещия пазар сме генерирали 3 млн. нощувки. В оптимистичния вариант за ръст от 40 на сто от Литва и Латвия и същия ръст в броя на нощувките те ще достигнат 239 хиляди. Германия е с 2,3 млн. нощувки, ако добавим 5 процента ръст и към този показател, стават още 115 хил. нощувки. Тоест колкото и оптимистично да попълваме данните, няма вариант да бъде достигнато нивото, което създават от руско-украинските пазари.
Ако са верни прогнозите за 50% спад от страна на ключовите ни гости, ще сме на минус с 1,14 млн. нощувки (след като вече сме добавили спасителния ръст от германците и новодошлите от Литва и Латвия). Оказа се, че лятото у нас

не било само море, ами е само море и руснаци на морето.

Няма руснаци – няма летен сезон. Ей така, както отчитаме ръст от Полша, Чехия, от целите Балкани, от скандинавските страни, дупката в недостига на гости е видима отвсякъде. Всичките тези хора накуп не правят гарантирана заетост, каквато беше руската.
Всъщност досега абсолютно никой – нито министърът на туризма, нито един представител на туристическия бранш не подсказа дори, че

резерв за лятна заетост ще се търси сред българското население.

При това доброволно, а не чрез запориране на пари от заплатите. Нито един хотелиер не каза, че ще даде цени за българи в четири- и петзвездните хотели, каквито са те в пакетите за руснаци, англичани и германци. А според последното официално проучване около 68 на сто от българите планират да почиват през лятото. Ако те са процент от гласоподавателите в страната, техният брой надхвърля 3,8 млн. души, или ако ги сметнем с ваканция от по 5 дни за всеки, това ще рече около 19 млн. нощувки.
Дори една трета от тези хора да почиват в черноморски курорт, това е вече спасение на целия бранш (много по-гарантирано от това да чакаме китайците или латвийска туристическа инвазия). Но българите трябва да пожелаят да бъдат на своето море и това може да стане чрез водене не на кампанийна, а на дългосрочна политика за връщането им към родните курорти. И на първо място се отнася до цените както за настаняване, така и за ползване на плажовете.

Един много прост отговор на нашенци защо отиват в Гърция е, че никой не ги съдира на плажа с таксите за шезлонг и чадър. Там цената е в това да си поръчаш нещо – каквото и да е - докато си под чадъра. Може и една водичка. Най-често обаче човек си взима още неща и така концесионерът никога не е на загуба, а плажуващият никога не е огорчен и обран още със стъпването на пясъка.
Защо обаче неумението на цяла структороопределяща индустрия да работи на конкурентен принцип трябва да е проблем на обикновените българи?
Защо на бранша му е трудно да мине на

резервен вариант „Пазар България“?

Несъмнено на хотелиерите им е най-просто да посрещат гарантирани групи, които влизат и излизат едновременно от хотелите. Индивидуалните туристи не спазват точни дати, получава се въздух между посещенията и в заетостта, цялата логистика се усложнява многократно. Е, добре, няма да е лесно – трудно ще е. Но никой не може да е толкова сигурен клиент, колкото са своите.

На фона на голямата несигурност за постигането на целите на Лято 2015 обаче, в началото на март министър Ангелкова проведе среща с главните редактори на водещите медии за опознаване и... за повдигане на въпроса за ново туристическо лого на страната. Темата е повече от изненадваща, след като като министърът категорично заяви две неща още в началото на поемането на поста:

„Логото не продава, важно е съдържанието на услугата“

и „Ние няма да дадем нито стотинка повече за лого. Последното ще бъде редактирано за сметка на изпълнителя“. Затова внезапният порив да се търсят още пари за нова туристическа картинка буди недоумение - самият министър заяви, че сама не знае какво е логото на Испания, както и тези и на много други държави, но там туризмът се случва. И в това отношение Ангелкова получи пълната подкрепа и на медиите, и на бранша. ...

Туризмът ни всъщност се тресе от постоянни скандали, плод на несъгласувани и хаотични идеи. Думите на Божидар Димитров, че „бутафорията продава“ във връзка със странни и нелогични възстановки, доработки и откровено унищожаване на исторически паметници и археологични находки, предизвика истерия сред специалистите. В България продължава да съществува пълна неяснота за това как се представят тези обекти, кой ги представя, какво означава атрактивност и как се привлича интересът на туристите, а инфраструктурата не коментираме изобщо. Тя ще бъде оправена чрез създадането на специален фонд за туристическа инфраструктура през 2016 г. За да стане кашата пълна, преди дни по време на парламентарна комисия бе съобщено, че от тази година в помощ на туристическия сектор се включва нова програма за заетост, по която 200 души могат да бъдат наемани от общините за екскурзоводи. Вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин подчерта, че средствата за нея се отпускат по линия на Националния фонд за заетост.
Който и да е инициатор на това начинание обаче, явно не се е интересувал каква ерудиция, култура, познания и умения се изискват от добрия екскурзовод. Всъщност от години вече качествените исторически обекти по света са снабдени с аудиопрезентации на индивидуални слушалки, които звучат на четири-пет езика, прочетени от диктори от съответната националност. Гидовете на самите обекти са хора, които само могат да помогнат на туристите или да проведат с тях допълнителен разговор. Онези, които придружават групите, задължително трябва отлично да говорят чужд език и да са интересни разказвачи, докато гостите пътуват с автобус например. Професионалният гид трябва да разбира от интересите на туристите, да е в състояние да промени цяла програма, да изпълнява индивидуални капризи или интереси. Гидът – истинският, професионалният, е приятел, слушател, лекар, намирач на загубени неща, помощник и страхотна компания.
Дали се очаква 200 човека по програма за заетост да са вдъхновяващи чрез думите си за България и да притежават всички тези качества? Ще разчитаме на 200 безработни с опит в публични презентации и импровизации? Ето това се нарича неоснователен оптимизъм и пореден пример за пълно неразбиране за потребностите на туристическия бранш като представителност и съдържание.
Така

браншът не търси път към българските туристи, а трескаво пита от коя чужбина ще дойде пълнежът.

Сред последните новини от Министерството на туризма е окончателното утвърждаване на деветте туристически региона, които ще градят единна политика по представяне на своите забележителности, атракции и възможности за настаняване на световните туристически борси. При предишното подобно деление юридически бяха конституирани два региона: Софийски и Пловдивски. Предстои да видим какво ще се случи този път. /със съкращения - glasove.com /
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    Осведомен 11 апр 2015, 13:05
     
    26
     
    1

    Нека! Директно завеждам дело в международен съд срещу България за:
    1. Погазване на човешките ми и граждански права лишавайки ме от правото на свободен избор
    2. дискриминация - защо не се вземат същите данъци от всички граждани?
    Ако искат нека да пробват, мисля, че ще ме направят малко по-богат.

  2. #2
    Осведомен 11 апр 2015, 13:10
     
    29
     
    1

    Много ме кефи и определения като "туроператори", "курорти". Може спокойно да ги заменим с мутри. Нещо бизнеса на мутрите сецна, сецнаха и кинтите. А т.нар. президент и премиер са издигнати именно с такива пари, с техни пари и сега ще пробват да източат от народа...Да, ама не. Ние сме граждани на ЕС и съвсем сериозно мисля за дела ако пробват такива гестаповско-сталинистки методи като ваучери и измислени данъци....Те вместо данъци от милиардерите да дерат за нас тръгнали нас да дерат, за да стават онези отрепки още по-богати. Кофти е като си зависим...

  3. #3
    той 11 апр 2015, 13:21
     
    27
     
    1

    не искам да пълня джобчетата на една мутренска прослойка от туроператори и хотелиерчета.те сами си го докараха този отлив на почиващи с високите цени,мърсотия и намръщен персонал.

  4. #4
    Бъларин 11 апр 2015, 16:30
     
    20
     
    0

    Колко хубави автомобили имаше скоро, излезнали на простест:) Много хотелиери, много нещо. А дано да нямат един турист от сега нататък, мръсни долни мутри, заради тях българите не искат да ходят на собственото НИ черноморие, да ви съборят хотелите дано ! Превърнахте всичко там в един супер скъп "кенеф" без извинение.

  5. #5
    МиГ 11 апр 2015, 21:16
     
    14
     
    0

    За тези предложили тази глупост - дървета има бол. И въжета ще се осигурят...

  6. #6
    Мечо 13 апр 2015, 08:58
     
    1
     
    0

    До # 5 - обаче имайки пред вид, колко е скъп дървения матриал и въжетата ,всичкото туй удобство те си го плащат нали ?

  7. #7
    Сун Дзъ 13 апр 2015, 10:28
     
    1
     
    0

    Умен е този ,който се учи от чуждите ,а не от своите грешки! Когато всички казваха ,че презастрояват черноморието и ще стане като в Испания(да бутат хотели) алчните крадци не чуваха ,а сега реват ."Това което сам си направиш -и дяволът не може да ти го стори".

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка