НАЙДЕНОВ: СМУЩАВА МЕ, ЧЕ НЕНЧЕВ НЕ КАЗА ДАЛИ КСО ЩЕ СЕ ЗАПАЗИ И ПРЕЗ 2016 Г.

Pan.bg 06 фев 2015 | 11:07 views (3181) commentaries(4)
img Заглавието е на ПАН.БГ

Ангел Найденов: Правителството остави на заден план въпросите на отбраната
Острото усещане за несигурност и напрежение отново се върна като атмосфера във Въоръжените сили и в частност в Българската армия, казва народният представител Ангел Найденов, член на Комисията по отбрана и бивш военен министър.


Спирдон Спирдонов

otbrana.com


Г-н Найденов, може ли да се направи прогнозата, че от 1 януари следващата година отново ще се въведе възраст за пенсиониране на военнослужещите? На последния парламентарен контрол в отговор на Ваш въпрос министърът на отбраната Николай Ненчев бе категоричен само в това, че до края на тази година няма да има промени.

- Откровено казано, лично мен ме смути онази част от отговора на министъра, в която той не изключи, първо, работната група, която е създадена с разпореждане на министъра, да предложи подобни промени. Или по-скоро да се съгласи с предложенията на НОИ и на Министерството на труда и социалната политика, които вероятно предвиждат отново връщане на определена възраст, като условие за придобиване на право на пенсиониране от военнослужещите. Второ, не изключвам в рамките на това управление, въпреки външния вид на несъгласие, което би дал, министърът да се подаде на натиска да се променят условията за пенсиониране. Като че ли цялата логика на взаимоотношенията в четворната коалиция, предполага подобни опасения.

- Какво имате предвид?

- Същото видяхме и по отношение на бюджета за отбрана. Този бюджет, уж не беше съгласуван от министъра на отбраната, но в крайна сметка стана факт. Така че опасенията, без да драматизирам, като че ли чертаят една неприятна посока.

- Когато бяхте министър на отбраната, по Ваше разпореждане по този въпрос бяха проведени две социологически проучвания в армията. Необходимо ли е търсене на мнението на армейската общественост при решаването на подобни социални проблеми?

- Необходимо е, разбира се. Сега обаче не съм чул за подобни намерения на министъра на отбраната. Това е една от недобрите характеристики на сегашното ръководство и управление на системата и съответно на отбранителния сектор. Прави ми лошо впечатление и фактът, че няма достатъчно бърза реакция, своевременна и достоверна информация по отношение на важни за страната, в частност, за сигурността, въпроси, каквито са за създаването на Координационния център на НАТО в София и по отношение на т.нар. мобилизация. Според мен, част от причините за истеризирането и за тази психоза, които бяха създадени и по двата въпроса се дължи точно на липсата на достатъчна, своевременна и обективна информация от страна на министерството. Тук веднага искам да подчертая, че лично познавам възможностите на Пресцентъра на МО. Служителите там, доколкото са останали същите, са перфектни по отношение на своите отговорности. Така че не подлагам на съмнение техните възможности. Отговорността е на политическото ръководство.

- Имахте ли полза от редовното провеждане на заседанията на Обществения съвет по отбранителна политика, които бяха прекъснати от служебното ръководство на МО? Не се провеждат, включително и през последните месеци.

- Трудно ми е да отговоря защо не се провеждат тези заседания. Аз намирах Обществения съвет по отбранителна политика и продължавам да го намирам за една много удачна форма, в рамките на която могат да се представят виждания на министерството по определени въпроси и съответно да се чуят мененията на хората, дори и когато нямат пряка връзка с обсъжданата тема на самото заседание. Това е начин да се поддържа жив диалогът. Така е налице отворена комуникация към обществото и съответно създава възможност за достатъчно добри взаимоотношения с неправителствените организации, които наброяваха повече от 40, но са създадени с определена цел и имат интереси, свързани със сигурността на страната. Бих посочил някои от важните теми, които сме разисквали. Те бяха за военно-патриотичното възпитание, за развитието на отбранителните способности, акцентите в дейността на политическото ръководство на Министерството на отбраната, включително за резерва на Въоръжените сили и общото заключение, че трябва да бъде променен съществуващият закон. Това е една трибуна. Не виждам основания за прекъсване на диалога.

- Как ще коментирате заложеното в програмата за управление на правителството на Бойко Борисов създаване на териториален резерв без ангажимент на Министерството на отбраната и Въоръжените сили?

- Поначало въпросите за отбраната и в програмата на правителството, и като отношение от страна на управляващите остават много на заден план. Създава се впечатлението, че те са, образно казано, последна грижа на сегашното управление. Що се отнася до конкретния въпрос, очевидно е, че няма как да се реализира без министерството, без неговите ресурси и експертиза.

- Докъде би стигнал гласуваният бюджет за отбрана за тази година? Реални ли са надеждите на министър Ненчев за актуализация?

- Силно се надявам да се сбъднат надеждите за актуализация на бюджета. 110 млн. лв. по-малко в сравнение с бюджета за 2014 г. е ясно до какъв резултат водят. Те са удари върху поети от страната ангажименти, върху изграждането на необходимите ни отбранителни способности и най-вече по отношение на хората, на техните очаквания за военната професия и кариера. Общо взето техният песимизъм пролича в края на 2014 г., когато станахме свидетели на десетки рапорти за напускане на армията. Причината, според мен, не е само съмнението в запазването на условията за пенсиониране или размера на обезщетенията, а острото усещане за несигурност и напрежение, което отново се върна като атмосфера във Въоръжените сили и в частност в Българската армия.

- Министър Ненчев каза, че сте свършили добра работа по отношение на проекта за придобиване на нов тип основен боен самолет. Докъде стигнахте?

- На практика стигнахме до финализирането на работата по изготвянето на документацията, на чиято основа трябваше да бъде избрана посоката, в която ще продължи по-нататъшната реализация на модернизацията на изтребителите, с които разполагаме и придобиването на нови. Не съм крил моето мнение, че не можем да си позволим едновременно да поддържаме и да модернизираме съществуващите изтребители и да плащаме по реализацията на проекта. Мнението ми продължава да бъде същото. Трябва да стартираме процеса за придобиване на новия тип боен самолет при минимална необходима поддръжка, за да реализираме своите отговорности по въздушния суверенитет.

- Смятате ли, че само финансирането може да спъне реализирането на този проект?

- Решението за стартиране на този проект трябва да бъде взето максимум в средата на един пълен управленски мандат, т.е. до втората година. Това е начинът да покажеш, че имаш воля и знаеш как да носиш отговорността за взетото решение. Аз си мисля, че недостатъчните финансови ресурси са само едната страна на въпроса. Другата страна наистина опира до волята да вземеш решение и да стартираш тези процедури. Всеки, който дори малко се е занимавал с темата, знае, че има различни финансови решения, които правят поносимо бремето с плащането. Наистина сумата малко над милиард лева, в която освен платформите се включват логистичната поддръжка, обучението, изграждането на необходимата инфраструктура, не е малка.
image
- Не е ли притеснително, че Въоръжените ни сили започнаха 2015 г. без план за развитие? Старият изтече в края на миналата година.

- В някаква степен е притеснително, разбира се. Не че без подобен план няма да се поддържат и развиват армията и Въоръжените сили. Създава се обаче усещането за хаотичност, за липса на система и за неизяснени посоки, в които ще вървят организационното изграждане и развитието.

- Не беше ли по-добър вариантът първо да има план и на негова основа да се приема бюджетът за отбрана през 2015 г.?

- Така бяха заложени намеренията ни, т.е. да приключи прегледът на структурите, да се изгражда новият план и на тази основа да се подготви бюджетът. Всъщност цялата логика на процеса е точно такава: планиране, програмиране и бюджетиране.

- Какъв, според вас, ще бъде резултатът от престрелките на високо ниво по отношение на предаването на архивните единици от Служба „Военна информация“ на т.нар. комисия по досиетата?

- Разбирам, че желанието на министъра на отбраната, което влиза в противоречие със Закона за защита на класифицираната информация, е да бъде предадена информацията, свързана с щатното разписание. Така при падналия параграф 12 от закона за досиетата да се разкрие самоличността и принадлежността на хора, които заемат или са заемали длъжности от началник на сектор и нагоре. Второ, да бъде направена информацията, свързана с чуждестранни сътрудници на военното ни разузнаване, ако не публична, то поне достояние на комисията. И двете са достатъчно опасни тенденции. Имам основание да кажа, че граничат с предателство. Силно се надявам, това намерение на министъра да не се реализира.

- Изпълнител на закона е министърът.

- Да, той е и ръководител на Служба „Военна информация“. Аз нямам съмнение в достоверността на информацията, не просто предадена ми от директора на службата, но и публикувана на сайта на службата и, че всичко, което е било изисквано и необходимо по закон е изпълнено.

- В такъв случай не може да се търси отговорност от директора на службата.

- Точно това се опитах да разбера от отговора на министъра по време на парламентарния контрол – какво не е предадено от документацията на службата, което министърът има намерение да предава. Така и не получих ясен и конкретен отговор.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    цивилен служител 06 фев 2015, 19:30
     
    0
     
    0

    тъпанар пъпчив, ти обеща и на цивилните служители да корегираш заплатите съобразно функционалните задължения , но нищо не направи. От военните никой не те ебева и не гласува за тебе , напразно се палиш, дори твойта кокошка Майчето не те ебава за нищо. Ти си нещастен пътник......

  2. #2
    Военен служител 06 фев 2015, 20:24
     
    0
     
    0

    Др. говорител на Иван бей от ордата на Местан паша,
    Ако беше знаел как и беше имал топки да ръководиш, със сигурност разсипията в армията можеше да е по-малко. Не, че защитавам сегашното статукво, но когато си пропилял шанса си (само една популистка стъпка за годините, и то за определен период) няма потребност да се правиш на експерт, защото и кучето накасапина цял живот гледа........................

  3. #3
    Разочарован 06 фев 2015, 20:57
     
    0
     
    0

    Министър Ненчев вече направи 100 дни, но според мен от доста време не сме имали толкова слаб и послушен министър. По скоро, той е зам министър на г-н Аню Ангелов.

  4. #4
    запознат 08 фев 2015, 17:55
     
    0
     
    0

    За сведение на Мая М.:Този, когато беше в МО, прекарваше през канцеларията си всяка що-годе ставаща за тази цел служителка.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка