Какво ще "довърши" американските самолетоносачи: вирусът, ракетите или икономиката?

Pan.bg 01 апр 2020 | 18:14 views (862) commentaries(1)
img
pan.bg
Флотът на американските авионосци преминава през трудни времена: два кораба, Ronald Reagan и Theodore Roosevelt бяха поставени под карантина поради избухване на епидемия на коронавирус на борда. При това последните дни броят на заразените се е увеличил осем пъти, след което командването на ВМС спря да публикува данни за епидемиологичната обстановка. Най-вероятно и двата самолетоносача през следващите месеци няма да могат да изпълняват бойно дежурство: единият е в пристанището на военноморската база Йокосука в Япония, а другият е под карантина на остров Гуам. Така към многобройните проблеми на американския авионосен флот беше добавен нов. Известно е, че миналата есен стана известно за недостига на самолетоносачи в Атлантическия флот. Поради технически проблеми, нарушаване на графиците за ремонт в корабостроителниците и други проблеми от седем кораба, само един успя да излезе на бойна служба - Abraham Lincoln (CVN-72). Той я носи в Арабско море. Другият изпавен кораб, Dwight D. Eisenhower (CVN-69), се приготвя набързо да излезе в морето, за да замени "събрата" си, чиято вахта отдавна е изтекла. "Разбира се, не може да се говори, че ВМС на САЩ ще останат напълно без самолетоносачи. Може би повечето кораби няма да могат да излязат в морето, но САЩ винаги ще имат един или два, които да присъстват около Иран или Северна Корея", смята експертът по ВМФ, Александър Мозговой. „Друг въпрос е, че самолетоносачите като клас кораби постепенно губят своето значение под натиска на икономически и военни фактори.“ Авионосните формирования блестящо се доказаха по време на Втората световна война - всъщност те унищожиха имперския флот на Япония. В продължение на повече от половин век гигантските кораби демонстрираха военната и икономическата мощ на Съединените щати в различни части на света - това бе в основата на стратегията за „дистанционно възпиране“, приета от ВМС на САЩ през 50-те години и все още е в сила. Разработването на противокорабни оръжия, появата в Русия на хиперзвукови ракети, а в Китай - на специализирани балистични ракети, както и еволюцията на подводници към стелт-технологията, постепенно превръщат самолетоносачите, по думите на американските медии, в "много скъп гроб за няколко хиляди моряци". По време на ученията на НАТО през 2015 г. френската ядрена подводница Saphir се промъкна незабелязано покрай охранителните




кораби на авионосната групировка и се приближи до Theodore Roosevelt на разстояни е за торпедна стрелба. Освен всичко останало, самолетоносачите са много скъпи: както при строителството, така и при експлоатацията им. Кораб от типа Nimitz струва на бюджета на САЩ 14 милиарда долара, новите самолетоносачи от серията Gerald R. Ford са още по-скъпи. Преди около 20 години Америка можеше "да затвори очи" за това: имаше достатъчно пари, а статутът на собственици на „абсолютното оръжие“ топлеше душите на данъкоплатците. Но сега, на фона на световната икономическа и социална криза, причинена от пандемията от коронавируса, срива в цените на петрола и преразглеждането на геополитиката от страна на Русия и Китай, намаляването на военните разходи е неизбежно. А атомните гиганти имат всички шансове да попаднат под секвестиране.
Л. Дойчинов
По информация на https://rg.ru
Снимка: U.S.Navy/Wikimedia.org
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Borei 01 апр 2020, 18:58
     
    7
     
    3

    Някога копията и доспехите са отстъпили на огнестрелните оръжия...

    Така и тези големи "железа" ще бъдат извадени от строя, поради своята неефективност в сравнение с новите оръжия!
    Една вражеска хиперзвукова ракета струваща само няколко милиона долара, може да потопи такъв гигант, струващ цели 14 милиарда долара и на всичкото отгоре с много военни на борда, самолети и боеприпаси, които при едно поражение също ще са огромна загуба.
    А противникът рискува само ракетата, ако я изстреля от 1000 км, си е истинско превъзходство.
    За това, колкото и жалко да е и авионосците си отиват също в историята.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker