Бригаден генерал Димитър Иванов: Приоритетна задача е приемствеността

Pan.bg 24 фев 2020 | 13:19 views (312) commentaries(0)
img Източник:"Armymedia.bg'';Автор: Цончо Драгански

– Господин бригаден генерал, какво беше най-важно за авиационната база през миналата година?
– Най-важното беше да изпълним в максимална степен поставените ни мисии, цели и задачи в зависимост, разбира се, от ресурсното осигуряване. Запазихме състава, даващ дежурства, основно по аварийно-спасително осигуряване и най-важното бе, че това дежурство не прекъсна. Надградихме подготовката на различните типове вертолети. Знаете, че на вертолет Ми-24 вече жена пилот лети и стреля с управляеми ракети. Успяхме да придобием способности за гасене на пожари от вертолет „Кугар”. Участвахме в 9 национални и международни учения и запазихме здравето на хората. Изправността на авиационната техника беше на едно добро ниво, но… недостатъчно.

– Как започнахте новата учебна 2020 година?
– Като всяка година – с оптимизъм и с планиране за предполагаемата авиационна техника, която ще имаме. Разпределихме горивото. Поставиха ни мисиите, целите и задачите, които ще изпълняваме. И започнахме полети.

– Какви са предизвикателствата пред 24-та авиобаза?
– Предизвикателство през тази година ще бъде да поддържаме техниката в експлоатационна годност. Има неизпълнение на един договор за вертолет БеЛ-206. Предстои и трябва да се сключи рамково споразумение за интегрирана логистична поддръжка за доставка на части и ремонти за „Кугар”, което, ако не се случи, ще окаже голямо влияние върху техниката и върху летенето. Другото предизвикателство, за което трябва да се подготвим по стратегическия преглед на отбраната, изисква гледане напред. Предстои дълбоко осмисляне каква да е организационно-щатната ни структура в момента и каква би трябвало да бъде с придобиването на новата техника. Трябва да имаме в бъдеще една ескадрила бойни вертолети. Но до придобиването на новата техника летателният състав трябва да поддържа подготовката си на вертолетите Ми-17 и Ми-24 и да изпълнява всекидневните ни дейности. Най-важно е да мислим напред, и то съвместно с ВВС.

– Какво е сега състоянието на авиационната техника?

– С една дума – не е цветущо. Въпреки че се сключиха договори за ремонти в завод „Терем”, изисква се време, те продължават от 6 до 9 месеца. Но и след идването от ремонт имаме известни проблеми, все пак агрегатите са на по 30–40 години и отказите се увеличават. А това влияе върху експлоатацията и летателният състав не може да си изпълни планираните полети. Работим в това направление заедно




със завод „Терем”, за да се обръща повече внимание на някои агрегати и те да се ремонтират по-качествено.

image

– Къде положението е по-добре – при самолетите или при вертолетите?
– Относително е да го кажа, но като че ли със самолетите от транспортната авиогрупа положението е по-добре. То се запазва устойчиво. През тази година би трябвало да се върне още един самолет L-410, по който се работи в Чехия.
В края на миналата година бе използван друг L-410 за парашутната подготовка. В зависимост от броя на парашутистите, които трябва да участват, и видовете скокове се избира дали да бъде „Спартан”, или L-410. Частично използвахме миналата година и самолет
Ан-2. И при този самолет имаше проблем, но сега Ан-2 е почти готов за облитане и за влизане в строя.

– Осигурени ли са необходимите летателни часове за подготовката на младите летци?
– Приоритетна наша задача е да осигурим приемствеността и на младите да се предоставят повече летателни часове. И те по-нататък да поемат основната тежест по дежурствата и да участват в планираните учения. Това го постигаме, макар и с бавни крачки, защото е в пряка зависимост от броя на изпълнените полети. Планирано е младите летци да изпълняват не по-малко от 40–50 летателни часа на година, което е добре. Но, разбира се, това е свързано с наличната авиационна техника. Въпреки ограниченията, които имаме, все пак се дава път на младите, така че след една година те да заменят опитния ни състав. Мога да кажа, че жените пилоти се справят много добре и показват необходимите качества за пилоти.

– Поддържате ли всички видове подготовки и планирате ли нови?
– Нова подготовка е гасенето на пожари с „Кугар”. Но използването на този вертолет е с доста ограничения, не е като при Ми-17. Ограниченията са свързани с по-малкото количество на водата, което се носи, и с режимите на „Кугар”. Всеки негов цикъл на излитане и кацане се смята. Дори гребането на вода е цикъл, все едно, че вертолетът излита и това влияе на времето до 500-часовите инспекции. А инспекциите са скъпи, стига се до ремонти, които не могат да се извършат от нашия инженерно-технически състав, и вертолетите трябва да се изпратят във Франция. Затова ние се съобразяваме и „Кугар” ще се включи в гасенето на пожари само когато нуждата е огромна и вертолет Ми-17 не е достатъчен. А другите подготовки трябва да се поддържат. Планирана е подготовка на море и през тази година. Лагерите в планинска местност и на море са за оцеляване на летателния състав при катастрофи и аварии във враждебна среда. Тази подготовка е заедно с ВМС. Една от новите цели е за 2024 г. да подготвим екипажи и вертолети за тактическо авиационно формирование за специални операции. Миналата година в Загреб се създаде Център за подготовка на летателни състави именно за такива цели – за действие на екипажите със Силите за специални операции. Ние ще имаме представител в управлението на този център и наши екипажи ще ходят да се подготвят. Теоретичната подготовка започва тази година, а догодина – и летателната подготовка. Така че взаимодействаме и с ВМС, и със Специалните сили.

image

– Очаквате ли ново попълнение от възстановеното Военновъздушно училище „Георги Бенковски”?
– Ние имаме нужда от млади летци, но и да дойдат от ВВВУ, ако авиационната техника е малко, те няма да могат да летят достатъчно. А това се разглежда при профилирането на летци за вертолети или за самолети. При нас идват на стаж курсанти от Военновъздушното училище и нашите инструктори следят цялата им летателна подготовка. По този начин те се опознават с колектива и се вписват в състава на 24-та авиобаза.

– Доколко е окомплектована авиобазата с личен състав?

– Чувстваме недостиг на определени специалисти, но успяхме да задържим процента на некомплект. Догодина ще се направят организационно-щатни промени. И е необходимо щатът да се увеличи, защото при нас един офицер съвместява няколко функции, което е натоварващо. На пазара на труда военната професия все още не е толкова привлекателна за младите хора. Прави се всичко възможно да има повече гласност, обществеността да научи за дейностите в армията. Затова и авиобазата ни продължава да
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker