Горещи новини
- Честита Баба Марта! Здрави, румени, засмени ...
- Сбогом F-16: ВВС на САЩ изграждат нов изтребител, който да замени F-16 Fighting Falcon
- Американските ВВС с B-1 Lancer, в Норвегия: първи патрул над Баренцово море
- ИАРА определи индивидуалните квоти за улов на калкан през 2021 г.
- ВЕТРОХОДНА РЕГАТА "ТРЕТИ МАРТ" - ВАРНА 2021
- Националният отбор на Беларус по кану-каяк за юноши и девойки проявява интерес към Русе за спортен лагер
- F-35 е миналото: изтребителят от 6-то поколение на ВВС на САЩ ще бъде всичко
- Този самолет за 350 милиона долара остава във въздуха за цяла седмица
- Руската версия: Как Вашингтон лиши България от Южен поток
- Каракачанов в руски медии: След ремонт Су-25 отговаря на стандартите на НАТО

Де Хавиланд Комет - първият пътнически реактивен самолет в света – влиза в редовна експлоатация. Предназначен е за полети по маршрути с малка и средна далечина.
През 1942 г. в Англия по настояване на министър-председателя Уинстън Чърчил е създадена комисия начело с лорд Брабазон, чиято задача е определи бъдещите перспективи на британската гражданска авиация. Собственикът на самолетостроителната фирма „Де Хавиланд“ (de Havilland), Джефри де Хавиланд, успява да склони тази комисия да му възложи разработката на „пощенски“ реактивен самолет.
Тъй като реактивната ера в самолетостроенето е едва в началото си и авиоконструкторите не познават в детайли спецификата на реактивния полет, в началото те нямат ясна представа какъв трябва да бъде новия самолет. По тази причина разработката върви бавно, предложени са много и различни проекти — първите са подобни на изтребителя DH.100 Vampire, други са по аеродинамична схема тип „патица. През 1944 г. е прието обозначението DH.106; през 1945 г. е предложена безопашата схема на самолета с крило със стреловидност 40°, но катастрофата с построения по подобна схема DH.108, при която загива Джефри де Хавиланд-младши, довежда до утвърждаването през септември 1946 г. на проект по нормална схема и с крило със стреловидност 20°. През ноември 1946 г. от фирмата са оповестени основните характеристики и на машината е дадено името Комет, в чест на самолета DH.88 Comet, победител в състезанието Лондон-Мелбърн (т. нар. Макробъртсън рейс) през 1934 г. През същата тази 1946 г. са поръчани и първите прототипи от новия пътнически самолет.
Самолетът е разработван за двигателите Де Хавиланд Гоуст (de Havilland Ghost), но предвид, че тези двигатели вече остаряват, са разработени и варианти за двигатели на Ролс-Ройс. Първият прототип на Комет излиза от завода на 2 април 1949 г., а първият му полет е на 27 юни 1949 г. Първият сериен самолет излита на 9 януари 1951 г.
Първата авиокомпания, закупила Комет е британската BOAC, която, съвместно с компанията BSAA, с която скоро се сливат, поръчват 14 машини още през 1947 г. ВОАС приема първата машина на 31 януари 1952 г., девет дни след като на Комет е издадено свидетелство за летателна годност. На 2 май същата година е открита първата „реактивна линия“ по маршрут Лондон-Рим-Бейрут-Хартум-Ентебе-Ливингстън-Йоханесбург. За една година реактивните самолети прелитат 169 милиона пътникокилометра по 20 направления, превозвайки 28 000 пътници и прелитайки разстояние с обща дължина над 35 000 км.
Първите експортни поръчки са от декември 1952 г. — канадската авиокомпания „Канейдиън пасифик“ поръчва два Comet 1А.


loading...
Други публикации
Напиши коментар