Горещи новини
- 22 септември 1908 година - България е независима
- The Economist: Украйна трябва да промени курса и да се готви за война на изтощение
- Байдън към Зеленски: САЩ остават ангажирани да предоставят подкрепа на Киев
- Пентагонът: Ейбрамс отиват в Украйна "по график", обучението на F-16 ще започне "скоро"
- В Русия започнаха тестове на хиперзвукови патрони
- Британската армия ще закупи карабини KS-1
- Руските военни получиха партида модернизирани самоходни гаубици "Мста-С"
- Висш американски служител нарече Украйна полигон за изпитания на военни иновации
- Изтребител KF-16 се е разбил в Южна Корея
- ВВС показаха как са свалени руски ракети през нощта
======================================================================
Из спомените на колега...
Не такава благосклонна се оказа съдбата на парашутиста и летеца от аероклуб Г. Оряховица м-р Асен Йорданов Христов-“Мистъра”. Съдбата ни срещна като парашутисти в Горнооряховския аероклуб през 1968 година. Спомням си го като слабо, дълго, черно, леко прегърбено момче с огромен талант за парашутист. Беше в отбора на града по парашутизъм. Как само му завиждах, че вече скача с СП-6, Т-4 и ПТХ-6, но като дойде по-късно и моя ред да опитам тези парашути видях, че не всичко е розово, а тежък труд. След това три години бяхме заедно във ВНВВУ. “Мистъра” завърши през 1975г. и остана инструктор в Каменец. Съдбата ни събра отново през 1976 година, когато аз бях курсант на летище Каменеец, а той лейтенант инструктор в едно звено. Отново бяхме заедно от 1985- 1990.г., когато аз отидох като инструктор на летище Каменец от Равнец.
На 02.10.1990г. “Мистъра” изпълнява полет зона групова слетяност с обучаем курсант Жоро Андреев Денчев. Завършват упражнението и в състав на двойка с водач к-н Кунчев минават над главна на височина 800м. По команда на водача започват разпуск на двойката под погледа на ръководител полети и целия наземен състав. Изведнъж двигателят на самолет Л-39 спира. Летците докладват на РП, правят опит за запуск на двигателя в снижение към третия завой.
За миг по главата на майор Асен Христов преминава студена струйка пот. Спомни си за пролетта на далечната 1975 г. Той съвсем млад Старшина-курсант инструктор оставен на летище Каменец и обучаемия курсант старши сержант Христо Ненчев Пашов изпълняваха зона сложен пилотаж в 13 зона на летището. Обучаемия е само една година по-млад випуск и инструктора кипи от желание да придаде своя опит на колегата. Следват полутоно, лупинг, имелман, показва инструкторът, повтаря курсанта и така цяла вечност, докато в най- отдалечената точка от зоната там където река Янтра се влива в река Дунав светва авариен остатък 250 литра. Летците прекратяват задачата и тръгват към летището, но горивото бързо намалява, в района на гр. Левски инструкторът се решава и докладва за недостигът на гориво за нормално изпълнение минаване над главната, полет по кръга и кацане. Иска разрешение да изпълни заход за кацане от права с отнет двигател на “Малък гас”. Получава разрешение от ръководителя на полетите и започва построяване на маньовър за кацане като със спрял двигател. Вследствие малкия опит на инструктора и малкото гориво, лекия самолет, което довежда до допълнително притеснение, идват високо с голяма скорост в района на БПРС, инструкторът знае че нямат гориво за втори кръг и натиска самолета към земята. Самолетът МиГ-15У първо удря с носовата стойка, а след това и основния колестник в района между уловката и началото на полосата подскача на 1-2 метра , летецът получава команда да даде двигател и мине на втори кръг, но след даване на ръчката за гас двигателят спира поради свършване на горивото. Прелита голяма част от полосата на тази височина, след това отново удря в земята на три точки, отново подскача на 4-5 метра, започва застрашително да се клати от крило на крило . Самолета изпада в режим наречен в авиацията “Козел”. Инструкторът хваща скобата на спирачките на колелата и при следващия удар на колелата във земята гумите се спукват и самолета укротен спира на полосата. За момента това е единствения шанс за оцеляване на двамата летци. Тогава като млад инструктор при къде по- сложно положение се справих, че сега ли мисли бързо Асенчо.
Височината бързо намалява. След като разбират че нищо не се получава и двигателят не запуска изпълняват заповедта на РП. и катапултират. Самолетът се разбива под тях и експлодира. Огненото кълбо на горящия керосин за миг запалва коприната на пилотския парашут и м-р Асен Христов /Мистъра/ които попадат в пламъка на собствения самолет в 12ч. 27мин. Катапултира и обучаемия курсант Жоро Андреев Денчев-при него се получава отказ на изтеглящият парашут и пада на земята заедно със седалката- загива. Пристигналите пожарни успяват да облеят само тленните останки на моя приятел и колега.
loading...
Други публикации
Напиши коментар