35 години от първия полет на Су-25 в България и 92 години от рождението на летеца, който го е пилотирал

Pan.bg 23 окт 2021 | 16:54 views (698) commentaries(0)
img пан.бг
Източник: Музей на авиацията - Крумово


„Авиацията иска висок професионализъм, много и продължителен труд, постоянство в теорията и практиката на летенето и бойното използване, приемане на разумния риск, като неизбежност“, това казва Тома Ковачев, полковник от резерва.

Той е роден на 23 октомври 1929 г. в гр. Роман. Завършва VII мъжка гимназия в София и е приет в СУ „Св. Климент Охридски“, специалност „Право“. Още първата година напуска университетската банка и постъпва в армията, за да завърши курсове за моторно летене, а през 1950 г. и НВВУ „Г. Бенковски“. Включен е в групата изпратена в СССР на курс за летци изтребители. Лети на 4 типа самолети, от които 3 реактивни, включително и на най-съвременния тогава – МиГ-15.


След завръщането си в България през 1951 г. получава назначение в 21 изтребителен авиополк на летище Граф Игнатиево. По-късно е изпратен в 15-ти полк в Безмер, следват летищата в Равнец и Узунджово. Тома Ковачев е сред първите 8 пилоти с най-висока летателна квалификация „Военен летец първи клас“, присвоена на 23 септември 1953 г. През 1965 г. завършва Военна академия „Г. С. Раковски“ и поема разузнавателния отдел на ПВО и ВВС, а по-късно е изпратен на дипломатическа длъжност като военно аташе в Турция. През есента на 1974 г. въпреки, че е навършил 44 години, постъпва в Генералщабната академия в Москва. През 1984 г. му е присвоено званието „Заслужил летец на НРБ“. Тома Ковачев пилотира 13 типа самолети и има пролетени над 3000 часа. Той пръв в България лети на самолет Су-25.

„За първия ми полет със самолет Су-25...стигнахме до предложението да усвоим самолетите у нас, на летището на авиополка в Безмер.... Започнахме в средата на лятото на 1986 г. и към 16 октомври с. г. вече бяхме готови след теоретичните занимания, изпитите, продължителните тренажи в кабината на самолета. Планирахме вече и полети. На 23 октомври времето се подобри...Качих се във високата кабина. Вързах се и започнах преглед на многото прибори. Точно в 11.30 часа на 23 октомври 1986 г. започнах запускане на двигателите и всички проверки съгласно с инструкцията. Всичко беше нормално и тръгнах да рулирам. Излязох на пистата, спрях самолета, извърших последните проверки....След разрешение за излитане дадох на двигателите максимален режим и отпуснах спирачките. Самолетът потръпна, бързо започна да набира скорост и миг след като вдигнах носовото колело, се почувствах във въздуха. Бях очарован от послушанието на Су-25 и безупречната работа на двигателите и приборите. Бързо набрах зададената височина и направих два кръга над летището, на третия кацнах. Двата спирачни парашута и спирачките бързо погасиха скоростта и завих по рульожната пътека. По терасите на височинния дом и по другите постройки имаше много хора, които ме наблюдаваха. Бях двойно щастлив: успешно изпълнен първи полет на Су-25, и че го изпълних точно на 23 октомври, а това бе рожденият ми ден, навърших цели 57 години!
“, споделя в спомените си полковник Тома Ковачев.

Още: https://www.pan.bg/view_article-1-444426-v-pamet-na-polkovnik-toma-kovachev-bylgarinyt-su-25.html
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка