Горещи новини
- Индонезия получи първата партида китайски ракети AR-2 за своите БЛА CH-4
- Патрулният самолет MA-60H на китайската брегова охрана?
- Global Ordnance успешно тества модернизираната 155-mm самоходна гаубица Nora B-52 M21
- В Дубна, Московска област, ще започне серийно производство на ударния БЛА "Иноходец"
- Беларус обяви за "денонощни" учения на чужди войски близо до нейните граници
- Четирима души загинаха при катастрофа на лекомоторен самолет във Франция
- Японски пикапи за чешката армия
- Анкара е изпратила модернизирани танкове M60A1 в Либия
- САЩ предупредиха Русия за последици в случай на смърт на Навални в затвора
- Държавният департамент отговори на изявления за участие на САЩ в атентат срещу Лукашенко

pan.bg
Източник: Музей на авиацията - Крумово
Непознатите истории на авиацията...
Днес ще Ви разкажем за големия приятел на България, командващия полските ВВС (1936 – 1939 г.), човекът, допринесъл за възраждането на българските Въздушни войски и заявил „аз знам малко български” - бригаден генерал, инженер Людомил Райски.
Роден е на 29 декември 1892 г. в семейството на полския аристократ Артур Теодор Райски. За да избегне заточение в Сибир заради участие в антируското въстание през 1863 г., Артур Райски заминава за Турция. Постъпва като офицер на служба в турската армия и получава турско гражданство, но запазва и полското си.
През 1890 г. се завръща в Полша. През 1902 г. младият Райски учи в гимназията в Краков, а през 1909 г. е приет в Техническия университета в Лвов. След избухване на Първата световна война Людомил Райски се записва доброволец в Полския легион, но в боевете е ранен. При включването на Турция във войната той е мобилизиран. Участва в състава на турските ВВС, като наблюдател. Няколко пъти е раняван, но преди завръщането си на фронта започва да се обучава за пилот-изтребител. До края на войната служи на различни фронтове и е известен под псевдонима „Ефенди”. През януари 1919 г. е демобилизиран, закупува самолет LVG-CV и прелита в Одеса, където се присъединява към 4-та полска стрелкова дивизия, която взема участие заедно с армията на Деникин в борбата срещу болшевиките.
След края на Първата световна война полската войска получава самолети от победените Централни сили, но няма достатъчно летци. Веднага след завръщането си в Полша през юни 1919г. Райски е назначен за командир на 10-та разузнавателна ескадрила, а малко по-късно на 7-ми полк.
През 1922 г. той напуска военния си пост и се връща в Лвов, за да продължи инженерното си образованието. Продължава активно да лети и прави впечатляващи полети. През 1925 г. прелита по маршрута Париж-Мадрид-Казабланка-Тунис-Истанбул-Варшава за 4 дни, сериозно достижение за времето си.
В периода 1926 - 1936 г. е ръководител на Министерството на авиацията. Той организира строителството на много нови летища, част от които стават големи авиобази, способни да поддържат авиационни полкове. Поради липсата на средства за закупуване на съвременни самолети от чужбина, Райски предлага развитие на полска
Райски нееднократно представя пред държавните органи планове за разширяване на ВВС, които обаче не са приети. През 1934г. Людомил Райски получава званието бригаден генерал. На 1 август 1936 г. е назначен за командващ полските ВВС. През 1937 г. отново предлага план за модернизация на ВВС, основаващ се на изследвания, че бъдещата война ще се води основно със самолети-бомбардировачи, а изтребителите ще играят второстепенна роля. Планът на Райски не получава подкрепа и при появилите се противоречия, той на два пъти подава оставки - март 1938г. и януари 1939г., които не са приети. На 19 март 1939 г. е уволнен от длъжността командващ ВВС на Полша.
На снимката - Генерал Райски-отдясно-трети при пасещение в България, Божурище, 1937г.
loading...
Други публикации
Напиши коментар