Горещи новини
- Танк Т-14 "Армата" успя да прихване цели без човешка намеса
- Саудитска Арабия преговаря за закупуване на С-400 и Су-35
- Армията на Армения поиска оставката на премиера Пашинян
- Военният архив предлага за почетни граждани на Велико Търново 37 генерали
- Ветеранът от Ловеч Стойко Велев навърши 99 години
- Отиде си и полк. Нено Влайков
- 125 години от рождението на знаменитя български авиоконструктор и пилот Цветан лазаров
- Пентагонът: Русия е заплаха за съществуването на САЩ и Европа /СНИМКИ/
- /ВИДЕО/: В Одинцово край Москва стана масирана катастрофа с участието на С-400
- Новият американски „стелт“ бомбардировач В-21 започва да изплува от тъмнината

На 13 март 1913 г. по време на Първата балканска война след няколко месечна обсада пада считаната за непревзимаема крепост Одрин. Във военните действия участва Втора българска армия наброяваща 153 700 души с 424 оръдия и 94 тежки картечници. От тях 71 000 души с 230 оръдия са съсредоточени в Източния сектор под командването на генерал-майор Георги Вазов. Именно там е извършен пробивът, довел до окончателното падане на крепостта.
Принос за успеха на военна кампания има и българската авиация в лицето на Второ аеропланно отделение, което в първите дни на м.март извършва десетки разузнавателни полета. Пилотите Симеон Петров и Ернст Бюри донасят изключително ценна информация за състоянието, позициите и логистиката на османските сили по време на обсадата на Одрин.
От изключителна важност са и данните, които двамата дават в деня на падането на крепостта, като извършват непрестанни полети в дълбочина на цялата Чаталджанска позиция. Те докладват, че противникът изоставя главните си отбранителни позициите и отстъпва към Цариград. В доклада си Ернст Бюри съобщава „…Неприятелят по цялата предна линия се е оттеглил и палатките са прибрани. Никакво движение и придвижване на части от старата позиция към предната не е забелязано.”.
Подобен е и докладът на Симеон Петров, в който той записва „…Турците почти са опразнили предната позиция, като се отбранявали със съвършено слаби части… Зад предните неприятелски позиции никакво движение. Голямо движение на коли по сухопътната ивица при Бююкчекмедже.”
(на снимката Второ аеропланно отделение)
loading...
Други публикации
Напиши коментар