Съветът по антикорупция в МО обсъди програма за действие във ведомството и БА

Pan.bg 24 сеп 2009 | 21:33 views (3541) commentaries(0)
img Николай Младенов, министър на отбраната

Нашата отговорност, на екипа в МО, е да предотвратим, да премахнем за в бъдеще наличието на корупционни практики. След вече два месеца направихме обстоен анализ на реалностите, с които се сблъскахме. След като видяхме преценката на европейската комисия в нейния доклад за България, която визира пряко МО и общата среда и след като направихме подробен анализ на това какво оттук нататък трябва да предприемем , днес събрахме на първо заседание новосформирания съвет за борба с корупцията към Министерството на отбраната. Идеята на този съвет е да анализира практиките и да предложи по какъв начин да бъдат въведени нови законодателни практики, с които да се предотврати риска от съмнения в МО, да се увеличи прозрачността и нашата публична отчетност и да направим институцията МО и нейния бюджет по разбираем за българските граждани и по отчетлив не само пред народното събрание но и пред цялото общество, каза в началото на брифинга си след първото заседание на Съвета по антикорупция в МО министърът на отбраната Николай Младенов.
Ревизията на сегашните действия на предходните ръководства на МО не ни дава основание да смятаме, че са въведени добри управленски практики , които могат да служат като пример за превенция на корупцията. Напротив, има доста примери за решения, които са безотговорни или не са в обществен интерес, или са пряко корупционни в рамките на министерството. Тези практики от миналото се чувстват все по осезаемо и са все по видими в раждащото се недоверие в обществото към институцията министерство на отбраната, между политици и военни, което води до практическо блокиране на работата.
Това е основното предизвикателство, което оттук нататък ние трябва да решим. Високите обществени очаквания и нетърпимостта към корупцията изисква от нас много конкретни, комплексни и трайни действия за налагане на нов начин на управление и въвеждане на системи, които да действат превантивно така че да не се изпада в ситуации, в които нашите предшественици са изпадали, за да може да предотвратим не само към себе си но и към бъдещите управления на МО риска при вземане на решения. Именно за това днес приехме работна програма, която да инициира определен тип действия в няколко направления, отбеляза министърът на отбраната и се спря на няколко конкретни направления.
Първата посока е законодателната и това е в рамките на подготовката на промените в закона за отбраната и въоръжените сили, което в момента тече и ще бъдат идентифицирани определени текстове, които са податливи на корупционни практики и които ще бъдат премахнати. Надявам се, че през месеците октомври, ноември ще можем да внесем в Народното събрание проекта за промени в закона, така че до края на годината да бъде приет заедно с промените в Устройствения правилник на министерството. Всичко това е записано в законодателната програма на правителството, която вчера беше утвърдена в МС, посочи министър Младенов.

Второто е в областта на обществените поръчки и по специално на специалните обществени поръчки. Аз лично намирам за изключително неприемливо обществените поръчки да бъдат регулирани със закон, а специалните с наредба на министерския съвет. Сама по себе си тази практика не е добра. В рамките на първите месеци на следващата година ще разработим заедно с колегите от другите министерства и ще внесем в НС предложение специалните обществени поръчки в България да бъдат регулирани по нов начин , установен в закон. Може да бъде добавка към закона за обществените поръчки, това зависи от юристите, но трябва да има закон, който да регламентира правенето на специални обществени поръчки. Трябва да е така, защото в много случаи с текстовете на настоящата наредба е злоупотребявано, избягван е обществения и личния контрол върху определен тип разходи.
Третата посока , в която ще работим , свързана със закона , е засилване на институционалните механизми за вътрешен и независим одит на МО. В момента имаме вътрешен одит, инспектората, сметната палата. Всичко това е добре, но има нужда от един засилен инспекторат, с повече правомощия, с ясно разписани възможности да осъществява проверки. Инспекторатът е един от основните механизми на министъра във всяка система, не само в отбраната. Много внимателно анализираме опита на нашите съюзници в няколко държави, които имат изключително силни инспекторати .
Следващата посока ще бъде създаване на един публичен документ, който наричаме за момента „Договор за почтеност” между МО, представителите на българската военна индустрия, неправителствените организации в областта на отбраната. С него всички ние трябва да приемем определен тип ангажименти за повече откритост и повече отчетност в нашата взаимна работа Такава практика има в страни като Полша. Трябва да адаптираме техния опит към България. Това ще бъде нашият колективен, надявам се открит публичен ангажимент на всички свързани със системата за отбраната, за повече прозрачност и откритост, посочи още министърът.
В крайна сметка целта е МО да има по ефективно и отговорно управление, да работи по модерни правила, които са стандартни за нашите съюзници в НАТО. И да възстановим в цялата система съществуващите, но леко позаспали в съзнанието на всички нас, сериозни морални и обществени ценности за отговорността, която тази институция има към обществото.
Аз искам от 2011 г. , като отивам в НС с проекта за бюджет на МО, да мога, поглеждайки бюджета, да обясня на всеки един народен представител, а оттам и на всеки един български гражданин, къде отиват неговите данъци в отбраната, за какво се харчат парите му, как се планира да бъдат изхарчени и те наистина да бъдат изхарчени по начина, по който са планирани. Много сериозна част от проблема, с който в момента се сблъскваме е финансовият проблем на МО, който е вследствие на лошо планиране на бюджета и второ от безотговорното разместване на бюджета на базата на индивидуални решения. Те могат да бъдат законосъобразни, но тяхната целесъобразност, обществена полезност и обществена отговорност са силно съмнителни.
Съветът, който заседава днес ще произвежда всеки месец доклад за своята дейност, който ще бъде публичен и ще бъде предоставен на обществото. По този начин ще бъде дисциплиниращ за всички нас, за да може да превеждаме в действие това, което решаваме, а не да остава на хартия.
След експозето си министърът на отбраната отговори на въпроси, които му бяха зададени от журналисти.
Точното разписване на правомощията на инспектората ще стане ясно от работата на работните групи. Искаме да имаме един модерен инспекторат, с ресурс да помага на министъра на отбраната при вземане на решения. Не ни е необходим инспекторат, който да всява страх в структурите на министерството. Аз нямам проблем да работя с някой, който си върши добре работата. Мисля, че до този момент инспекторатът работи доста сериозно. Самите колеги имат доста добри структурирани виждания как да го развият и те се интегрират с вижданията на работната група- така министърът на отбраната отговори на въпрос за бъдещата работа с ръководството на инспектората.
Този съвет ще се занимава с това как оттук нататък, на базата на това, което сме установили като пропуски, как ще го предотвратим. А какво се е случило до този момент е обект първо на прокуратурата, после на съда и впоследствие на историците, посочи основата на дейността на антикорупционния съвет министърът на отбраната.
По бюджета за 2010 г. работим още отсега, но за съжаление е прекалено късно и би било наивно от наша страна ако смятаме, че можем до такава степен да сменим процедурата и начина за правене на бюджет, че той да отговори на истинските изисквания за абсолютно ясно планиране от следващата година. За съжаление част от наследството, което получихме, е нищо по отношение подготовката на бюджета за следващата година. И цялата работа, която обикновено отнема шест, седем , осем месеца, сега е в рамките от идването на новото правителство до момента, когато трябва да бъде внесен бюджета в Народното събрание. Желанието ми е за бюджет 2011 г. системата да бъде подредена по такъв начин, че тя наистина да отговаря на основните приоритети, които са цели на въоръжените ни сили, като способности, като нужди, които те имат. А това нещо отнема доста повече време, отколкото сега разполагаме, уточни министърът на отбраната.
Това, което заявявам сега и което политическото ръководство на МО поема като ангажимент ще бъде изпълнено в рамките на мандата на правителството. Времето ще покаже дали съм прав. Що се отнася да апартаментите /б.р. раздадени от бившия министър/ то има вътрешноведомствената проверка за подписването на договорите. Оттук нататък предстои нашите юристи да преценят доколко, на базата на това което сме открили, има основание да бъде търсена отговорност във връзка с решенията за тези апартаменти. Много често разликата между законосъобразност и морална съобразност, морална отговорност е незначителна , но да не отговаря на обществения интерес. За мен, каквото и да излезе от проверката на апартаментите, каквито и факти да излязат, е укоримо и обществено нецелесъобразно да извадиш 57 млн. лева от бюджета на министерството предвидени за капиталови разходи, да ги замениш с 45 млн. за купуване на апартаменти, всичко това да свършиш два- три месеца преди изборите. В крайна сметка по този начин, не решавайки същинския проблем на МО за осигуряване на жилища за военнослужещите, решавайки една малка част от него, да го направиш по сравнително луксозен начин, който не е задължителен и за сметка на това да лишиш системата на отбраната от разходи, които са същински , важни, нужни за нейното функциониране Ако за много малка сума преди години бе изградена съответната инфраструктура щеше да може фрегатите от Белгия да не стоят на постоянно включен двигател и не се хабят. Реши основните проблеми, после останалите. Но да оставиш системата в ситуация, в която няма достатъчно средства за гориво и други нужни неща за въоръжените сили и да се хвърлиш в нови упражнения е грешно разбиране за печелене на избори в България, че изборите се купуват. В прокуратурата се извършват достатъчно проверки, в постоянен контакт сме с колегите там, предоставяме им цялата информация. Оттук нататък нашата отговорност е , не само да говорим за това, което сме заварили, а и да започнем да мислим по какъв начин ще създадем условия това да не се случва повече.
В момента има много добро разбиране между политическото ръководство и щаба на отбраната. Но всички тези съмнения в корупция естествено пораждат недоверие между политиците и военните. Когато е нарушена естествената среда на доверие на базата, на която работят институциите, постоянно има едно съмнение. За да бъде изчистено трябва да има ясни процедури, ясно разписани правила, които всички да спазваме. Това са целите, които си поставяме оттук нататък и със закона и с промените, по които работим.
Що се отнася до финансовото положение на министерството на отбраната, то е изключително тежко. И основната работа в момента на ръководството на МО е да търсим начини положението да бъде спасено до края на годината. По това работим с министерството на финансите. Имаме възможност да се справим със ситуацията, но това изисква време и целенасочени решения.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка