ГЕН.-МАЙОР ЗЛАТКО ЗЛАТЕВ: БЪДЕЩЕТО НА УЧЕБНАТА АВИАЦИЯ Е ПОД ВЪПРОС

Pan.bg 25 фев 2021 | 17:01 views (8522) commentaries(17)
img
pan.bg

ГЕН.-МАЙОР (о.р.) ЗЛАТКО ЗЛАТЕВ : БЪДЕЩЕТО НА УЧЕБНАТА АВИАЦИЯ Е ПОД ВЪПРОС


От моите срещи с действащи и бивши колеги от военната авиация, както и от публикации в пресата се запознах с тревожното състояние на българската учебна авиация, в частност – на военновъздушната учебна база в Долна Митрополия и самолетите PC-9М и Л-39. Статиите, появили се в социалните мрежи и сайтове, както и стотиците мнения и коментари в тях показват изключителни проблеми натрупвани с години, както и неясно бъдеще, предизвикващо много въпроси. Затова мисля, че всички ние, които дълги години сме участвали в изграждането и развитието на българските ВВС следва да помогнем за разрешаването на натрупаните проблеми.
Никак няма да е пресилено, ако кажем, че самолет PC-9М е „работният кон“ на учебната ни авиация, а самолет L-39 – нейният гръбнак. PC-9М е мултифункционален по отношение на летателната подготовка. Вече 17 години той се използва в България за летателна подготовка на четири нива по минимум осем компонента: първоначално обучение (скрийнингов стаж), общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети, изпълнение на нощни полети, въздушна акробатика, обучение по бойно използване – мисия „въздух-въздух“, включваща прехват и въздушен бой, атаки по земни цели, плюс изпълнение на полети за групова слетяност. Освен в България този самолет е приет на въоръжение и се използва успешно през годините в редица други държави като: Австралия (в момента се заменя от PC-21), Ирландия, Мексико, Оман, Словения, Тайланд, Хърватска, Швейцария. Във водещата държава от НАТО – САЩ, е приет на въоръжение лицензиран вариант на PC-9М. От него са произведени около 850 броя с обозначението T-6 Texan II.
За седемнадесет години PC-9M се превърна в най-експлоатираната авиационна техника в българските ВВС с най-голям брой летателни часове. Той е най-евтиният и икономичен за поддръжка самолет от този тип и дава възможност на военновъздушната учебна база да изпълнява максимален процент от заложения план-график. Освен нормалните за пилота действия и процедури позволява и специални подготовки, включващи маневрен въздушен бой, фотострелба, фотомбомбопускане на условен полигон, и др. Допълнително към гореизложеното, оборудването на самолета позволява и да се усъвършенства подготовката на курсантите летци за полети по правилата и процедурите на гражданската авиация като полети по трасета, заходи на граждански летища,
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
които са основно по прибори, включващи заходи по ILS, VOR, NDB, както и RNAV/PBN, като последните са може би бъдещето на гражданската авиация. А и съвместно с плановете на ВВВУ може да се постигне и до присвояване на лицензиран граждански сертификат, каквито са и плановете още от създаването му преди около две години. Допълнително към това може да се включи и възможността за по-лесно приучване на новия изтребител, защото единствено PC-9М „Пилатус“ се доближава като оборудване до F-16.
На самолет L-39 се извършва подготовката на млади летци от българските ВВС, преди приучването им на самолети Су-25 или на изтребител МиГ-29. В допълнение наскоро преминаха подготовка на L-39 в Долна Митрополия четирима летци-пилоти, на които предстои да се обучават на изтребител F-16 Block 70 в САЩ.
Възможностите, които дава самолет PC-9М на българските ВВС могат да бъдат надградени, защото той позволява усъвършенстване и модернизация. Един добър пример в тази насока е Словения, която разполага с въоръжен вариант на самолета, обозначен като PC-9 Hudournik.
За извършването на ритмична летателна подготовка с PC-9М и L-39 са необходими не само добре обучени и подготвени инструктори, инженерно-технически, логистичен и ръководен състав, но и интегрирана логистична поддръжка, базирана на рамкови споразумения и съответните конкретни договори към тях.
Логистичната поддръжка на самолетите PC-9М и L-39 е спряла във времето някъде в края на 2018 г. и от тогава следващи договори, в частност за PC-9М по необясними причини не са сключвани. Процедура за ново рамково споразумение е стартирана твърде късно, едва през септември 2020 г., а перспективите пред нея са меко казано неясни. Възниква въпросът как и по какъв начин са поддържани самолетите през изминалите две години и половина? Евентуален отказ на МО от регулярна интегрирана логистична поддръжка на самолетите PC-9М и L-39 ще доведе не просто до срив във военното летателно обучение в България, но ще постави под въпрос смисъла на съществуването на наскоро възстановеното Военновъздушно училище в Долна Митрополия, ще остави на земята десетки пилоти и инструктори във всички авиобази, ще обезмисли техния всекидневен труд и усилия, ще породи социално напрежение и силна демотивация, ще повлияе негативно върху доверието и авторитета на ВВС и българската армия сред обществеността като цяло и в крайна сметка ще нанесе непоправими щети върху националната сигурност, защото един много важен елемент от нея – системата за подготовка на военни летци ще бъде изправена пред екзистенциалния въпрос „да бъде или да не бъде“.
Именно поради тези причини смятам, че е абсолютно задължително да се обърне необходимото внимание и загриженост за сключване на рамкови споразумения за поддръжка на самолетите PC-9M и Л-39, което ще позволи максимално бързо и безопасно влизане в строя на курсантите-летци след тяхното производство и присвояване на първо офицерско звание.

Визитка:
Генерал-майор Златко Златев постъпва в редиците на Българската армия през 1989 г., след дипломирането си като летец пилот за ВВС във ВНВВУ „Георги Бенковски“. През годините придобива специалности „Щабни ВВС-КОМ“ и „Стратегическо ръководство на отбраната и Въоръжените сили“ във Военната академия „Г. С. Раковски“. В академичното си развитие той преминава редица курсове за повишаване на квалификацията си.
Във военната си кариера генерал-майор Златев заема различни командни и щабни длъжности във ВВС, като по-голямата част от опита си придобива в 24-та авиобаза Крумово. През 2000 г. участва в мисията на KFOR в Солун, Гърция. На длъжността заместник-командващ на СКС е назначен на 21.02.2015 г., когато е удостоен с висше военно звание „генерал-майор“ с указ на президента и върховен главнокомандващ на Въоръжените сили на Република България.
По време на дългогодишната си служба в Българската армия генерал-майор Златев е награждаван многократно от министъра на отбраната, началника на отбраната и командира на Военновъздушните сили. Носител е на награден знак „Военни заслуги“ на президента на Република България, както и на почетен знак на Министерството на отбраната „Свети Георги“ – II степен и на награден знак „За вярна служба под знамената“ – I степен.




Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ГЕН.-МАЙОР ЗЛАТКО ЗЛАТЕВ: БЪДЕЩЕТО НА УЧЕБНАТА АВИАЦИЯ Е ПОД ВЪПРОС

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/6 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 17

  1. #1
    Димитър Димитров 25 фев 2021, 19:56
     
    24
     
    5

    Г-н генерал, поздравявам Ви за професионалната и задълбочена статия!

  2. #2
    Павел Мирчев 25 фев 2021, 19:59
     
    20
     
    5

    Генерал Златев е уважаван и достоен човек, изключителен професионалист! Напълно подкрепям написаното от него.

  3. #3
    Атанас Замфиров 25 фев 2021, 20:15
     
    20
     
    5

    Много добро и аргументирано изложение на проблемите в учебната авиация. Браво на ген. Златев!

  4. #4
    Мирослав Неделчев 25 фев 2021, 21:18
     
    19
     
    5

    Страхотно изказване на Златко Златев, много точно познаване на проблематиката. Споделям написаното от него!

  5. #5
    Старика 25 фев 2021, 23:05
     
    17
     
    4

    Браво, генерал! Никога не си мълчал! За разлика от един друг ни(З)ък, който винаги се покриваше!

  6. #6
    BELL 26 фев 2021, 02:19
     
    12
     
    4

    А УМИРАЩИТЕ BELL-206?И за там трябва някой лев ....

  7. #7
    ЗРК 26 фев 2021, 06:28
     
    20
     
    3

    Всичко е вярно но така и не научихте, че ВВС=РТВ+ЗРВ+Авиация! Така Ви е изгодно да държите резерв за самолетите и системно стотинки да не отпускате на другите! На Шабла гледате не само стрелби на самолетите но никой от Вас не си дава сметка какво им струва на ЗРВ да проведат бойни стрелби! Недоимъка е страшен господа от авиацията, страшен! Нямате и не можете да си представите!

  8. #8
    Мирон Иванов 26 фев 2021, 11:18
     
    12
     
    5

    Моите адмирации за генерал Златев, за това че защити авиацията в тези толкова трудни времена!

  9. #9
    Валтер 26 фев 2021, 22:01
     
    14
     
    5

    Слушам днес министъра, дето летя - умря да се хвали! Туй направил, онуй направил.
    Ама министъра много добре знае, че за 8 Су-25 има 8 подготвени летци! ОСЕМ!
    Обаче пак вика - всичко е тип-топ, ние проявяваме разбиране. Ти прояваваш разбиране, но ние от Безмер - не!
    И като го питаха - знаете ли какво е състоянието на учебната авиация, оплете се и заби - ДА, за това възстановихме Висшето военновъздушно училище! МИНИСТРЕ, КАКВО ОБЩО ИМА ТОВА? Нелетящите учебни самолети са на ВВС, училището е на МО. Кас ще обучиш пилоти на Су-25, след като след 2 месеца учебната авиация спира да лети??? 4 април идва - МИСЛЕТЕ С ГЛАВИТЕ СИ!

  10. #10
    ЗРК 27 фев 2021, 07:20
     
    14
     
    4

    Радвайте се, че заради Безмер орязаха щата на ЗРВ! Каквото за едните това и за другите! Като падне мъгла и си седите по летищата! В ЗРВ почти 30 г. Не са давани пари за нещо! Вижте си лукса по летищата,
    не виждате мизерията по дивизионите на ЗРВ и постовете на РТВ не виждате! Кой от Вас си бърка в джоба за стрелби на Шабла, къде почивате и се храните -- по Русалка и хотелите. Другите кучета ги яли!!!

  11. #11
    Торо 28 фев 2021, 11:46
     
    9
     
    1

    Тая седмица пак мина някаква поправка на ЗОВС.
    За статута на курсантите пак нищо. Курсанта - дете сираче от ******* робиня.
    Регистъра за вакантните го видях
    Но много ще ми е интересно да видя и една разбивка за офицерския състав по година на раждане, та да сметна по колко човека и коя година ще удрят предела и длъжностите им ще се появяват.
    Хората, хората.....
    А желаещи за курсанти няма.

  12. #12
    Торо 28 фев 2021, 11:48
     
    3
     
    0

    ******* ли цензурирате?!?!?!!?

  13. #13
    Петко Борисов 28 фев 2021, 22:20
     
    10
     
    3

    Абсолютно наложително да вдигнат повече пилатуси и Л-39 да летят. С един PC-9 и половин Л-39 учебната ни авиация е изпаднала в безвремието. Предстои скрийнингов стаж, предстоят държавни изпити...А в летателното обучение има стандарти. И колкото и да им се иска на някои хора да покриват стандартите с цесни и тем подобни летялки реалността е съвсем друга.

  14. #14
    христо христов 28 фев 2021, 22:22
     
    11
     
    5

    Подрепям с две ръце мнението на ген. Златев. Възхищавам се на куража и смелостта му да посочи проблемите и да подкрепи младите орли! Браво!

  15. #15
    Симеон Вълканов 28 фев 2021, 22:25
     
    15
     
    2

    Добре де, ама за чий...за зеле го напраиха туй ми ти училище военно въздушно като слънце щом няма аероплани на които да летим?

  16. #16
    Бай Боко 01 мар 2021, 19:22
     
    8
     
    2

    Спокойно, каракачанката ще излезе и ще каже, че всичко е наред. Инструктирал съм го вече. Важното е да казваме, че всичко ни е най-доброто, нищо че вече сме го напълно съсипали. Докато се усетят хората, ние ще сме си напълнили чекмеджетата с милиони и милиарди.

  17. #17
    Колега 01 мар 2021, 21:48
     
    4
     
    8

    Колеги, ако се чудите къде са парите за пенсиите, които Бойко Борисов ви отне, ще ви кажа. Парите може да ги видите в неговото чекмедже във вид на 500-еврови банкноти. Парите вместо да отидат в нас, отидоха у него във вид на рушвети, които взема.

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка