И Естония разработва авангардна роботизирана платформа Milrem Type-X

Pan.bg 13 яну 2021 | 00:24 views (461) commentaries(0)
img
ПАН.БГ


Роботизираната платформа Milrem Type-X влезе в изпитания


Прототип Type-X в процес на изграждане, юни 2020 г.


През април миналата година естонската компания Milrem Robotics за първи път говори за развитието на многофункционалния роботизиран комплекс Type-X. По- късно те показаха прототип в процес на изграждане и сега се съобщава за началото на фабричните морски изпитания на базовата платформа. В близко бъдеще трябва да се очакват нови етапи на тестване, вкл. с използване на бойно оборудване.

Начало на теста

Разработващата компания обяви началото на тестването на опитен RTK на 7 януари. Официалното съобщение за пресата предоставяше обща информация за задачите и напредъка на проекта, основните технически характеристики на комплекса и др. Публикуван е и кратък видеоклип, показващ акцентите от първите тестове.

Видеото заснема боядисан в цвят пясък прототип на платформата, който няма бойна екипировка. Продуктът е тестван на заснежена зона и на пътя. Показано е движение с различни скорости и завои, вкл. на място. Преодоляването на препятствия не беше демонстрирано. Вероятно проверки от този вид все още не са извършени и остават въпрос на бъдещето.


Прототип в различна конфигурация и цвят за тестване

Компанията за разработки отбелязва в своето съобщение за пресата, че RTK Type-X в окончателния си вид ще покаже висока офроуд мобилност. Такива характеристики ще бъдат предоставени както от конструктивните характеристики, така и от перфектни средства и алгоритми за управление. Освен това се планира да се получат икономически ползи.

Прототип

Любопитното е, че от първото обявяване на проекта до демонстрацията на прототипа в процес на изграждане минаха само два месеца. Още през юни миналата година Milrem Robotics публикува снимки на прототипа на етапа на сглобяване в доста висока степен на готовност. Машината беше показана със и без странични екрани, както и с боен модул.

По това време на покрива на продукта имаше дистанционно управлявана оръжейна станция Cockerill Protected Weapons Station Gen. II (CPWS II) с 25 мм автоматично оръдие. Съставът на другото оборудване на RTK и съответствието му с проекта не бяха уточнени. Извън корпуса се виждаха камери и други устройства, докато темата за вътрешното оборудване остана тайна.


Преди текущите тестове прототипът на платформата е претърпял някои промени. Дистанционно управлявана оръжейна станция беше премахната от него и корпусът промени цвета от зелен на пясък. Очевидно същият прототип, който беше демонстриран миналата
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > година, беше докаран на тестовата площадка - след минимални промени.

В близко бъдеще Milrem Robotics ще проведе морски изпитания в текущата конфигурация, а след това се очакват проверки с инсталирането на определени дистанционно управляеми системи. Колко скоро ще бъдат завършени тестовете, не се уточнява. Разработващата компания се надява на успеха на тези събития и интереса на потенциалните клиенти.

Технически характеристики

Роботизираната платформа Type-X е автоматизирана верижна платформа с възможност за инсталиране на различно оборудване. На първо място, той се разглежда като база за перспективни бойни машини с оръдийни и ракетни оръжия.



Платформата получи бронирано тяло с анти-куршумна и анти-фрагментационна защита. Използвана е хибридна дизелово-електрическа силова установка. Дизеловият двигател, генераторът и тяговите двигатели са разположени в задната част на корпуса, в отделение с увеличена височина. Носът на тялото е под акумулатори. Всички блокове се захранват с една шина. Свободните пространства в центъра се използват за настаняване на целево оборудване като купола на дистанционно управлявана оръжейна станция.

За да се получи висока мобилност, се използва шаси със седем пътни колела на индивидуално окачване. Разработена е гумена верига с разработени възглавници; зъбното колело на задвижващата ролка е закрепено. Очакваната максимална скорост е 80 км / ч.

Дневни и нощни камери са инсталирани по периметъра на машината, осигурявайки цялостен оглед на района. За проследяване на пътя, заедно с камери, се използват лидари, монтирани в предната част на превозното средство. Данните от всички такива средства отиват в компютърна система, която отговаря за създаването на карта на района и генерирането на команди за движение.

Електронните компоненти на платформата са проектирани според блоковия принцип. Осигурена е възможност за бърза подмяна на отделни блокове, което ускорява ремонта на оборудването и също така опростява процеса на неговата модернизация, включително въвеждането на нови компоненти. Софтуерът за електроника е направен с помощта на елементи от изкуствен интелект, които ефективно обработват входящите данни.


В зависимост от разглежданата задача Type-X може да се движи напълно независимо по напълно предписан маршрут или по определени точки. Предвиден е и полуавтоматичен режим на дистанционно управление, при който платформата самостоятелно определя как да изпълнява командите на оператора. Чрез фина настройка и подобряване на контролите се планира да се осигури пълноценна работа в целия диапазон от скорости.

Продуктът тип X е приблизително 6 м дълъг и с височина 2,2 м. Собственото тегло на платформата е 12 тона, товароносимостта е 3 тона. Всичко това позволява платформата да бъде оборудвана с различни оръжия, вкл. с артилерийско оръжие. В същото време, както постоянно се отбелязва, готовата бойна машина се оказва няколко пъти по-лека от съвременните бронирани машини с екипаж.

Очаквания и предизвикателства

Компанията разработчик позиционира платформата Type X като основа за изграждане на бронирани превозни средства с различни бойни модули и съответно с различни бойни възможности. Според изчисленията е възможно да се използва с автоматично оръдие с калибър от 25 до 50 mm. Възможно е да се използват няколко вида ракетни системи.


Смята се, че RTK на бъдещото семейство Type-X ще може да решава задачите за разузнаване и огнева подкрепа за пехотата, както и да патрулира и да придружава конвоите. В зависимост от ситуацията, комплексът трябва да работи самостоятелно или съвместно с "пилотирани" бронирани машини или пехота. Бронирана машина от този вид трябва да заинтересува армията и се очаква тя да има всички шансове да влезе в експлоатация.

Не всичко обаче е толкова просто. В момента проектът Milrem Type-X е достигнал само до морски изпитания на експериментална платформа. Компанията-разработчик ще трябва да тества работата на всички основни системи, от хибридната електроцентрала до органите за управление, както и да коригира възможните конструктивни недостатъци. Не е ясно колко време ще отнеме тази фина настройка, но очевидно е, че проектът има най-сериозните цели и тяхното постигане няма да е лесно.

Следващият етап от проекта е интегрирането на бойни модули. Експерименталната платформа Type-X вече е показана с CPWS II DBM, но все още не е ясно дали е осигурено пълното взаимодействие на тези продукти. Процесът на интеграция и развитие ще отнеме известно време. Същото се отнася и за обявените възможности за инсталиране на други модерни бойни модули.


Вариант на перспективна платформа Type-X

Преди това се твърди, че платформата Type X може да се използва в невоенни проекти. Разглежда се възможността за създаване на противопожарна модификация или оборудване за горското стопанство. Както в случая с бойните превозни средства, необходимите модули и надстройки ще бъдат поставени на единно шаси - и тяхната интеграция също е свързана с разходите за време и усилия.

Отговорен период

С началото на морските изпитания в историята на проекта Type-X започва най-важният период. По време на текущите тестове Milrem Robotics ще трябва да изработи ключовите компоненти и функции на роботизирания комплекс, без които няма да бъде възможно да се решат всички задачи. Резултатът от настоящата работа трябва да бъде многоцелева платформа с пълноценна система за автономен контрол.

Успешното завършване на работата по платформата ще позволи развитието на проекта да продължи и да създаде семейство бронирани превозни средства с различни функции и възможности. Неуспехът на текущия етап може да доведе до най-тъжните последици - липсата на предварително обявени резултати ще удари репутацията на Type-X и драстично ще намали търговските перспективи на проекта.

Очевидно компанията за разработчици разбира подобни рискове, но остава оптимист и продължава да работи. Бъдещите резултати от проекта Milrem Type-X все още са под въпрос и настоящите успехи показват, че неговият напредък си струва да се наблюдава. В момента Type-X е един от най-интересните проекти в своята област.

Автор:
Рябов Кирил
Използвани снимки:
Milrem Robotics

източник
военное обозрение









Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


И Естония разработва авангардна роботизирана платформа Milrem Type-X

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка