Иранските МиГ-29

Pan.bg 09 мар 2012 | 09:25 views (2964) commentaries(0)
img aeronews.alle.bg
През 1989 година Иран започва спешни преговори с Русия за доставка на 48 самолета "МиГ-29". От тях 40 трябва да бъдат "МиГ-29В" и 8 "МиГ-29УБ". По това време няма свободни мощности и е решено да се доставят почти нови самолети от състава на ВВС на Русия. Доставките започват през пролетта на 1990 година. Доставени са 18 самолета "МиГ-29C" и 7 "МиГ-29УБ". Те са разпределени в две бази Мехрабад, летище на Техеран с две ескадрили 1-ва и 11-та и в базата в Тебризе 2-ра и 23-та ескадрили, като доставките започват с "МиГ-29УБ", от които е планирано да има по два във всяка ескадрила. След това доставките са прекратени поради обстоятелствата около страната и така 4-те ескадрили остават в непълен състав. Самолетите получават иранска регистрация за 18-те "МиГ-29C"от 3-6101 до 3-6118 и за 7-те "МиГ-29УБ" от 3-6301 до 3-6307.

През 1991 година по време на Войната в залива на иранска територия прелитат 4 иракски самолета "МиГ-29". Те са в лошо техническо състояние и два веднага са спрени от полети. Другите два летят много малко.

Русия се задължава да осигури техническата поддръжка на самолетите за целия жизнен цикъл от 25 години, според договорът от 1990 година. Над 400 руски техници и инструктори заминават за Иран, за да осигурят обучението на иранските пилоти и техници. През 2006 година ресурсът на самолетите е изразходван и първи на земята остават "спарките". През 2007 година при посещението на Путин в Иран, военните успяват да изпросят около 50 двигателя "РД-33" производство на "ММП В. Чернишев" за "МиГ-29" и други резервни части на стойност над 100 милиона долара. Около договора не се "шуми" и дори е обявено, че двигателите ще бъдат за новите ирански самолети, като са обявени параметри по сделка значително по-ниски от реалните. Изпълнението на договора е извършено през 2008 година.


От общо 29 самолета "МиГ-29", които са получени от Иран в началото на 2007 година, годни за полети са били едва около 7. Още с получаване на първите доставки от Русия през 2007 година авиаремонтният завод в Мехрабад започва работа по възстановяване на летателната годност на две "спарки" и два иракски изтребителя, "останали на земята" около 16 години. През септември 2008 година първият "иракски" "МиГ-29" извършва 30 минутен полет. Според непотвърдена информация в момента Иран разполага с ремонтирани 8 "МиГ-29C" и 3 "МиГ-29УБ". Няма информация за част от работите извършени през 2011 година. Освен в Мехрабад, компанията IACI е организирала работа по самолети (по-дребни ремонти и смяна на двигатели) в базите на градовете Тебриз и Техеран.

Има данни за два загубени самолета "МиГ-29"
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка