Горещи новини
- Двата самолета C-27J Spartan на ВВС излетяха със спасителните екипи в помощ на пострадалите от земетресението в Турция
- Министърът на отбраната Димитър Стоянов: Продължаваме приоритетно с проектите за модернизация
- Financial Times: Abrams са по-малко подходящи за украинците от немския Leopard
- В Русия серийните доставки на екипировката "Легионер" ще започнат не по-рано от 2035 г
- Ръководителят на Курска област, шеф на създадената в региона народна милиция
- Земетресение с магнитуд 4,6 е станало в Румъния, трусове са усетени и в Молдова
- Земетресения в Турция и Сирия: НАТО и ЕС предлагат помощ
- НЮЗ.БГ: Изпращаме два самолета "Спартан" и спасителни екипи в Турция
- България изпраща два самолета C-27J Spartan със спасители в Турция
- ISW: Путин избягва да взема рисковани решения

По време на посещението си през 1972 година американският президент Ричард Никсън обещава на шахиншаха на Иран Мохамед Реза Пахлави най-модерното оръжие. През януари 1976 година е доставен на Иран първият „F-14 Tomcat“. Според първия договор от януари 1974 година САЩ трябва да доставят 30 самолета плюс 424 ракети AIM-54 за 300 милиона долара. Няколко месеца по-късно поръчката е увеличена на 80 самолета, 714 ракети и други части. В последните са включени пълно въоръжение, резервни двигатели и други резервни части, които да осигурят безпроблемно използване на машините през следващите 10 години. Изградена е нова база Хатами в пустинята за самолетите със съответната структура за 5 ескадрили от по 16 самолета, която се намира до Esfahan.
След победата на Ислямската революция Иран(февруари 1979) е подложен на ембарго. Не е доставен и последният по договора самолет 80-ти „F-14 Tomcat“. Резервните части за самолетите бързо свършват. Особено остро се чувства това след 1990 година, когато започва и "канибализирането" на самолетите. Иран се снабдява от черния пазар на техника, но проблемите са големи. Междувременно най-модерната за времето американска техника за 15 години вече изостава от световните стандарти. Изходът е да се приспособяват руски системи и части в американските самолети. На първо място са променени цели важни системи, като радара и оптичната система. Те позволяват да се осъвремени въоръжението на самолета и да се използуват нови видове оръжия. Не е известно, дали е правен опит за замяна на двигателите "TF-30-414" с руски например "АЛ-31Ф серия 3", но това е сложна задача и без руска помощ, няма как да се реши успешно.
Въпреки това в иранските "F-14 Tomcat" има достатъчно руски части, така, че може да ги наречем "F-14 Ruscat". В момента Иран разполага с 44 машини. Според някои източници само 20 са в летателна годност. Според иранските медии Иран е успял със собствени средства да възстанови още 5 самолета и сега летят 25 машини.
loading...
Други публикации
Напиши коментар