Горещи новини
- „ОТБРАНИТЕЛЕН ЩИТ 23“ - Ден за демонстриране на способности на учението Част 1 (ГОЛЯМА ГАЛЕРИЯ)
- В Киев казаха, че нямат "пряко отношение" към атаките с БЛА срещу Москва
- Студенти от „Инженерна екология” посетиха Центъра по хидро- и аеродинамика – Варна
- Ново хидрографско оборудване ще подпомага работата на ИАППД
- Морският свят оживява в светещи стенописи на крайбрежната алея в Приморско
- „България Еър“ с договор с Iberia за втори кодшеър до и от Барселона след дългогодишно опериране до и от Мадрид
- Зеленски: Киев одобри срок за начало на контранастъплението на ВСУ /ВИДЕО/
- /ВИДЕО/: При стрелба във Флорида са ранени девет души
- Във ВА "Г. С. Раковски" започва многонационалното учение „Решителна сила -2023“
- /ВИДЕО/: Наблюдателите на ОССЕ отказват да нарекат изборите в Турция честни

В края на януари и началото на февруари МО със съгласието на Министерството на финансите е изтеглило авансово голяма част от месечния лимит за харчене за май, август, септемврии ноември за тази година. Това събщи на журналистите министърът на отбраната Николай Младенов след срещата си с президента и върховен главнокомандващ Въоръжените сили Георги Първанов. Той е поискал тази среща, за да информира държавния глава какво е финансовото състояние на министерството.
Всичко това, посочи министърът, е станало явно с ясното съзнание, че предстоят избори.
Бюджетът е бил пренасочен в първата половина на годината и изхарчен.
За съжаление, отбеляза министърът, това, което и записано като мотиви за авансовото изтегляне на парите, т. е. плащанията по договорите за самолетите „Спартан” и вертолетите „Кугар”, не е било извършено. От това допълнително са настъпили вреди за държавата. Парите, уточни министърът, са изхарчени за неща, които не са пряко свързани с отбраната. Както финансовите власти, така и българското общество, са били заблудени. Новото ръководство на министерството е разбрало това след внимателна документална проверка, при която е стигнало до тези искания до Министерството на финансите за авансови харчения. Мотивите били едни, начините на израходване – други.
За всичко това и за последствията от него е бил информиран президентът. Държавният глава е бил запознат и с част от вижданията, които министерството разработва за оптимизиране не само на разходите, но и за балансиране на българската отбрана на едно друго ниво.
Министърът прогнозира, че и следващата година, както и тази, ще бъде кризисна.
Ще бъдат изключително тежки за нас, продължи той, но ни дават възможността и ни принуждават да вземем изключително сложни и дълго време отлагани решения какви способности ще развиват нашите Въоръжени сили от тук нататък и какви приоритети ще имаме в отбранителната политика. Това, смята министърът, означава един сериозен дебат на всички институции, които са заети с този процес и един период от една година, в който ще трябва максимално да ограничим разходите, за да бъде ясно формулирано какво ще развиваме от тук нататък. Решенията, които са взети в началото на годината, бе категоричен той, в никакъв случай не ни позволяват да продължим в същия дух.
Парите са изхарчени за всичко, което предното ръководство на МО е мислило, че ще му помогне да спечели изборите, отговори на въпрос министърът.
Става дума за около 100 млн. лева, каза още той. В същото време министърът посочи, че не можем да си позволим на хората, които работят в системата да не изплащаме възнагражденията. Той не е привърженик и на механичното рязане при извършването на реформите. Министърът предположи, че през следващата година ще се вземат и непопулярни решения. Става дума включително и за разсрочени плащания на еднократните парични обезщетения при уволнения, т. е. на т. нар. 20 заплати. По-добре каза министърът, това да стане макар и постепенно, но да стане. Разсрочвания и предоговаряния ще има и във връзка със сключени вече договори за модернизация на армията.
Министърът смята, че президентът не е знаел до този момент за тези неща. Той го е информирал, защото отговорността на върховния главнокомандващ и на министъра на отбраната за развитието на системата е изключително тежка.
Министърът е поискал подкрепата на президента за по-нататъшните намерения
на МО. Той не изключи, че може да има и различни виждания, но според него е добре да има обсъждания, за да се вземат най-добрите решения. В това отношение министърът разчита на диалога с върховния главнокомандващ.
Не очаквам да има промяна в бюджета на МО както е заложен от правителството, отговори на въпрос на в. „Българска армия” министърът. В началото на следващата година с прегледа на способностите, продължи той,
ще формулираме от какво точно се нуждаем и какво можем да поддържаме.
Със стратегията за управление на имотите с отпаднала необходимост той се надява също да се открият допълнителни възможности за приходи. Резерви ще се търсят в системата за по-доброто управление на компаниите, които са поверени на МО, може би с приватизация на част от тях, в оптимизацията на разходите, в подпомагането на българската индустрия, за да може да развива пазарите си в чужбина. Има резерви, както по отношение на разходите, така и на приходите, но това ще бъде дълъг процес, смята министър Младенов.
Държавният глава е споделил изразената тревога
и припомнил, че за първи път се налага да се коментират толкова ограничени средства за отбрана, став ясно от съобщението на прессекретариата на държавния глава. Паралелно с това бе изразено и безпокойство относно негативните последствия от тази ситуация върху способностите на Въоръжените сили и социалната политика по отношение на хората в отбраната, се посочва по - нататък в съобщението. Обсъдени бяха идеи за актуализиране на нормативната уредба на сектора, актуализиране и контрол на планираните разходи за отбрана и възможностите за допълнително финансиране извън бюджета на министерството с оглед стабилизиране на системата, посочва прессекретариатът на президента.
loading...
Други публикации
Напиши коментар