Горещи новини
- Зеленски: ГУР прогнозира увеличаване на ядрените заплахи от Русия
- През 2023 г. руските Космически сили са проследили 1500 изстрелвания на балистични ракети
- Космическите войски на Русия станаха на 66 години
- Министър Вътев: Полагаме усилия за коридорите на солидарност, украинските стоки да стигат с лекота през България до пристанищата в Солун и Кавала
- Главен комисар Живко Коцев: Успешно приключи заложническата криза в с. Вълково
- ДФЗ изплати над 2,7 млн. лева на бенефициери по Програмата за морско дело и рибарство 2014–2020
- ВСУ са обстреляли с касетъчни боеприпаси няколко района на Брянска област
- МО РФ: ВКС на РФ пресякоха опит за проникване на територията на Крим на десантна група на ВСУ
- Северна Корея назова най-опасната страна в света
- Бивши ученици искат извинение от ирландско училище за издевателства от нацистки учител
Warning: getimagesize(://): failed to open stream: Няма такъв файл или директория in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 197
Алатов, Ст. Залезът на българското гемиджийство. В: Научно-популярен алманах "ФАР-83"
В края на 1938 г. братя Алашек - търговци и комисионери от Варна, докарват от р. Дунав в Черно море шлеповете „Арда” и „Витоша”, заедно с влекача "Ив. Вазов", под командването на капитан Писмений. С тях започват превоз на каменни въглища от Бургас за Варна. По-късно е докаран и трети шлеп.
Тремол Иванов, Морското търговско корабоплаване на Третата българска държава, ИК Галактика, 1996 г.
Бележка 1: Зад братя Алшех/Алашек вероятно стои събирателно дружество "Братя Алшех" от Варна, което се е занимавало с търговия с жито в периода 1932-1944 г. Дружеството е включено под номер 426 в "Сборник от материали за документалното богатство на Варненския край", издание на Окръжен държавен архив от 1978 г. със съставители Мария Пенкова, Борислав Дряновски, Люба Петкова и Стефан Лилов.

Бележка 2: За един "моторен влекач "Иван Вазов" с 56,2 бр. рег. т, собственост на Българското а. д. за речни и морски транспорти, Русе" съобщава
Давид Б. Коен в книгата "Ограбването и разоряването на българското стопанство от германските империалисти през Втората световна война", издание на "Наука и изкуство" от 1966 г. Не е известно дали влекача "Иван Вазов", използван за доставянето на шлеповете „Арда” и „Витоша” от р. Дунав на Черно море през 1938 г. е идентичен с моторния влекач "Иван Вазов", за който съобщава Д. Коен.

Бележка 3: През 1948 г. се извършва национализация на съдовете на акционерни дружества и на отделни частни лица. Те се предават в собственост на параходство БРП и пристанищното управление...Национализирани са корабите, както следва:...От Петко Ник. Пърпов - влекачи "Шумен",
"Ботев", шлеп "Преслав", мот. лодка "Септември", дълбачка "Дойран"...От А. Пинкас - влекач "Ив. Вазов", шлеп "Арда", танк "Пирин"...
Дойков В., Радоев Й. и Казаков Й. Български трицвет по Дунава. Варна, 1985 г.
loading...
Други публикации
Напиши коментар