Горещи новини
- Зеленски в Суми представи своя „план за победа“ над Русия
- The Washington Post разказа как Хамас подготвя "изненада" за Израел
- Новият лидер на Хизбула загина след удар по Бейрут
- В Лондон окачиха плоча в памет на марулята, която „оцеля“ след премиерството на Лиз Тръс
- МО РФ: Руска ПВО свали HIMARS и Hammer
- Тръмп призова да не се забранява на Израел да атакува ядрените съоръжения на Иран
- СЗО предупреди за разпространението на силно заразния вирус Марбург. Какво трябва да знаете
- /ВИДЕО/: Космическият кораб Crew Dragon ще се върне на Земята на 8 октомври
- Премиерът Димитър Главчев и министър Красимира Стоянова наградиха екипите на ДАО, евакуирали българските граждани от Ливан
- Държавният глава връчи отличията на лауреатите на президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ за 2024 година
" alt="img" /> Корвети "Бодри" и "Решителни", проект 1241.2Е
(НАТО - клас "Паук")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Във връзка с постоянния ръст във водоизместването на МПК е направен опит да се изработи проект с по-малко водоизместване за закрити морета като Балтийско и Черно море с водоизместване до 400 t и за открити морски театри с водоизместване до 1000 t.
В съответствие с това на базата на ракетните катери 1241 е създаден МПК проект 1241.2 с шифър "Мълния - 2". Главен конструктор на тези кораби остава Е. И. Юхнин. Строителството им е разгърнато в два корабостроителни завода и от 1980 до 1988 г. са построени 27 кораба (18 в Ярославския ССЗ, 9 във Владивостокския ССЗ).
Противоподводните корвети изпълняват разнообразни задачи като откриване и унищожаване на дизелови подводници в крайбрежни акватории, охрана на подводни съдове и борба срещу диверсионни сили. Тези кораби са сравнително малки, бързи и маневрени, с водоизместване от 400 до 500 t.
Тактико-технически данни
Българските ВМС разполагат с две корвети проект 1241.2 ПЕ. Те са проектирани и конструирани в Ярославския корабостроителен завод.
Бивш МПК 146 (заводски номер 509). Заложен на стапел на 29.05.1982 г. в Ярославския ССЗ. Спуснат на вода на 12.06.1983 г., преведен по вътрешните водни пътища в Азовско море и оттам в Черно море. На 18.01.1984 г. е включен в състава на флота. На 1.03.1989 г. е изключен от състава на ВМФ на СССР във връзка с продажбата му на ВМС на България. В българския флот е под името "Решителни" No 13.
Бивш МПК 124 (заводски номер 513). Заложен на стапел на 21.04.1984 г. в Ярославския ССЗ. Спуснат на вода на 17.06.1985 г. Преведен по вътрешните водни пътища до Азовско море и оттам до Черно море. На 15.02.1986 г. е включен в състава на флота. На 4.02.1992 г. изключен от състава на флота във връзка с продажбата му на ВМС на България, където служи под името "Бодри" No 14.
Водоизместване - 415/475 т.
Размери:
- дължина - 57,50 м;
- широчина - 10,8 м;
- газене - 4,0 м.
Задвижване - два дизелови двигателя М507А с мощност 10 000 к. с., 2 винта.
Скорост - 33 възла.
Район на действие - 1600 морски мили при скорост 14 възла.
Автономност - 10 денонощия.
Екипаж - 53 души (6 офицери, 29 старшини и 18 матроси).
Въоръжение:
- торпедно - 4 единични торпедни апарата 406-mm за изстрелване на противоподводникови торпеда СЕТ-40 (активно-пасивна система за самонасочване), 2 реактивни бомбомета РБУ-1200М, 2 стелажа за подводни бомби 2х12 броя;
- артилерийско - 1 универсално 76,2-mm оръдие АК-176, 1 шестцевно ротационно оръдие АК-630М.
Електроника - РЛС МР-220, 2 установки за изстрелване на диполни отражатели ПК-16.
Спускаема и подкилна хидроакустическа станция (ХАС - комплекс МГК-345).
(НАТО - клас "Паук")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Във връзка с постоянния ръст във водоизместването на МПК е направен опит да се изработи проект с по-малко водоизместване за закрити морета като Балтийско и Черно море с водоизместване до 400 t и за открити морски театри с водоизместване до 1000 t.
В съответствие с това на базата на ракетните катери 1241 е създаден МПК проект 1241.2 с шифър "Мълния - 2". Главен конструктор на тези кораби остава Е. И. Юхнин. Строителството им е разгърнато в два корабостроителни завода и от 1980 до 1988 г. са построени 27 кораба (18 в Ярославския ССЗ, 9 във Владивостокския ССЗ).
Противоподводните корвети изпълняват разнообразни задачи като откриване и унищожаване на дизелови подводници в крайбрежни акватории, охрана на подводни съдове и борба срещу диверсионни сили. Тези кораби са сравнително малки, бързи и маневрени, с водоизместване от 400 до 500 t.
Тактико-технически данни
Българските ВМС разполагат с две корвети проект 1241.2 ПЕ. Те са проектирани и конструирани в Ярославския корабостроителен завод.
Бивш МПК 146 (заводски номер 509). Заложен на стапел на 29.05.1982 г. в Ярославския ССЗ. Спуснат на вода на 12.06.1983 г., преведен по вътрешните водни пътища в Азовско море и оттам в Черно море. На 18.01.1984 г. е включен в състава на флота. На 1.03.1989 г. е изключен от състава на ВМФ на СССР във връзка с продажбата му на ВМС на България. В българския флот е под името "Решителни" No 13.
Бивш МПК 124 (заводски номер 513). Заложен на стапел на 21.04.1984 г. в Ярославския ССЗ. Спуснат на вода на 17.06.1985 г. Преведен по вътрешните водни пътища до Азовско море и оттам до Черно море. На 15.02.1986 г. е включен в състава на флота. На 4.02.1992 г. изключен от състава на флота във връзка с продажбата му на ВМС на България, където служи под името "Бодри" No 14.
Водоизместване - 415/475 т.
Размери:
- дължина - 57,50 м;
- широчина - 10,8 м;
- газене - 4,0 м.
Задвижване - два дизелови двигателя М507А с мощност 10 000 к. с., 2 винта.
Скорост - 33 възла.
Район на действие - 1600 морски мили при скорост 14 възла.
Автономност - 10 денонощия.
Екипаж - 53 души (6 офицери, 29 старшини и 18 матроси).
Въоръжение:
- торпедно - 4 единични торпедни апарата 406-mm за изстрелване на противоподводникови торпеда СЕТ-40 (активно-пасивна система за самонасочване), 2 реактивни бомбомета РБУ-1200М, 2 стелажа за подводни бомби 2х12 броя;
- артилерийско - 1 универсално 76,2-mm оръдие АК-176, 1 шестцевно ротационно оръдие АК-630М.
Електроника - РЛС МР-220, 2 установки за изстрелване на диполни отражатели ПК-16.
Спускаема и подкилна хидроакустическа станция (ХАС - комплекс МГК-345).
Други публикации
Напиши коментар
DVIGATELITE SA 4 ZVEZDOOBRAZNI 56 ZILINDARA.5000HILYADI KONYA EDINIYA.OBSHTO20000KONYA.A NE10000/.
Първият корвет постъпил през 1989г в Българския ВМФ носи името Бодри и номер 14(уточнение).