Горещи новини
- ГЩ, Украйна: Напрежение в Кураховското и Покровското направление
- Бойци на ГУР повредиха руския миночистач "Олександър Обухов"
- Британското разузнаване: През септември руснаците претърпяха рекордни загуби във войната в Украйна
- ДА СИ СПОМНИМ: 11 ГОДИНИ БЕЗ КОМАНДИРА НА ГАБРОВНИЦА и АС НА ТУ-134 ДИМИТЪР МЕДАРСКИ
- ГАЛЕРИЯ - 80 ГОДИНИ ОТ ГЕРОЙСКАТА СМЪРТ НА ВЪЗДУШНИЯ АС ПЕТЪР БОЧЕВ
- Девет ключови цели: кои цели в Иран Израел може да атакува
- Вучич: „Конфликтът в Близкия изток ще улесни напредването на руснаците в Украйна“
- Британски политолог: Догодина Украйна ще започне ново контранастъпление
- Генерал-майор Нейко Ненов е удостоен посмъртно с награда за 25-ата годишнина на Бригада „Югоизточна Европа“
- На Сирски е поставена задача, на всяка цена да задържи Курск
" alt="img" /> Ракетни катери проект 205
(НАТО - клас "Оса I" и "Оса II")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Натрупаният опит и превъоръжаването на торпедни катери проект 183 с ракети позволява да се премине към разработката на нов проект ракетен катер специална постройка с по-мощно ракетно въоръжение, повишена мореходност и качествено подобрени тактико-технически елементи.
ТТЗ при разработката на ракетен катер проект 205 (такъв номер получава новият РК) и шифър "Москит" е възложено на ПКБ "Алмаз" през 1956 г. Главен конструктор остава Е. И. Юхнин. Техническият проект е завършен през 1957 г. Едновременно се реализира разработката на ракетния комплекс, позволяваща в бъдеще да се увеличи далекобойността на ПКР до 80 km.
Прототипът е заложен в Приморския корабостроителен завод в Ленинград през 1957 г. и влиза в състава на флота през 1960 г. Строителството на РК проект 205 и неговите многочислени варианти продължава до 1973 г. Много ракетни катери са предназначени за експорт.
Тактико-технически характеристики
проект 205 и 205У
За българския флот са доставени 6 ракетни катера проект 205 от двете модификации "Оса I" и "Оса II".
Те са построени в интервала от 1966 до 1970 г. Приети са в нашия флот между 1971 и 1982 г.
"Оса I" - "Ураган", "Буря", "Гръм" (бордови номера 103, 112, 113).
"Оса II" - "Светкавица", "Тайфун", "Смерч" (бордови номера 101, 102, 111).
Водоизместване - 205/250 т.
Размери:
- дължина - 38,6 м;
- широчина - 7,6 м;
- газене - 1,8 м.
Задвижване - 3 дизелови двигателя М-504, мощност 15 000 к. с.
Скорост - 42 възла, икономична скорост 20 възла.
Район на действие - 1600 морски мили при скорост 14 възла, 860 мили - 30 възла, 860 мили - 35 възла.
Екипаж - 27 души (4 офицери, 12 старшини, 11 матроси).
Автономност - 5 денонощия.
Въоръжение - "Оса I" - четири единични контейнера за ракети "Термит П-15".
"Оса II" - четири единични контейнера за ракети "Рубеж П-15У".
Артилерийско - 2 сдвоени 30-мм оръдия (АК-230).
Електроника - РЛС МР-102 "Рангоут", РЛС за опознаване "Никель", "Нихром" РМ, артилерийски РЛС МР-104 "Рыс", 2 установки за пасивни смущения чрез диполни отражатели ПК-16.
От същите катери са предадени на други страни както следва:
"Оса I" - Алжир (3), България (3), Куба (5), Египет (12), ГДР (15), Индия (8), Ирак (4), Северна Корея (8), Полша (14), Румъния (6), Сирия (6), Югославия (10).
"Оса II" - Алжир (9), Ангола (6), България (3), Куба (13), Етиопия (4), Ирак (8), Финландия (4), Индия (8), Либия (12), Южен Йемен (8), Сомалия (2), Сирия (10), Виетнам (8), Северен Йемен (2).
(НАТО - клас "Оса I" и "Оса II")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Натрупаният опит и превъоръжаването на торпедни катери проект 183 с ракети позволява да се премине към разработката на нов проект ракетен катер специална постройка с по-мощно ракетно въоръжение, повишена мореходност и качествено подобрени тактико-технически елементи.
ТТЗ при разработката на ракетен катер проект 205 (такъв номер получава новият РК) и шифър "Москит" е възложено на ПКБ "Алмаз" през 1956 г. Главен конструктор остава Е. И. Юхнин. Техническият проект е завършен през 1957 г. Едновременно се реализира разработката на ракетния комплекс, позволяваща в бъдеще да се увеличи далекобойността на ПКР до 80 km.
Прототипът е заложен в Приморския корабостроителен завод в Ленинград през 1957 г. и влиза в състава на флота през 1960 г. Строителството на РК проект 205 и неговите многочислени варианти продължава до 1973 г. Много ракетни катери са предназначени за експорт.
Тактико-технически характеристики
проект 205 и 205У
За българския флот са доставени 6 ракетни катера проект 205 от двете модификации "Оса I" и "Оса II".
Те са построени в интервала от 1966 до 1970 г. Приети са в нашия флот между 1971 и 1982 г.
"Оса I" - "Ураган", "Буря", "Гръм" (бордови номера 103, 112, 113).
"Оса II" - "Светкавица", "Тайфун", "Смерч" (бордови номера 101, 102, 111).
Водоизместване - 205/250 т.
Размери:
- дължина - 38,6 м;
- широчина - 7,6 м;
- газене - 1,8 м.
Задвижване - 3 дизелови двигателя М-504, мощност 15 000 к. с.
Скорост - 42 възла, икономична скорост 20 възла.
Район на действие - 1600 морски мили при скорост 14 възла, 860 мили - 30 възла, 860 мили - 35 възла.
Екипаж - 27 души (4 офицери, 12 старшини, 11 матроси).
Автономност - 5 денонощия.
Въоръжение - "Оса I" - четири единични контейнера за ракети "Термит П-15".
"Оса II" - четири единични контейнера за ракети "Рубеж П-15У".
Артилерийско - 2 сдвоени 30-мм оръдия (АК-230).
Електроника - РЛС МР-102 "Рангоут", РЛС за опознаване "Никель", "Нихром" РМ, артилерийски РЛС МР-104 "Рыс", 2 установки за пасивни смущения чрез диполни отражатели ПК-16.
От същите катери са предадени на други страни както следва:
"Оса I" - Алжир (3), България (3), Куба (5), Египет (12), ГДР (15), Индия (8), Ирак (4), Северна Корея (8), Полша (14), Румъния (6), Сирия (6), Югославия (10).
"Оса II" - Алжир (9), Ангола (6), България (3), Куба (13), Етиопия (4), Ирак (8), Финландия (4), Индия (8), Либия (12), Южен Йемен (8), Сомалия (2), Сирия (10), Виетнам (8), Северен Йемен (2).
Други публикации
Напиши коментар