Горещи новини
- ГЩ, Украйна: Напрежение в Кураховското и Покровското направление
- Бойци на ГУР повредиха руския миночистач "Олександър Обухов"
- Британското разузнаване: През септември руснаците претърпяха рекордни загуби във войната в Украйна
- ДА СИ СПОМНИМ: 11 ГОДИНИ БЕЗ КОМАНДИРА НА ГАБРОВНИЦА и АС НА ТУ-134 ДИМИТЪР МЕДАРСКИ
- ГАЛЕРИЯ - 80 ГОДИНИ ОТ ГЕРОЙСКАТА СМЪРТ НА ВЪЗДУШНИЯ АС ПЕТЪР БОЧЕВ
- Девет ключови цели: кои цели в Иран Израел може да атакува
- Вучич: „Конфликтът в Близкия изток ще улесни напредването на руснаците в Украйна“
- Британски политолог: Догодина Украйна ще започне ново контранастъпление
- Генерал-майор Нейко Ненов е удостоен посмъртно с награда за 25-ата годишнина на Бригада „Югоизточна Европа“
- На Сирски е поставена задача, на всяка цена да задържи Курск
" alt="img" /> Подводници проект 633
"Слава", "Надежда", "Ленински комсомол" и "Димитровски комсомол"
(НАТО - клас "Ромео")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Подводниците проект 633 се проектират в следвоенния период, когато се търсят оптимални показатели за построяването на среднотонажни подводници. Наред с усъвършенстването и подобрението на подводниците проект 613 се пристъпва към разработката на проектите на подводници 655, голяма транспортна подводница проект 648, подводна водолазна база проект 567.
На 9 август 1955 г. излиза постановление на Съвета на министрите на СССР No 1454-808 за строеж на подводници проект 633 от голяма серия. През следващата година СКБ-142 разработва техническия проект.
Без да дочака утвърждаването на техническия проект, ЦКБ-112 (от 10.02.1956 г. СКБ-142 се отделя от състава на завод "Красное Сормово" и променя названието си) пристъпва към разработката на работните чертежи, а през следващата година завършва разработката и на техническата документация.
Средната подводница проект 633 е предназначена за решаване на следните задачи:
- нанасяне на торпедни удари по транспортни и бойни кораби при действия по морските пътища и съобщения и до базите на противника;
- извършване на оперативно разузнаване;
- поставяне на мини пред торпедните апарати по морските пътища и около базите на противника.
Проектът на подводницата е удачен. Общата компановка на кораба е аналогична с тези на проект 613, двукорпусна, със 7 отсека.
Главни конструктори са З. А. Дерибин, Н. К. Назаров, Е. В. Крылов.
По своите главни размери подводницата е близка до проект 613, но основните ТТ са подобрени в сравнение с прототипа.
Прототипът на проект 633, С-350 (заводски No 331) е заложен на 22 октомври 1957 г., спуснат на вода на 30 май 1958 г. и е предаден на флота на 31 август 1959 г.
Тактико-технически характеристики
За българския флот са доставени 4 подводници от проект 633. Това са бившите съветски С-57 (заводски No 365), С-212 (заводски No 353). Първите носят имената "Ленински комсомол" No 81 и "Димитровски комсомол" No 82. По-късно остават само "Надежда" с бордови номер 83 и "Слава" - No 84.
Водоизместване - стандартно 1330/1730 т.
Размери:
- дължина - 76,6 м;
- широчина - 6,7 м;
- газене - 5,5 м, в позиционно положение 6,2 м.
Задвижване - 2 дизелови двигателя тип 37-Д с обща мощност 4000 к. с., 2 електродвигателя ПГ-103 с обща мощност 1000 к. с. за плаване при икономичен режим, 2 винта в дюзи.
Скорост - 15,2 възла (надводна), 13 възла (подводна).
Район на действие - 4500 морски мили при скорост 8 възла.
Време за непрекъснато пребиваване под водата - 600 ч.
Акумулатори - 46СУ, 2 групи по 112 елемента, заменени на No 84 с VARTA също 2 групи по 112 елемента през 1998 г.
Екипаж - 54 души.
Навигационни прибори и електроника - жирокомпас "Курс 5", лаг ЛР-2, ехолот НЭЛ-5, РЛС "Флаг", ПРЛС "Накат", "свой-чужд" "Хром-К", ХАС МГ-10, МГ-27М, МГ-23, МГ-15 и УЗПС "Нептун".
Въоръжение - 8 торпедни апарата 533-мм (6 в носа и 2 в кърмата), запас 14 торпеда.
Българските подводници се базират във Варна.
От проект 633 са доставени на следните страни: Египет (6), България (4), Алжир (2), Сирия (2), Китай и Северна Корея строят подводници 633 по лиценз.
"Слава", "Надежда", "Ленински комсомол" и "Димитровски комсомол"
(НАТО - клас "Ромео")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Подводниците проект 633 се проектират в следвоенния период, когато се търсят оптимални показатели за построяването на среднотонажни подводници. Наред с усъвършенстването и подобрението на подводниците проект 613 се пристъпва към разработката на проектите на подводници 655, голяма транспортна подводница проект 648, подводна водолазна база проект 567.
На 9 август 1955 г. излиза постановление на Съвета на министрите на СССР No 1454-808 за строеж на подводници проект 633 от голяма серия. През следващата година СКБ-142 разработва техническия проект.
Без да дочака утвърждаването на техническия проект, ЦКБ-112 (от 10.02.1956 г. СКБ-142 се отделя от състава на завод "Красное Сормово" и променя названието си) пристъпва към разработката на работните чертежи, а през следващата година завършва разработката и на техническата документация.
Средната подводница проект 633 е предназначена за решаване на следните задачи:
- нанасяне на торпедни удари по транспортни и бойни кораби при действия по морските пътища и съобщения и до базите на противника;
- извършване на оперативно разузнаване;
- поставяне на мини пред торпедните апарати по морските пътища и около базите на противника.
Проектът на подводницата е удачен. Общата компановка на кораба е аналогична с тези на проект 613, двукорпусна, със 7 отсека.
Главни конструктори са З. А. Дерибин, Н. К. Назаров, Е. В. Крылов.
По своите главни размери подводницата е близка до проект 613, но основните ТТ са подобрени в сравнение с прототипа.
Прототипът на проект 633, С-350 (заводски No 331) е заложен на 22 октомври 1957 г., спуснат на вода на 30 май 1958 г. и е предаден на флота на 31 август 1959 г.
Тактико-технически характеристики
За българския флот са доставени 4 подводници от проект 633. Това са бившите съветски С-57 (заводски No 365), С-212 (заводски No 353). Първите носят имената "Ленински комсомол" No 81 и "Димитровски комсомол" No 82. По-късно остават само "Надежда" с бордови номер 83 и "Слава" - No 84.
Водоизместване - стандартно 1330/1730 т.
Размери:
- дължина - 76,6 м;
- широчина - 6,7 м;
- газене - 5,5 м, в позиционно положение 6,2 м.
Задвижване - 2 дизелови двигателя тип 37-Д с обща мощност 4000 к. с., 2 електродвигателя ПГ-103 с обща мощност 1000 к. с. за плаване при икономичен режим, 2 винта в дюзи.
Скорост - 15,2 възла (надводна), 13 възла (подводна).
Район на действие - 4500 морски мили при скорост 8 възла.
Време за непрекъснато пребиваване под водата - 600 ч.
Акумулатори - 46СУ, 2 групи по 112 елемента, заменени на No 84 с VARTA също 2 групи по 112 елемента през 1998 г.
Екипаж - 54 души.
Навигационни прибори и електроника - жирокомпас "Курс 5", лаг ЛР-2, ехолот НЭЛ-5, РЛС "Флаг", ПРЛС "Накат", "свой-чужд" "Хром-К", ХАС МГ-10, МГ-27М, МГ-23, МГ-15 и УЗПС "Нептун".
Въоръжение - 8 торпедни апарата 533-мм (6 в носа и 2 в кърмата), запас 14 торпеда.
Българските подводници се базират във Варна.
От проект 633 са доставени на следните страни: Египет (6), България (4), Алжир (2), Сирия (2), Китай и Северна Корея строят подводници 633 по лиценз.
Други публикации
Напиши коментар