Стражеви кораби проект 50

Pan.bg 17 юни 2011 | 22:06 views (8130) commentaries(0)
img Стражеви кораби проект 50
(НАТО - клас "Рига")

И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000

Снимка - Централен фотоархив на министерството на отбраната

Отчитайки опита от войната и използването на ескортните кораби в чуждите флотове, мненията на специалистите са твърде противоречиви по отношение на техническите характеристики на проектираните кораби от този тип след Втората световна война за нуждите на съветския флот. Всеки предполагаем боен театър има своите специфични изисквания. Построените стражеви кораби проект 42 не отговарят на стандартните изисквания за строеж на големи серии и след построяването на няколко кораба строежът им е спрян. Поставя се въпросът: Какви конвои трябва да охраняват тези кораби? А за дозорна служба и охрана на конвоите при не много отдалечените пунктове са необходими кораби с по-малки размери. Така по личните указания на Сталин започва разработката на ТТЗ на новите СКР с пълно водоизместване 1200 t - проект 50.

image

Министерският съвет задължава Министерството на корабостроителната промишленост и Военноморското министерство да разработят проект 50 на новия СКР и построяването на прототипа в следващите срокове:

1. Завършване разработката на ескизния проект през септември и да го представи през октомври 1950 г. в Министерския съвет на СССР.

2. Да се завърши разработката на техническия проект през февруари и да се представи през март 1951 г. в МС на СССР.

3. Да започне построяването на прототипа през второто тримесечие на 1951 г. и да се представи на държавни изпитания през третото тримесечие на 1952 г.

Всички поръчки са дадени на ЦКБ-820. През юли - август протичат съгласуванията по различни технически въпроси. По отношение на въоръжението на тези кораби са предложени различни варианти.

Главен конструктор на СКР проект 50 първоначално е Д. Д. Жуковски, след това - В. И. Неганов и в заключителния етап - Б. И. Купенски.
Прототипът на СКР проект 50 е заложен на стапел в завод No 445 на 20 декември 1951 г. и получава името "Горностай". Спуснат е на вода на 30 юни 1952 г. Приет е в състава на флота след продължителни изпитания чак на 30 юли 1954 г. При ходовите изпитания с нормално водоизместване 1134 t корабът развива скорост от 29,5 възла.

Общо е построена серия от 68 кораба в два варианта. От същите кораби са




предадени на следните страни: България (3), Индонезия (8), Финландия (2), Бивша ГДР (4).

Тактико-технически характеристики

В българския флот 3 кораба.

"Дръзки" (бивш СКР 67), заводски No 1139. Заложен на стапел на 1.03.1956 г. в ССЗ No 445 на името "61 комунари" в Николаев. Спуснат на вода на 10.07.1956 г. и постъпил в строя на 22.12.1956 г. Включен в състава на Чернноморския флот на СССР на 10.01.1957 г. На 12.04.1957 г. изключен от състава на ВМФ на СССР във връзка с продажбата му на ВМС на България.

"Смели" (бивш СКР 54), заводски No 131. Заложен на стапел на 20.11.1954 г. в ССЗ No 445 на името "61 комунари" в Николаев. Спуснат на вода на 15.04.1955 г. и постъпил в строя на 31.12.1955 г. На 10.01.1956 г. включен в състава на Черноморския флот на СССР. На 15.10.1958 г. изключен от състава на ВМФ на СССР във връзка с продажбата му на ВМС на България.

"Бодри" (бивш "Кобчик"), заводски No 117. Заложен на стапел на 26.12.1953 г. в ССЗ No 820 в Калининград. Спуснат на вода на 2.11.1954 г. и постъпил в строя на 31.05.1955 г. и на 9.06.1955 г. включен в 4-тия състав на ВМФ на СССР. От 29.04.1982 г. до 3.11.1985 г. в Талин е извършен среден ремонт. През ноември 1985 г. продаден на България.

Водоизместване - 1083/1330 т.

Размери:

- дължина - 91,5 м;
- широчина - 10,2 м;
- газене - 3,4 м.

Задвижване - две парни (активно-реактивни) турбини ТВ-9 с мощност по 10 000 к. с., 2 котела, 2 винта.

Скорост - 28,3 възла.

Район на действие - 2000 морски мили при скорост 14 възла, 730 морски мили при 28,3 възла.

Автономност на плаване - 10 денонощия.

Екипаж - 151 души.

Въоръжение

- артилерийско - 3х100-мм оръдия В-34 УСМА - 1х4/37-мм зенитни оръдия Б11-М1, подменени по-късно с две установки ЗУ-23М;

- торпедно въоръжение - 3х533-мм торпедни тръби (СЕТ-53);

- противоподводниково - 4 бомбомета БМБ-2, 2х5 РБУ-1200, 2 стелажа за подводни бомби, бомбомет МБУ-600 (24 бомби).

Електроника - хидролокатори "Пегас", прибори за управление на артилерийска стрелба "Сфера-50" и 1НМ, радиолокатори ФУТ-Н, "Якор" М-2, "Нептун", "Факел" М-3 и "Факел" МО, радиопеленгатори АРП-50, радиоприемници "Пурга", Р-671, Р-673, радиопредаватели "Бриз" МК, Р-644, 647, приемнопредавателни устройства "Окун" М29 УКВ, Рейд-К, "Акация" и Р-609.

Корабите са снети от въоръжение след 1990 г.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker