Горещи новини
- Зеленски в Суми представи своя „план за победа“ над Русия
- The Washington Post разказа как Хамас подготвя "изненада" за Израел
- Новият лидер на Хизбула загина след удар по Бейрут
- В Лондон окачиха плоча в памет на марулята, която „оцеля“ след премиерството на Лиз Тръс
- МО РФ: Руска ПВО свали HIMARS и Hammer
- Тръмп призова да не се забранява на Израел да атакува ядрените съоръжения на Иран
- СЗО предупреди за разпространението на силно заразния вирус Марбург. Какво трябва да знаете
- /ВИДЕО/: Космическият кораб Crew Dragon ще се върне на Земята на 8 октомври
- Премиерът Димитър Главчев и министър Красимира Стоянова наградиха екипите на ДАО, евакуирали българските граждани от Ливан
- Държавният глава връчи отличията на лауреатите на президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ за 2024 година
Торпедни катери тип "Комсомолец"
проект 123К (НАТО – Р4)
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната
За смяна на торпедните катери ТМ-200 през юни 1957 г. са доставени торпедни катери клас "Комсомолец" проект 123К.
Тези катери са проектирани по време на Втората световна война. Започват да ги строят в завода на Тюмен.
Проектът е разработен в конструкторското бюро на завода. Главният конструктор е В. М. Бурлаков.
Прототипът е построен и предаден на флота. Разработени са няколко варианта, като недостатъците са коригирани.
Тактико-технически характеристики
Построени в СССР през 1943 - 1944 г.
Водоизместване - 22,6/25 т.
Размери:
- дължина - 18,7 м;
- широчина - 3,4 м;
- газене - 1,00 м.
Задвижване - два дизелови двигателя М-50 ешалонирано разположение.
Скорост - 50 възла.
Район на действие - 410 морски мили при скорост 30 възла.
Екипаж - 8 души.
Въоръжение - два 450-мм торпедни апарата, 1х2 - 14,5-mm картечници, 6 подводни бомби МГБ-20, две дънни неконтактни мини.
Радиоелектроника - РЛС "Зорница" за опознаване - станция "Никел".
През декември 1958 г. са превъоръжени с авиационни торпеда Т-46-36 АНУ.
Корабите първоначално са базирани в база Варна, а след това в база Созопол*.
С такива катери разполагат и следните страни: Албания (5), Бенин (2), Северен Виетнам (10), Заир (3), Йемен (5), Китай (55), Корея (40), Куба (18), Румъния (10), Сирия (2), Сомалия (6).
Те са изключени от състава на флота през 1985 г. Един е запазен пред входа на Военноморския музей - Варна, друг - пред Музея на бригадата леки сили на ВМС в Созопол, трети - в Тутракан.
---
* Според о. з. контраадмирал Ст. Дамянов екипажът е от 9 души, широчината на катера е 4,05 м, а газенето - 1,2 м. Вж. цит. съч., с. 58.
проект 123К (НАТО – Р4)
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната
За смяна на торпедните катери ТМ-200 през юни 1957 г. са доставени торпедни катери клас "Комсомолец" проект 123К.
Тези катери са проектирани по време на Втората световна война. Започват да ги строят в завода на Тюмен.
Проектът е разработен в конструкторското бюро на завода. Главният конструктор е В. М. Бурлаков.
Прототипът е построен и предаден на флота. Разработени са няколко варианта, като недостатъците са коригирани.
Тактико-технически характеристики
Построени в СССР през 1943 - 1944 г.
Водоизместване - 22,6/25 т.
Размери:
- дължина - 18,7 м;
- широчина - 3,4 м;
- газене - 1,00 м.
Задвижване - два дизелови двигателя М-50 ешалонирано разположение.
Скорост - 50 възла.
Район на действие - 410 морски мили при скорост 30 възла.
Екипаж - 8 души.
Въоръжение - два 450-мм торпедни апарата, 1х2 - 14,5-mm картечници, 6 подводни бомби МГБ-20, две дънни неконтактни мини.
Радиоелектроника - РЛС "Зорница" за опознаване - станция "Никел".
През декември 1958 г. са превъоръжени с авиационни торпеда Т-46-36 АНУ.
Корабите първоначално са базирани в база Варна, а след това в база Созопол*.
С такива катери разполагат и следните страни: Албания (5), Бенин (2), Северен Виетнам (10), Заир (3), Йемен (5), Китай (55), Корея (40), Куба (18), Румъния (10), Сирия (2), Сомалия (6).
Те са изключени от състава на флота през 1985 г. Един е запазен пред входа на Военноморския музей - Варна, друг - пред Музея на бригадата леки сили на ВМС в Созопол, трети - в Тутракан.
---
* Според о. з. контраадмирал Ст. Дамянов екипажът е от 9 души, широчината на катера е 4,05 м, а газенето - 1,2 м. Вж. цит. съч., с. 58.
Други публикации
Напиши коментар
служил съм на такъв катер през 77-80 година
тогава бяха най бързите във флота
а може би и сега