Горещи новини
- Зеленски в Суми представи своя „план за победа“ над Русия
- The Washington Post разказа как Хамас подготвя "изненада" за Израел
- Новият лидер на Хизбула загина след удар по Бейрут
- В Лондон окачиха плоча в памет на марулята, която „оцеля“ след премиерството на Лиз Тръс
- МО РФ: Руска ПВО свали HIMARS и Hammer
- Тръмп призова да не се забранява на Израел да атакува ядрените съоръжения на Иран
- СЗО предупреди за разпространението на силно заразния вирус Марбург. Какво трябва да знаете
- /ВИДЕО/: Космическият кораб Crew Dragon ще се върне на Земята на 8 октомври
- Премиерът Димитър Главчев и министър Красимира Стоянова наградиха екипите на ДАО, евакуирали българските граждани от Ливан
- Държавният глава връчи отличията на лауреатите на президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ за 2024 година
" alt="img" /> Учебно-моторен кораб "Н. Й. Вапцаров"
(бивша тримачтова шхуна "Горянин")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
"Горянин" е построен в корабостроителницата на Странджанския районен кооперативен съюз в гр. Царево. Корабът е проектиран от известния корабостроителен инженер Карл Трънка и е заложен на стапел през май 1943 г. Трудностите по време на войната забавят неговия строеж и той е завършен през септември 1947 г.
В тогавашния си вид корабът представлява товарен моторен ветроходен кораб с непрекъсната палуба, със стъкмяване на тримачтова гафелна шхуна с обща ветрилна площ 313 кв. м. Под ветрила развива скорост от 6-7 възла*.
От 5 май 1949 г. ветроходът е предаден на Параходство "Български морски флот" - клон Бургас.
С министерско постановление от 25 октомври 1950 г. корабът е предаден на Военноморския флот. От 17 май 1951 г. той е зачислен за учебен кораб на Военноморското училище и е преименуван на "Н. Й. Вапцаров". През 1952 г. и началото на 1953 г. "Н. Й. Вапцаров" е преустроен във Варненския арсенал без особени изменения. През 1958 - 1959 г. "Н. Й. Вапцаров" е основно преустроен в чисто моторен кораб. Мачтите са снети, палубните надстройки и вътрешните помещения са основно изменени.
На 16 април 1982 г. "Н. Й. Вапцаров" е преименуван на "Патриот", като учебен кораб на ОСО. След 1989 г. е даден под аренда на частна фирма и е превърнат в ресторант. Закотвен край Буна No 101 на варненския плаж. Силен щорм през октомври 1993 г. го праща на дъното.
Технически характеристики:
Водоизместване - 370 т.
Размери:
- дължина с бушприт- 44,0 м;
- дължина на корпуса - 39,11 м;
- широчина - 8,5 м;
- газене - 2,81 м.
Спомагателни двигатели:
1951 - 1952 г. - дизелов двигател BURMEISTER & Wain с мощност 240 к. с.
Скорост - 7,5 възла, 1 винт.
1952 - 1958 г. - дизелов двигател Skoda с мощност 240 к. с., по-късно заменен с "Букау Волф".
Скорост - 7,5 възла.
Екипаж - 15 души и до 45 практиканти.
---
* На 26 август 1948 г. ветроходът попада в силен щорм и засяда край о-в Таушанада (Бяло море), вследствие на което е изведен от експлоатация. - Вж. Панайотов, Ат. Откритие в Бургаския държавен архив (неизвестна катастрофа с моторния ветроход "Горянин" в Бяло море), Морски вестник, бр. 17 (137), В., 13-27 септ. 2000, с. 14. - Бел. ред.
(бивша тримачтова шхуна "Горянин")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
"Горянин" е построен в корабостроителницата на Странджанския районен кооперативен съюз в гр. Царево. Корабът е проектиран от известния корабостроителен инженер Карл Трънка и е заложен на стапел през май 1943 г. Трудностите по време на войната забавят неговия строеж и той е завършен през септември 1947 г.
В тогавашния си вид корабът представлява товарен моторен ветроходен кораб с непрекъсната палуба, със стъкмяване на тримачтова гафелна шхуна с обща ветрилна площ 313 кв. м. Под ветрила развива скорост от 6-7 възла*.
От 5 май 1949 г. ветроходът е предаден на Параходство "Български морски флот" - клон Бургас.
С министерско постановление от 25 октомври 1950 г. корабът е предаден на Военноморския флот. От 17 май 1951 г. той е зачислен за учебен кораб на Военноморското училище и е преименуван на "Н. Й. Вапцаров". През 1952 г. и началото на 1953 г. "Н. Й. Вапцаров" е преустроен във Варненския арсенал без особени изменения. През 1958 - 1959 г. "Н. Й. Вапцаров" е основно преустроен в чисто моторен кораб. Мачтите са снети, палубните надстройки и вътрешните помещения са основно изменени.
На 16 април 1982 г. "Н. Й. Вапцаров" е преименуван на "Патриот", като учебен кораб на ОСО. След 1989 г. е даден под аренда на частна фирма и е превърнат в ресторант. Закотвен край Буна No 101 на варненския плаж. Силен щорм през октомври 1993 г. го праща на дъното.
Технически характеристики:
Водоизместване - 370 т.
Размери:
- дължина с бушприт- 44,0 м;
- дължина на корпуса - 39,11 м;
- широчина - 8,5 м;
- газене - 2,81 м.
Спомагателни двигатели:
1951 - 1952 г. - дизелов двигател BURMEISTER & Wain с мощност 240 к. с.
Скорост - 7,5 възла, 1 винт.
1952 - 1958 г. - дизелов двигател Skoda с мощност 240 к. с., по-късно заменен с "Букау Волф".
Скорост - 7,5 възла.
Екипаж - 15 души и до 45 практиканти.
---
* На 26 август 1948 г. ветроходът попада в силен щорм и засяда край о-в Таушанада (Бяло море), вследствие на което е изведен от експлоатация. - Вж. Панайотов, Ат. Откритие в Бургаския държавен архив (неизвестна катастрофа с моторния ветроход "Горянин" в Бяло море), Морски вестник, бр. 17 (137), В., 13-27 септ. 2000, с. 14. - Бел. ред.
Други публикации
Напиши коментар