Торпедни катери ТМ-200

Pan.bg 01 юни 2011 | 07:39 views (8734) commentaries(0)
img Торпедни катери ТМ-200

И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000

Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната

България изгражда своята армия и флот в пълна зависимост от стратегическите планове на СССР, което сериозно накърнява националния й суверенитет.

image

Във връзка със сложното международно военнополитическо положение, войната в Корея, а не на последно място и засилващата се конфронтация на българските ръководни среди с Турция, Гърция и Югославия и близостта ни до Турция е преценено, че в българския флот трябва да се развивават и ударни сили.

За тази цел на първо време трябва да се включат в състава на флота подводници и торпедни катери. При пълна секретност са формирани група А за подготовка на екипажи за торпедни катери и група Б за подготовка на екипажи на подводници.

През март 1948 г. определеният личен състав е събран във Варна и разположен в здания и помещения в местността Св. Константин, където започва обучението му на руски език и съветски устави. Конспирацията е пълна, всички са облечени в цивилни дрехи. Забранен е всякакъв контакт и кореспонденция с близките им.

На 16.04.1948 г. през нощта двете команди са натоварени на стария съветски транспортен кораб "Белорусия", който се отправя към Одеса.
Група А е пратена в гр. Очаков, Николаевска област. Този личен състав наброява 154 души, от които 32-ма офицери.

Група Б остава на подготовка в Одеса. Подготовката е съпроводена с много междуличностни конфликти, напразни амбиции, интриги и подозрителност.
Започването на войната в Корея налага спешното предислоциране на дивизион торпедни катери от Очаков във Варна. Съображенията са да се подсили флотският контингент в близост до турската граница. Торпедните катери са от типа ТМ-200.

Главният конструктор на торпедните катери тип ТМ-200 е Л. Л. Ермаш. Прототипът е построен в Ленинград и е предаден на флота през април 1946 г.Серийното строителство на тези катери се осъществява по коригирания проект. Проектът е разработен от ЦКБ - 19.

При коригирането са отчетени бойният опит от войната и новите възможности и технологии в производството на торпедни катери в десетилетието след войната. За пръв път при съветските торпедни катери приборите за управление са изнесени на горния мостик. Подсилено е зенитното въоръжение, прилагат се радиолокационни средства за наблюдение. Пожароопасните бензинови двигатели са заменени с дизелови и др.

Катерите се строят в два варианта - с дървен и метален корпус. Тези с метален корпус след режим на натоварване (излизане на глисаж) показват дефекти. По металните им обшивки се появяват пукнатини.

Тактико-технически характеристики
ТК - ТМ-200

Строени през 1946 г. на тихоокеанското крайбрежие и по жп линия пренесени до гр. Очаков на Черно море, където през 1948 г. официално са приети от българските екипажи.

В българския флот - от 1950 г.

Първи отряд (No 911-916), втори отряд (No 921-926).

Водоизместване - 46,9 т.

Размери:

- дължина - 24,8 м;
- широчина - 4,0 м;
- газене - 1,71 м.

Задвижване - три бензинови двигателя "Пакард" с мощност по 1200 к. с.

Скорост - 38 възла.

Район на действие - 325 мили при крейсерска скорост и 850 морски мили при скорост 7 възла.

Екипаж - 11 души.

Въоръжение:

- торпедно - два торпедни апарата 533-мм тип 40-К, 6 подводни бомби, апарати за поставяне на димни завеси ДА-7;
- артилерийско - 3 двойни 12,7-мм картечници ДШК*.

През 1957 г. са преоборудвани в малки преследвачи на подводници. Поставен им е втори стелаж за подводни бомби (+6 бр.).

Електроника - хидроакустическа станция "Тамир - 10".

Тези торпедни катери са заменени през 1957 г. с катери проект 123-К - тип "Комсомолец".

---
* според о. з. контраадмирал Ст. Дамянов максималната скорост на катерите е 35 възла, а количеството подводни бомби ББ-1 общо 4 бр.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка