Горещи новини
- Зеленски в Суми представи своя „план за победа“ над Русия
- The Washington Post разказа как Хамас подготвя "изненада" за Израел
- Новият лидер на Хизбула загина след удар по Бейрут
- В Лондон окачиха плоча в памет на марулята, която „оцеля“ след премиерството на Лиз Тръс
- МО РФ: Руска ПВО свали HIMARS и Hammer
- Тръмп призова да не се забранява на Израел да атакува ядрените съоръжения на Иран
- СЗО предупреди за разпространението на силно заразния вирус Марбург. Какво трябва да знаете
- /ВИДЕО/: Космическият кораб Crew Dragon ще се върне на Земята на 8 октомври
- Премиерът Димитър Главчев и министър Красимира Стоянова наградиха екипите на ДАО, евакуирали българските граждани от Ливан
- Държавният глава връчи отличията на лауреатите на президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ за 2024 година
Ескадрен миноносец "Железняков"
(бивш "Занте", бивш "Петровски", бивш "Корфу")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната
Ескадреният миноносец "Железняков" принадлежи към серията "Ушаков" тип "Новик", строени специално за Черно море. "Занте" е спуснат на вода на 21 март 1917 г. През 1918 г. почти всички кораби от този клас се самопотопяват, за да не попаднат в ръцете на интервентите. След войната "Занте" е изваден и през 1922 г. преминава през ремонт. През септември с. г. се завръща в Николаев. В следващите две десетилетия името му се променя 3 пъти ("Петровски", "Корфу", "Железняков"). Тези кораби са многократно превъоръжавани и модернизирани. През 30-те години са ядрото на ескадрата от леки миноносци в Черноморския флот. Участват активно в бойните операции през Втората световна война при отбраната на Севастопол и Одеса. "Железняков" се включва в десантите във Феодосия и в Южна Озерейка.
"Железняков" в българските ВМС
"Железняков" постъпва в българския военноморски флот на 29.09.1947 г.
Тактико-технически данни
Пълно водоизместване - 1745 т.
Размери:
- дължина - 92,8 м;
- широчина - 9,07 м;
- газене - 3,81 м.
Задвижване - 5 парни котела "Торникрофт" и турбини "Парсонс" с мощност 29,000 к. с.
Максимална скорост - 26 възла.
Район на действие - 1800 морски мили при икономичен ход 20 възла.
Въоръжение - 4х102-мм оръдия, две 76-мм оръдия, две 37-мм оръдия, две 27-мм оръдия, две 12,7-мм картечници ДШК, два 450-мм торпедни апарата, подводни бомби, противоминен параван.
Снабден е с английски хидролокатор и радиолокационна станция.
Екипаж - 172 души.
За пръв командир на "Железняков" в България е назначен капитан III ранг Христо Георгиев Кукенски. Освен за охрана на морските граници на България ескадреният мононосец служи и като школа за подготовката на офицери и моряци. За съжаление тя е прекратена поради липсата на подходящо гориво. Използвано е нерафинирано земно масло, което замърсява пещите на кораба.
През април 1948 г. по време на плаване на борда избухва пожар. "Железняков" е изтеглен на буксир до Созопол. След инцидента ВМС успяват да осигурят гориво. Проблем обаче започва да създава обраслата подводна част на корпуса. Скоростта на кораба постепенно спада до 15-16 възла. Налага се той да бъде ремонтиран в Севастопол. На 20.03.1950 г. "ветеранът" е отчислен от състава на българските ВМС. През 1953 г. се използва като плаваща казарма. Три години по-късно през юли 1956 г. е бракуван и предаден за нарязване.
(бивш "Занте", бивш "Петровски", бивш "Корфу")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната
Ескадреният миноносец "Железняков" принадлежи към серията "Ушаков" тип "Новик", строени специално за Черно море. "Занте" е спуснат на вода на 21 март 1917 г. През 1918 г. почти всички кораби от този клас се самопотопяват, за да не попаднат в ръцете на интервентите. След войната "Занте" е изваден и през 1922 г. преминава през ремонт. През септември с. г. се завръща в Николаев. В следващите две десетилетия името му се променя 3 пъти ("Петровски", "Корфу", "Железняков"). Тези кораби са многократно превъоръжавани и модернизирани. През 30-те години са ядрото на ескадрата от леки миноносци в Черноморския флот. Участват активно в бойните операции през Втората световна война при отбраната на Севастопол и Одеса. "Железняков" се включва в десантите във Феодосия и в Южна Озерейка.
"Железняков" в българските ВМС
"Железняков" постъпва в българския военноморски флот на 29.09.1947 г.
Тактико-технически данни
Пълно водоизместване - 1745 т.
Размери:
- дължина - 92,8 м;
- широчина - 9,07 м;
- газене - 3,81 м.
Задвижване - 5 парни котела "Торникрофт" и турбини "Парсонс" с мощност 29,000 к. с.
Максимална скорост - 26 възла.
Район на действие - 1800 морски мили при икономичен ход 20 възла.
Въоръжение - 4х102-мм оръдия, две 76-мм оръдия, две 37-мм оръдия, две 27-мм оръдия, две 12,7-мм картечници ДШК, два 450-мм торпедни апарата, подводни бомби, противоминен параван.
Снабден е с английски хидролокатор и радиолокационна станция.
Екипаж - 172 души.
За пръв командир на "Железняков" в България е назначен капитан III ранг Христо Георгиев Кукенски. Освен за охрана на морските граници на България ескадреният мононосец служи и като школа за подготовката на офицери и моряци. За съжаление тя е прекратена поради липсата на подходящо гориво. Използвано е нерафинирано земно масло, което замърсява пещите на кораба.
През април 1948 г. по време на плаване на борда избухва пожар. "Железняков" е изтеглен на буксир до Созопол. След инцидента ВМС успяват да осигурят гориво. Проблем обаче започва да създава обраслата подводна част на корпуса. Скоростта на кораба постепенно спада до 15-16 възла. Налага се той да бъде ремонтиран в Севастопол. На 20.03.1950 г. "ветеранът" е отчислен от състава на българските ВМС. През 1953 г. се използва като плаваща казарма. Три години по-късно през юли 1956 г. е бракуван и предаден за нарязване.
Други публикации
Напиши коментар