Горещи новини
- Зеленски в Суми представи своя „план за победа“ над Русия
- The Washington Post разказа как Хамас подготвя "изненада" за Израел
- Новият лидер на Хизбула загина след удар по Бейрут
- В Лондон окачиха плоча в памет на марулята, която „оцеля“ след премиерството на Лиз Тръс
- МО РФ: Руска ПВО свали HIMARS и Hammer
- Тръмп призова да не се забранява на Израел да атакува ядрените съоръжения на Иран
- СЗО предупреди за разпространението на силно заразния вирус Марбург. Какво трябва да знаете
- /ВИДЕО/: Космическият кораб Crew Dragon ще се върне на Земята на 8 октомври
- Премиерът Димитър Главчев и министър Красимира Стоянова наградиха екипите на ДАО, евакуирали българските граждани от Ливан
- Държавният глава връчи отличията на лауреатите на президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ за 2024 година
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Голям преследвачи на подводници тип БО "Артилерист" (проект 122а) - 2 броя за България.
Отчитайки нарастващата роля на подводните сили във въоръжената борба на море и необходимостта от засилване и усъвършенстване на средствата за противоподводна отбрана, в народния комисариат на Военноморския флот (СССР) е взето решение за създаването на нов клас боен кораб - голям преследвач на подводници. Основната задача, която се възлага на тези кораби, е носенето на дозорна служба и охраняването на конвои.
Предполага се, че това ще бъде достатъчно мореходен и бързоходен кораб, с увеличен радиус на действие, неголямо водоизместване, което ще позволява носенето на съвременните за това време въоръжение за борба с подводниците. Строените по това време МО-IV с дървен корпус вече не отговарят на изискванията.
Техническият проект 122 на голям преследвач е разработен през 1938 г. от конструкторското бюро на Балтийския завод, а по-нататъшната разработка е осъществена в конструкторското бюро в гр. Горки (ЦКБ-51). Строежът е извършен в завода в гр. Зеленодолск.
Главните конструктори на проект 122 в ЦКБ-51 са К. Д. Корнилов, а след това Н. Г. Лощинский, а от 1946 и след 1948 г. Н. Х. Желязков.
Значително по-големите от МО-IV преследвачи на проект 122а имат метален корпус.
Тактико-технически характеристики
Построени са в завод 340 в Зеленодолск през 1939 - 1942 г.
Водоизместване - 249 т (237,6 т).
Размери:
- дължина - 47/48,5 м;
- широчина - 5,7 м;
- газене - 1,8 м.
Задвижване - три дизелови двигателя по 1100 к. с.
Скорост - 22,5 възла.
Район на действие - 2410 морски мили при скорост 9 възла.
Екипаж - 57 души.
Въоръжение:
-артилерийско - 1х76-мм оръдие, 2х37-мм оръдия, 2х12,7-мм картечници ДШК;
- противоподводно - 2 бомбомета, 2 стелажа, подводни бомби.
Електроника - РЛС "Гюйс - 1М" и "Дракон 134С"; ХАС "Тамир - 10".
Бивш БО-101 "Артилерист" (БО-202).
Бивш БО-104 "Зенитчик" (БО-203).
След 1955 г. №202 получава номер 281, а бившия 203 става 282.
Изведени от състава на флота и превърнати в кораби-мишени през 1965 г.
Голям преследвачи на подводници тип БО "Артилерист" (проект 122а) - 2 броя за България.
Отчитайки нарастващата роля на подводните сили във въоръжената борба на море и необходимостта от засилване и усъвършенстване на средствата за противоподводна отбрана, в народния комисариат на Военноморския флот (СССР) е взето решение за създаването на нов клас боен кораб - голям преследвач на подводници. Основната задача, която се възлага на тези кораби, е носенето на дозорна служба и охраняването на конвои.
Предполага се, че това ще бъде достатъчно мореходен и бързоходен кораб, с увеличен радиус на действие, неголямо водоизместване, което ще позволява носенето на съвременните за това време въоръжение за борба с подводниците. Строените по това време МО-IV с дървен корпус вече не отговарят на изискванията.
Техническият проект 122 на голям преследвач е разработен през 1938 г. от конструкторското бюро на Балтийския завод, а по-нататъшната разработка е осъществена в конструкторското бюро в гр. Горки (ЦКБ-51). Строежът е извършен в завода в гр. Зеленодолск.
Главните конструктори на проект 122 в ЦКБ-51 са К. Д. Корнилов, а след това Н. Г. Лощинский, а от 1946 и след 1948 г. Н. Х. Желязков.
Значително по-големите от МО-IV преследвачи на проект 122а имат метален корпус.
Тактико-технически характеристики
Построени са в завод 340 в Зеленодолск през 1939 - 1942 г.
Водоизместване - 249 т (237,6 т).
Размери:
- дължина - 47/48,5 м;
- широчина - 5,7 м;
- газене - 1,8 м.
Задвижване - три дизелови двигателя по 1100 к. с.
Скорост - 22,5 възла.
Район на действие - 2410 морски мили при скорост 9 възла.
Екипаж - 57 души.
Въоръжение:
-артилерийско - 1х76-мм оръдие, 2х37-мм оръдия, 2х12,7-мм картечници ДШК;
- противоподводно - 2 бомбомета, 2 стелажа, подводни бомби.
Електроника - РЛС "Гюйс - 1М" и "Дракон 134С"; ХАС "Тамир - 10".
Бивш БО-101 "Артилерист" (БО-202).
Бивш БО-104 "Зенитчик" (БО-203).
След 1955 г. №202 получава номер 281, а бившия 203 става 282.
Изведени от състава на флота и превърнати в кораби-мишени през 1965 г.
Други публикации
Напиши коментар
Във ВМС имаше още два кораба от този тип -БО. Те бяха по-нови и като постройка и възможности. По-старите кораби бяха бракувани през 1963 г., а двата по-нови кораба бяха включени в състава на 1 дивизион -Варна. До 9.9.1961 г. четирите кораба бяха базирани във Варна, а след тази дата до пролетта на 1963 г. бяха в Созопол.