Горещи новини
- Иран и Ирак: Напредването на опозиционните сили в Сирия представлява заплаха за целия регион
- В Германия обясниха защо Taurus не трябва да бъде изпратен в Украйна
- The Hill: Президентът Байдън оставя на Тръмп шокираща бъркотия
- New York Times: Посещението на Байдън в Киев през 2023 г. беше придружено от „призрачен влак“
- Fox News: Тръмп и републиканците ще следват стратегията на Рейгън - „мир чрез сила“
- Руските бойци започнаха битка за ключов логистичен пункт на ВСУ край Красноармейск
- Do Rzeczy: Отмяната на изборните резултати в Румъния - „демокрация на стероиди“
- ISW: Разполагането на "Орешник" в Беларус не увеличава рисковете от удари по Украйна или страни от НАТО
- Байдън: 80 000 американски войници са разположени в Европа за възпиране на руската агресия
- Президентът връчи висши държавни отличия за принос за развитието на въоръжените ни сили (ТЪРЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ)
pan.bg
На 6 април 2021 година към небесния полк се присъедини пилотът-легенда полковник Цено Атанасински - Чичето.
Той не обичаше показността и интервютата, всъщност след много приятелски разговори с екипа на списание Криле обеща, че ще даде дълго описание за живота си и най-вече за кариерата си на Лаз-7 - както сам казваше "Аз съм човекът летял най-много на този хубав български самолет. Не съм броил часовете си на него, но приятелите казват, че са около 5000!" За съжаление смъррта ни го отне, преди да даде разказите си за списание Криле.
С много търсене и с помощта на доайнът на авиацията полковник Иван Петков, редактор в списание Криле, успяхме да намерим няколко реда за този славен български пилот. Eто неговата биография по-долу:
Цено Христов Атанасински - Чичето, така му викат приятели и колеги. Пролетял е почти 11 000 летателни часа във въздуха!
Роден на 14 август 1930 година в славното село Борован, Врачанско.
Завършва средно образование, а през 1952 година и НВВУ "Георги Бенковски".
Лети на самолети-легенди - Врабче, Сойка, прочутият Лаз-7, По-2 и Ил-10.
На Лаз-7 е дълги години инструктор, обучил стотици летци
На Ил-10 лети в 5-а щурмова авиаодивизия и 17-и авиополк от Първа авиодивизия. В Ямбол става командир на авиоескадрила разузнавателни самолети.
През 1958 година преминава в 16-и Трап-Доброславци, като става командир на Ли-2 и Ил-14 от състава на българските ВВС.
Последователно е командир, командир на звено и заместник-командир на ескадрилата транспортни самолети.
През 1968 година, след 16 години в българските ВВС, се уволнява, но сърцето му лети със сърцето на авиацията.
Отива в БГА "Балкан" и става командир на Ил-14 в специализираното авиозвено, а след гова командир на отряд Ил-14 и Ан-24.
Преподава му инж Антон Ценов. Негови инструктори са Венелин Дейнов, Димитър Бонев и Цветан Иванов.
На Ту-134 го обучават Георги Кантраджиев и Цанко Павлов.
След като става инструктор полковник Цено Атанасински обучава 30 летци-пилоти на Ан-24 и Ил-14.
Освен командир на Ту-134 е и командир на звено, ръководено от Илия Велен.
След 30 години във въздуха, прекратява летателната си кариера през 1982 година.
ъпреки края на кариерата си, той остава завинаги свързан с авиацията.
Първо е Председател на Профсюъза на летците в гражданската авиация.
До последния си дъх до края на март 2021 година е заместник председател на Българската авиационна асоциация.
Поклон пред паметта му!
Други публикации
Напиши коментар