Танц с дявола в Охотско море

Pan.bg 21 дек 2011 | 09:02 views (2646) commentaries(1)
img Цвета Кирилова,

Десетки врати стоят ден и нощ отворени с вторачените очи на надеждата. Треперещи ръце, влажни погледи и свити на топка вътрешности, метален вкус в устата и неспирна тревожност... Така протичат часовете на роднините на намиралите се на руската нефтена платформа работници по време на крушението. Охотско море погълна плаващата сонда "Колская" заедно с 67 души на борда й. Малцина бяха спасени от клопката на бурните води, съдбата на други все още остава неясна. Някъде там, на около 200 км от о-в Сахалин, където морето в неприветливите си дълбини почернява до своите над 1000 м, "Колская" предаде екипажа си. Отгоре остана осиротялата, мъждукаща надежда; на дъното - глина, пясък и чакъл. Японците наричали Охотско море - Хоккай, или Северно море. Звученето на японското наименование ме подсеща - всъщност кой е за нахокване?! Кой носи отговорност за случилото се!? Питам се, възможно ли е да се усети мирисът на пари по време на буря и колко струва човешкият живот, когато се чува шумът им? Възможно ли е в дъното на трагедията с нефтената платформа, на която е бил и българинът Живко Жеков, да надничат вездесъщите шарени хартийки?
Заключението си по този въпрос ще произнесе разследването. Твърди се, че собственикът на потъналата в Охотско море руска нефтена платформа не е имал пари, за да наеме още един кораб, който да превози екипажа на "Колская". Така на борда на плаващата сонда са останали десетки хора, сред които и сънародникът ни. Несъстоятелно е това твърдение - компанията притежава достатъчно възможности, собствени пътнически кораби, включително и плаващ хотел за 260 човека. Обслужващият влекач "Нефтегаз 55", асистиращият ледоразбивач "Магадан" могат да приемат всички, които по време на буксировката не е необходимо да са на борда на платформата. Неяснотите около причините за трагедията са по-малко, отколкото яснотата за съдбата на 50-годишния варненец.
Едно семейство в България преди Рождество се моли близкият им човек да не е в черната статистика. В биографията му са записани 6 г. работа като вещо лице към британската застрахователна компания "Ноубъл Дентън". Според експертно предположение на негов колега, с когото установих връзка, Живко е бил на борда със задача да извърши обичайна инспекция на платформата за добавък към застраховката за предстоящия преход до Сахалин




или подновяване на застрахователната отговорност, или и двете.
В случай че е започнало провлачването - той е свършил работата си и е потвърдил пред застрахователя, че съдовете са в кондиция, отговаряща на правилата за извършването на такъв преход. Според източника ми напълно необяснимо е защо на борда на платформата за този преход под буксир е бил почти целият екипаж. Какво ги е накарало да тръгнат въпреки бурята и лошата прогноза? Експертът е убеден, че почти винаги главните причини да се случват подобни катастрофи - на кораби или самолети - не се намират на борда, а на брега. В нечии офиси. Нерядко допускането на една на пръв поглед несъществена грешка, пренебрегването на също такъв риск води да натрупване на последващи фатални събития.
Дано не бъде доказано, че парите изплуват на повърхността, изпращайки човешки животи в студената преизподня на Охотско море, макар че те неизменно са някъде там като част от причините. Тогава това мнозина биха нарекли коварна сделка или танц с Дявола в черна неделя. Днес операцията по търсене и спасяване продължава. Дано се смили и помогне Бог...
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Stambolov 21 дек 2011, 13:19
     
    0
     
    0

    Интересна статия. Трагедиите с българи преди Коледа не спират...Дано тази поличба секне...

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка