МОРСКОТО ТЪРСЕНЕ И СПАСЯВАНЕ – В КОЛАПС!

Pan.bg 14 сеп 2011 | 23:52 views (12316) commentaries(0)
img В. Димитров, сп. „Клуб ОКЕАН”,
снимки на автора


Заглавието е главното послание на поредния опит на неправителствения сектор да разтревожи държавните институции, отговорни съгласно международните конвенции за морското търсене и спасяване в акватория от 39 600 кв. км. – колкото една трета от територията на България. По този повод специалната пресконференция за медиите, състояла се в Дома на моряка във Варна на 14 септември, този път бе организирана от Моряшкия профсъюз. Освен неговия председател инж. Иван Велков, в нея участваха още председателят на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев, председателят на Българската морска камара к.д.п. Богдан Богданов и инж. Николай Димчев – бивш механик на спасителния кораб „Перун“.
Обстойните изложения на първите трима подредиха хронологически проблема, който от 1999 г. насам, въпреки десетки подобни форуми, не само, че не се решава, но влиза в крещящо противоречие с международни отговорности, собствено законодателство и добрата световна и съседска практика. Още по-тревожно, според ораторите, е това, че през последните години няма проведена нито една успешна спасителна операция, дадени са човешки жертви, а страната ни като цяло няма адекватна морска спасителна служба, която би се справила ефективно с крупен морски инцидент, както и с евентуален нефтен разлив, който обикновено го съпътства.

Припомнени бяха известни, но „забравяни” факти, за които не е потърсена отговорност – почти криминално отдаване под наем на спасителния кораб „Перун”, опита да се продаде за 50 – 100 хиляди евро (при пазарна цена около 5 милиона евро), закупуването на 2 неефективни спасителни катера за 2 милиона евро (вместо за половин да се ремонтира „Перун”), прехвърлянето на ветерана – горещ картоф, към ДП „Пристанищна инфраструктура”, обричането му заедно с „Мизар” на жалко съществуване – никакви предвиждани средства, без екипаж, вързани на кея само с охрана. Чужди компании гравитират около чувствителната тема, но се интересуват предимно от търговската й страна.
Отбелязано бе, че новото ръководство на ИА „Морска администрация” се е обърнало с лице към проблемите, има чувеамост, проведени са някои учения и контакти с БУЛСАР, създадена е работна група по търсене и спасяване сън МТИТС, но проблемите на търсенето и спасяването не се решават от новото правителство. То не изпълнява поетите ангажименти за възстановяването в експлоатация на „Перун” и „Мизар” – нещо много по-евтино от нов спасителен кораб за 35 – 40 милиона евро, които наистина няма от къде да се вземат. Има експертна оценка, че „Перун” е годен за експлоатация, БУЛСАР би го осигурил с екипаж от доброволци. За ситуацията са информирани премиерът, министри, еврокомисарят Кристалина Георгиева, депутати. Промени няма.
След като се оплакаха на медиите обстойно и аргументирането, призоваха ги „да ударят камбаната”, морските хора очертаха най-розовите си надежди – международен форум по темата да определи националната стратегия за морското търсене и спасяване, координатор-професионалист да отговаря за него, подчинен на Министерския съвет, европейско финансиране в специфичната област, спешен ремонт на „Перун” и „Мизар”, осигуряване на самолет и вертолети за операции в морето и т.н.
На пресконференцията присъства кап. Пламен Бонев – ръководител на Морския координационно-спасителен център в системата на ИАМА. Предизвикан от журналистически въпрос, той каза, че в лично качество споделя тревогите за състоянието и възможностите на търсенето и спасяването, но в качеството си на държавен служител няма правомощията да дава оценки и поема отговорности.

image
Инж. Н. Димчев, к.д.п. Б. Богданов, инж. И. Велков и к.д.п. Н. Герчев (от ляво на дясно)

image
Пресконференция

image
„Перун” и „Мизар” – старата слава


image
Новите спасителни единици

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка