МЕЖДУНАРОДЕН СЕМИНАР ПО КОРАБНО ПРОЕКТИРАНЕ

Pan.bg 22 юли 2011 | 10:46 views (9451) commentaries(0)
img В. Димитров, сп. „Клуб ОКЕАН”
снимки на автора


На 21 юли във Варна се проведе международен семинар на тема: „Модерни методи за проектиране в корабостроенето с CATIA Shipbuilding”, организиран от Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК), Dassault Systemes (Франция) и Хайкад Инфотек ЕООД (Пловдив). В него участваха около 60 специалисти от 27 фирми от бранша от Франция, Турция и България. Сред тях освен организаторите и домакините от френска и българска страна бяха проектантските фирми и организации: „Кеппел ФЕЛС Балтек” ООД, „Център по хидро- и аеродинамика към БАН”, „Врипак Енджиниъринг” ЕООД, Асоциация „Малки кораби и оборудване”, „Морско проектиране” ЕООД, „Смарт Дизайн 2006” ООД, „Марино Консулт” ООД, „Корабен инженеринг, проектиране и изследвания” - КИПИ ООД, както и водещите в корабостроителния и кораборемонтен бранш фирми: „Булярд – Корабостроителна индустрия” ЕАД, КРЗ „Одесос” АД, „МТГ Делфин” АД, „Корабно машиностроене” АД, „Булмар Консулт” ООД, „Бумеранг Шипинг” ООД, „Варна Меритайм” ООД, Технически университет-Варна и ВВМУ „Н.Й. Вапцаров” и др.
Работата на форума включи презентации на новости за корабостроенето и кораборемонта - модерни методи в корабното проектиране; софтуерни решения за корабно проектиране; моделиране на корабни форми - моделиране на корпуса, корабни изчисления, вътрешно обзавеждане, основно разпределение; проектиране на корабни корпуси; проектиране на корабни инсталации; конструиране на отделни детайли, автоматична проверка за колизии, създаване на производствена документация; управление на съвместни проекти.
В пресконференция за медиите участваха Людмил Стоев – председател на Контролния съвет на БНАКК и управител на „Кеппел ФЕЛС Балтек” ООД, Франсоа Матьо - мениджър на Дирекция „Решения за корабно проектиране” на Dassault Systemes и Глен Дютрьо - главен консултант от френската фирма, Алек Куюмджиян – мениджър в „Хайкад Инфотек” ЕООД, Боян Бойков – изпълнителен директор на „Булярд – Корабостроителна индустрия” ЕАД и заместник председател на УС на БНАКК, Виктор Станчев – управител на Врипак Енджиниъринг ЕООД - клон на холандската проектантска фирма за луксозни яхти Vripacк Holding BV, Константин Йосифов – директор на „Център по хидро- и аеродинамика” към БАН и Николай Трънулов – председател на Асоциация „Малки кораби и оборудване” и Управител на проектантската фирма „Нитра” ЕООД. С изключение на Б. Бойков, всички направиха кратки презентации и изтъкнаха предимствата на своите фирми.

Според Франсоа Матьо фирма Dassault Systemes е създадена в началото на 80-те години на миналия век понеже дълго преди това създателят на модерното поколение военни и граждански самолети, Марсел Дасо (Marcel Dassault) и неговата компания за разработка и производство на самолети Dassault Aviation започват да изпитват нужда от въвеждане на модерни, компютърно ориентирани методи за разработка на профили на крила и на самолетни корпуси. Създаденият научен екип към Dassault Aviation се превръща в самостоятелна фирма под названието Dassault Systemes и започва създаването на тримерна CAD система под името CATIA.
Днес Dassault Systemes е един от най-големите концерни в света за разработка на програмни решения за виртуално проектиране и симулация на всякакъв тип технически изделия и сложни системи. Dassault Systemes е един от основополжниците на модерните компютърно подпомогнати методи и програмни решения за проектиране в индустриални сектори като автомобилостроене, самолетостроение, корабостроене, енергетика и стоки за бита. Компанията има повече от 7500 служители и над един милион потребители на продуктите й за създаване на иновативни, еколгични продукти с най-висока степен на сложност. На семинара обаче се даде тежест основно на корабното проектиране.
На журналистически въпрос какво прави държавата в подкрепа на корабостроенето и кораборемонта в период на криза краткият отговор на Боян Бойков бе: „Нищо!” По-нататък той поясни, че в пазарния период неприватизираните предприятия са минали през разруха, а вече оказали се в частни ръце не трябва да се очаква, че държавата ще ги дотира. Въпреки това, чуждият опит дава добри примери на държавна подкрепа на подотрасъла. И в нишата страна има някои успешни стъпки по инициатива на БНАКК. Не е създаден още гаранционен фонд за корабостроенето, но разговори между ръководството на асоциацията и представители на ресорните министерства предстоят скоро.


image

image
Людмил Стоев, Константин Йосифов, Николай Трънулов и Виктор Станчев (от дясно на ляво)

image
Франсоа Матьо (вляво) и Алек Куюмджиян

image
Боян Бойков (вляво) и Глен Дютрьо

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка