Ядрената подводница "Иркутск" - флотът е уморен от чакане

Pan.bg 30 сеп 2020 | 21:58 views (1183) commentaries(0)
img
pan.bg
Руската информационна агенция ТАСС съобщи, че ядрената подводница "Иркутск" трябва да се върне в експлоатация в Тихоокеанския флот през 2023 година. През 2001 г. корабостроителите обещаха, че ремонтът ще бъде малък, но се стигна до основен 20-годишен (!) ремонт. Това е атомна подводница по Проект 949A "Антей" (код на НАТО Oscar II). Поради много големите си размери (дължина 154 m, ширина 18,2 m и подводно водоизместване 23 900 t), тези лодки са класифицирани като „подводни крайцери“. Ядрената подводница е оборудвана с пускови установки за ракети, поставени в лек корпус (24 ракети 3М45 от комплекса 3К45 / П-700 "Гранит"). Бункерите с ракетите са наклонени напред от вертикалата под ъгъл 40-45°. Ракетите П-700 обаче вече са признати за остарели и прекалено големи (лесно се откриват и унищожават) и затова, като част от тяхната модернизация, се планира да бъдат заменени със 72 крилати ракети 3M14 „Калибър“, противокорабни ракети П-800 „Оникс“ и перспективните хиперзвукови ракети „Циркон“. Но това са само планове. Едно време в СССР искаха да построят 18 подводници от типа "Антей", но бяха построени 12, като само пет от които остават все още в състава на руския флот. От останалите седем една потъна ("Курск"), две бяха бракувани ("Краснодар" и "Красноярск"), една беше преустроена като лодка със специално предназначение ("Белгород"), една е в резерв ("Воронеж") и две са в ремонт (" Иркутск "и" Челябинск "). „Челябинск“ е в ремонт и модернизация от август 2014 г., а „Иркутск“ - от ноември 2001 г. Предвид факта, че този кораб е влязъл в Тихоокеанския флот на 30 декември 1988 г., става ясно, че атомната подводница е в ремонт повече време, отколкото в активен боен статус. Флотът е уморен да чака лодката да се върне в експлоатация. Според предишните обещания на отбранителното ведомство "Иркутск" щеше да се върне във флота през 2017 г., след това се отложи за 2019 г., а сега обещават през 2022 г. (лично от заместник-министъра на отбраната Алексей Криворучко). Истината е, че въпреки прехвърлянето на лодката в корабостроителницата през 2001 г., ремонтът започна едва седем години по-късно, т. е. през 2008 година. Тогавашният директор на корабостроителницата Андрей Росомахин заяви, че 6-те милиарда рубли (300 милиона долара), отпуснати за основния ремонт, са твърде малко




за завършване на работата. И както се оказа, той беше прав, разходите нарастваха и през 2013 г. бяха определени на 12 милиарда рубли (600 милиона долара). Поради продължителната работа сумата стана още по-голяма. Струва си да се отбележи, че изграждането на такава лодка в Русия ще струва 50 милиарда рубли или 2,5 милиарда долара (вероятно според обменния курс на рублата спрямо щатския долар до 2010 г.). Освен това времето не работи в полза на корабостроителите и флота. През 2008 г. беше планирано да се ремонтират или модернизират радарните, радиотехническите, хидроакустичните и навигационните системи на подводницата, но се оказа, че това оборудване е остаряло и трябва да бъде напълно променено. Съвсем очевидно е, че ако ядрената подводница бъде предадена през 2023 г., старото оборудване на нея ще изглежда анахронизъм, затова е по-добре да се изгради нова "от нулата".
Л. Дойчинов
По информация на https://www.defence24.pl
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка