БАРКЕНТИНАТА „ROYAL HELENA” – БЪЛГАРСКИ УСПЕХ ПО ВРЕМЕ НА СВЕТОВНА КРИЗА

Pan.bg 30 авг 2009 | 22:49 views (14250) commentaries(0)
img В. Димитров, сп. „Клуб ОКЕАН”, снимки на автора

В съвремието ветроходни кораби от клас „А” се строят в 5 - 6 корабостроителници по света, в момента – никъде. Затова утрешното събитие – именуване и освещаване на новопостроената от МТГ „Делфин” баркентина, е изключително важно за морска България. Българската фирма „Топ Сейл” ООД с изпълнителен директор капитан Иво Лазаров е инвеститор и собственик на ветрохода, кредитът е отпуснат от варненски клон на ОББ, проектът е дело на колектив с ръководител доц. д-р Николай Трънулов, хидродинамичните моделни изпитания са извършени в Института по хидро- и аеродинамика към БАН във Варна, контролът е на ИА „Морска администрация”, Българският корабен регистър е класификационната организация, български е флагът и 9-членният екипаж на кораба с капитан Георги Тодоров. В интерес на сигурността, функционалността, комфорта и лукса на баркентината почти изцяло вносно е най-модерното оборудване и обзавеждане.

Кап.Тодоров - капитанът на кораба
image


Корабът е сред върховите постижения преди всичко на МТГ „Делфин” с изпълнителен директор инж. Светлин Стоянов, корабостроителен „дебют” на техническия ръководител инж. Николай Иванов.В завода са произведени трите мачти, от които гротът се извисява на 35 м над палубата. „ROYAL HELENA” не е реплика на именитата, известна по света „КАЛИАКРА”. Промените по корпуса в сравнение с нея са до 70%, във всичко останало нататък са преди всичко съществените различия. Новият ветроход е дълъг 54.4 м, широк 8.2 м, гази 4.1 м, има ветрилна площ 1100 кв. м, тикова палуба, хром-никелови метални устройства, двигател „VOLVO”, чиито 450 к. с. осигуряват скорост от 11.5 възла, съвременна електроника, две подрулващи устройства, опреснителна инсталация. „Рационализации” има по такелажа, ветрилата се управляват автоматично. Надстройките са вече две, мостикът е закрит, 10-те луксозни каюти имат собствена баня и климатик, помещенията за обучаващите се ветроходци (каквато е функцията на баркентината) са сравнително комфортни,VIP-салон, зала за обучение и барче допълват интериора.

Оригиналният чертеж
image

Съвсем естествено кръстница на „ROYAL HELENA” e 19-годишната ветроходка и студентка в УНСС Михаела – дъщеря на капитан Иво Лазаров – човекът, който се осмели не само да даде, но да организира и доведе до блестящ резултат идеята България да построи първия си ветроход, и то – по времето на криза. След разбитото в борда шампанско и освещаването й от отец Любомир Попов, красавицата ще се отправи в първото си протоколно–престижно плаване до Несебър с гостите на церемонията. Скоро я чака пресичане на Атлантика и работа по обучение на ветроходци в карибските ширини. Обсъждана е възможност ротационно част от екипажа да се попълва с курсанти и студенти от Морското училище, за които плаването на борда ще отговаря на изисквания по конвенциите практически стаж.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка