Горещи новини
- Украински десантчици удариха една от най-модерните руски БМД в Курск
- Тръмп: Да се прекрати войната в Украйна със сила и мъдрост
- Bild: Има "план за победа на Украйна" с прекратяване на огъня, Зеленски отрече
- Зеленски: Украйна не може да оборудва дори 4 от 14-те необходими бригади
- Зеленски: Путин и подобни типове могат да разделят света и да го изядат като пай
- Успешно участие на формирование от Първа група на СКСО в учението Orion-24
- Путин увеличи числеността на армията си до 1,5 милиона войници
- Дания доставя втора партида изтребители F-16 в Украйна
- Седмица на пътната безопасност 16 – 22 септември
- Министър Атанас Илков се включи в шествието под наслов "Стоп на пътните убийства! Да пазим децата - бъдещето на България"
Искаме да направим нещо полезно и хубаво за Варна. Затова търсим мнения на експерти и организираме обсъждания за избор на най-добър вариант за новото пристанище, което да отваря града към морето. Това заяви областният управител на Варна Данчо Симеонов. Преди няколко дни Министерският съвет отказа предварително уговорения заем за порта, който е на база на споразумение от 2008 г. с Японската банка за международно сътрудничество. Вече е в ход процедурата по даване на концесия на пристанище "Варна-запад" и Фериботния порт. След поредица от дискусии трябва да се реши къде да бъде изграден новият контейнерен терминал. Какви са вариантите и има ли натиск върху това решение, попитахме Данчо Симеонов.
- Г-н Симеонов, имате ли някакви притеснения за бъдещето на Пристанище Варна, след като преди няколко дни ръководството на местния ГЕРБ заяви, че фактори в града сменят позицията си на обсъжданията за преместването му?
- Притеснения нямам. Но искам да кажа, че има кръгове, които считат, че няма да могат да участват в изграждането на новия пристанищен терминал за контейнерни товари. Затова се опитват да пречат и да забавят работата. Целта им е да дойде тяхното време, но едва ли това ще стане.
- За какви интереси говорим?
- Това са икономически, не само политически интереси, но засега не желая да коментирам повече. Дори има изказвания, че Варна ще остане във фризера и какви ли още не приказки, които също няма да коментирам, защото са от хора, на които не искам да давам легитимност.
- Затова ли излязохте с такава остра позиция?
- Да, защото трябва да се работи, а не само да се приказва - веднъж така, а след това друго. Искаме обществеността във Варна, хората в нашия град да знаят нашата твърда позиция, че искаме да се работи, а не да се говори, както е било в годините на прехода досега. Имахме 2 срещи по темата за бъдещето на пристанището, за да се обсъди и вземе правилно, изгодно и полезно за Варна решение. Така повече от експертните мнения и на част от политиците са за това, че острова под Аспаруховия мост е най-подходящото място за новия контейнерен терминал вместо предлаганото от предишната власт място до ромския квартал "Максуда". Така градът се запушва, не може да се разширява, което не е добре и за неговата бъдеща визия, и за пристанището му.
- Опозицията ви обвинява като управляващи, че сте изтървали готовите пари, отпуснати от т. нар. японски заем, за преместването на пристанището. Какви са вашите аргументи?
- Отказът от заема според мен е много правилна стъпка, защото държавата изнемогва финансово, за да си позволи да плаща нови задължения. Нашата позиция е именно в тази посока - държавата да няма финансови задължения и хората да не плащат за необмислени решения. Нашият проект е за концесия на пристанището, като концесионерът ще инвестира свои средства, за да построи новия терминал. Забележете, държавата няма да дава нищо, но след време терминалът ще остане за нея, без да ни струва 1 лев. А тези, които не искат това, блокират и бавят проекта.
- За колко време ще се случи това?
- Все още не са разисквани срокове, тъй като това е работа на Министерството на транспорта. Ще се обсъдят варианти, след което ще се стикова с министерствата на регионалното развитие, на транспорта и финансите и чак след това ще влезе в Министерския съвет. Процедурата за обявяването на търга за концесията обаче се очаква в началото на лятото. Колкото по-рано, толкова по-добре за Варна.
- Изразявате увереност, че ще има кандидати за концесионери на пристанището, което дразни явно противниците на ГЕРБ
- Нека, но все още е несериозно да говорим за кандидати предварително. Сигурен съм, че ще има интерес, както и банки, които да застанат в подкрепа на този интерес. Засега в тези среди се говори за оператори с голям опит, дори се спряга името на Ротердам, но това засега са само разговори. За мен е важно каквото и да се прави, градът да остане отворен към морето и пристанището да не пречи на това.
- А как гледате на един от вариантите за място на новия контейнерен терминал с изградена инфраструктура като Фериботния комплекс?
- Въпросът бе обсъждан още когато трябваше да решим дали трябва да се включи в концесията на пристанището. Там обаче Министерството на транспорта има други виждания за коридор на товари и стоки от бившите съветски републики с фериботна връзка. Освен това направеното обследване на експертите е показало, че там е прекалено плитко и неподходящо за корабите, возещи контейнери.
- Като говорим за пристанището и бъдещото му развитие, какво е мястото в него на новия Логистичен парк, който се изгражда на терена на бившата стъкларска фабрика "Белопал" до Белослав?
- Това според мен е отлична инвестиция - доколкото знам, за 100 млн. лв. Мястото е на брега на езерото и плавателния канал - оттам преминават всички товари. То е удачно избрано за целта от гледна точка на комуникации и възможности за зърнен терминал, за пристанище за насипни товари, от което имаме нужда, за цистерни с течни горива и за халета за съхраняване на транзитни товари, както и за контейнери. Изобщо това е инвестиция, която не ни създава грижи, защото частният инвеститор си върши добре работата и без много шум ще реализира замисъла на проекта си. Това е и пример за всички останали, които не трябва само да искат, но и да могат. Затова казвам, че то има нашата подкрепа. Всъщност всяко такова разумно и полезно решение не може да не получи подкрепата ни.
Интервю на Добромир Радушев, в-к "Стандарт"
- Г-н Симеонов, имате ли някакви притеснения за бъдещето на Пристанище Варна, след като преди няколко дни ръководството на местния ГЕРБ заяви, че фактори в града сменят позицията си на обсъжданията за преместването му?
- Притеснения нямам. Но искам да кажа, че има кръгове, които считат, че няма да могат да участват в изграждането на новия пристанищен терминал за контейнерни товари. Затова се опитват да пречат и да забавят работата. Целта им е да дойде тяхното време, но едва ли това ще стане.
- За какви интереси говорим?
- Това са икономически, не само политически интереси, но засега не желая да коментирам повече. Дори има изказвания, че Варна ще остане във фризера и какви ли още не приказки, които също няма да коментирам, защото са от хора, на които не искам да давам легитимност.
- Затова ли излязохте с такава остра позиция?
- Да, защото трябва да се работи, а не само да се приказва - веднъж така, а след това друго. Искаме обществеността във Варна, хората в нашия град да знаят нашата твърда позиция, че искаме да се работи, а не да се говори, както е било в годините на прехода досега. Имахме 2 срещи по темата за бъдещето на пристанището, за да се обсъди и вземе правилно, изгодно и полезно за Варна решение. Така повече от експертните мнения и на част от политиците са за това, че острова под Аспаруховия мост е най-подходящото място за новия контейнерен терминал вместо предлаганото от предишната власт място до ромския квартал "Максуда". Така градът се запушва, не може да се разширява, което не е добре и за неговата бъдеща визия, и за пристанището му.
- Опозицията ви обвинява като управляващи, че сте изтървали готовите пари, отпуснати от т. нар. японски заем, за преместването на пристанището. Какви са вашите аргументи?
- Отказът от заема според мен е много правилна стъпка, защото държавата изнемогва финансово, за да си позволи да плаща нови задължения. Нашата позиция е именно в тази посока - държавата да няма финансови задължения и хората да не плащат за необмислени решения. Нашият проект е за концесия на пристанището, като концесионерът ще инвестира свои средства, за да построи новия терминал. Забележете, държавата няма да дава нищо, но след време терминалът ще остане за нея, без да ни струва 1 лев. А тези, които не искат това, блокират и бавят проекта.
- За колко време ще се случи това?
- Все още не са разисквани срокове, тъй като това е работа на Министерството на транспорта. Ще се обсъдят варианти, след което ще се стикова с министерствата на регионалното развитие, на транспорта и финансите и чак след това ще влезе в Министерския съвет. Процедурата за обявяването на търга за концесията обаче се очаква в началото на лятото. Колкото по-рано, толкова по-добре за Варна.
- Изразявате увереност, че ще има кандидати за концесионери на пристанището, което дразни явно противниците на ГЕРБ
- Нека, но все още е несериозно да говорим за кандидати предварително. Сигурен съм, че ще има интерес, както и банки, които да застанат в подкрепа на този интерес. Засега в тези среди се говори за оператори с голям опит, дори се спряга името на Ротердам, но това засега са само разговори. За мен е важно каквото и да се прави, градът да остане отворен към морето и пристанището да не пречи на това.
- А как гледате на един от вариантите за място на новия контейнерен терминал с изградена инфраструктура като Фериботния комплекс?
- Въпросът бе обсъждан още когато трябваше да решим дали трябва да се включи в концесията на пристанището. Там обаче Министерството на транспорта има други виждания за коридор на товари и стоки от бившите съветски републики с фериботна връзка. Освен това направеното обследване на експертите е показало, че там е прекалено плитко и неподходящо за корабите, возещи контейнери.
- Като говорим за пристанището и бъдещото му развитие, какво е мястото в него на новия Логистичен парк, който се изгражда на терена на бившата стъкларска фабрика "Белопал" до Белослав?
- Това според мен е отлична инвестиция - доколкото знам, за 100 млн. лв. Мястото е на брега на езерото и плавателния канал - оттам преминават всички товари. То е удачно избрано за целта от гледна точка на комуникации и възможности за зърнен терминал, за пристанище за насипни товари, от което имаме нужда, за цистерни с течни горива и за халета за съхраняване на транзитни товари, както и за контейнери. Изобщо това е инвестиция, която не ни създава грижи, защото частният инвеститор си върши добре работата и без много шум ще реализира замисъла на проекта си. Това е и пример за всички останали, които не трябва само да искат, но и да могат. Затова казвам, че то има нашата подкрепа. Всъщност всяко такова разумно и полезно решение не може да не получи подкрепата ни.
Интервю на Добромир Радушев, в-к "Стандарт"
Други публикации
Напиши коментар