Петър Мутафчиев: Товарите на порт Варна бягат в Бургас

Pan.bg 05 мар 2011 | 10:45 views (8539) commentaries(0)
img Varna24.bg
Отказът на правителството на ГЕРБ за построяването на контейнерен терминал във Варненското езеро е геостратегическа грешка, коментира за медиите евродепутатът от БСП и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев след закритата среща за бъдещето на пристанището, провела се вчера във Варна по заръка на транспортния министър Александър Цветков. В тайните разговори участваха депутати, областният управител на Варна, кметът, представители на транспортното министерство, общински служители, шефове на браншови организации. Според Мутафчиев от тази грешка със сигурност ще се възползват съседите ни, които ще обработват в портовете си много повече товари от нас. Мутафчиев бе категоричен, че едва ли в близките години страната ни ще може да вземе кредит от 320 милиона евро при лихва 1,4%, както бе договорено с Япония. Според него страховете на ГЕРБ, че кредитът ще бъде трудно обслужван, са неоснователни, защото парите щели да идват от таксите, които ще плаща бъдещият концесионер. Вече е ясно, че нов контейнерен терминал ще има в Бургас. Специалисти прогнозират, че вместо във Варна контейнерите ще отиват в Бургас, което ще намали печалбата на варненското пристанище. Като подкрепа за тази кауза прозвучаха думите на директора на ДП “Пристанищна инфраструктура“ Георги Генчев, че контейнерният терминал в Бургас ще се построи по-рано не защото кметът на града е от ГЕРБ, а защото бургазлии били много по-организирани от варненци. Скандал беляза тайните разговори Скандални моменти, повече от необходимото за диалог, белязали вчерашната закрита среща, научи “Народно дело“ от свои независими един от друг източници. На масата за дебат били поставени три идеи за концесионирането на порта, като обаче знак за съвършенство от вносителите с държавен адрес бил сложен на втората. Според нея пристанище Варна трябва да се концесионира като цяло, без да се дели на парчета.

Обмислят три варианта за концесия на пристанище Варна


За концесионирането на пристанище Варна има три варианта, посочи днес генералният директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" Георги Генчев по време на дискусия за бъдещето на порта, проведена в морския град. В дискусията са взели участие представители на държавната и местната власт и на морския бизнес.
Генчев отбелязва, че според повечето специалисти от бранша е по-добре портът да бъде отдаден на концесия като цяло, като се отдели само терминалът за опасни товари, а не да бъде „раздробяван".
До края на годината концесионният анализ за пристанище Варна може да бъде готов, каза още шефът на "Пристанищна инфраструктура", цитиран от БТА. Протоколът от днешната среща ще бъде представен в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, а сформираната вече работна група ще обсъди вариантите за концесия.

80 милиона евро ще струва нов контейнерен терминал на Острова


17.02.2011 16.25
Между 70 и 80 млн евро ще бъде цената на новия контейнерен терминал, ако той бъде построен на Острова под Аспарухов мост. Това стана ясно на специална среща, организирана днес в административната сграда на пристанище Варна-изток. На нея бяха поканени всички варненски депутати, областният управител, кметът, главният архитект, както и представители на морски и бизнес организации.

Лидерът на БСП Сергей Станишев, който е депутат от Варна, беше изпратил на срещата бившия транспортен министър Петър Мутафчиев.

Основните теми бяха параметрите на концесията на варненския порт, както и мястото на новия контейнерен терминал, който ще позволи сегашното пристанище в центъра на града да бъде отворено като зона за разходки и забавления за варненци.

Три бяха основните предложения за концесия: пристанището да бъде дадено на един концесионер, да бъде разделено на Варна-изток и Варна-запад или новият терминал да си има трети отделен стопанин. Сред присъстващите надделя мнението, че пристанището не трябва да бъде разделяно, за да не се предизвиква изкуствена конкуренция и дъмпинг между концесионерите. На срещата стана ясно, че срещу правото да печели от варненското пристанище, бъдещият му стопанин ще трябва да построи новия контейнерен терминал.

Основният спор обаче е за мястото на кейовете, които трябва да върнат Варна обратно в играта, след като от години порт Констанца е по-предпочитан от корабособствениците и превозвачите заради инвестициите и модернизацията, направени в него.

Всеобщото мнение на специалистите в бранша е, че контейнерният терминал трябва да бъде на Острова под Аспарухов мост. Това обаче беше посрещнато с недоумение от кмета Кирил Йорданов, който заяви, че Общината няма готовност за инфраструктура към новите кейове. Освен мост между брега и Острова били нужни и повече платна и "детелина" на ул. Девня, която не била в състояние да посрещне по-голям трафик. Според кмета по-подходящо е първоначално предложеното място - под Максуда.
Там не може да има модерно пристанище, тъй като още преди две години, когато е правен проектът за контейнерен терминал, финансиран с японския заем, е било ясно, че Варна ще трябва да почне да приема и тежки кораби, с голямо газене, които не могат да минат под Аспаруховия мост и по канала, категорични са морски специалисти. Огромна снимка на такъв кораб беше приготвил шефът на пристанището кап. Данаил Папазов, за да илюстрира на не-морските хора на срещата какви именно кораби все по-често отправят заявка за влизане във варненското пристанище. В отговор кметът Йорданов покани участниците в срещата на ново обсъждане на 14 март в Общината, на което ще присъстват и авторите на проекта за нов Общ устройствен план.

Ако предложението за терминал на Острова остане, ще се наложи ОУП-ът да бъде преработен и приемането му - отново отложено.

Две са алтернативите за изграждане на терминала и на самия Остров. Засега морските спецове са категорични, че по-доброто разположение е в района на неизползваното днес старшинско училище и кейовете на „Поддържане на чистотата на морските води" АД. По сметки на екипа на кап. Папазов строителството на терминал там ще отнеме три години и ще струва между 70 и 80 млн евро, приблизително 40% по-малко, отколкото беше предвидено за проекта под Максуда, договорен за финансиране от Япония.

На по-късен етап, ако този проект бъде реализиран, ще бъде удължен и варненския вълнолом, който да осигурява завет при бурно време. Това ще доведе и до укрепване на нестабилната основа на съоръжението, което от години потъва и се нуждае от сериозен ремонт./Варна утре

Строго секретна среща за бъдещето на варненското пристанище
Varna24.bg - 17 Февруари 11:28
В пълна секретност се провежда срещата с представители на ГЕРБ и министерство на транспорта за бъдещето на варненското пристанище. В радакцията се оплакаха бивши служители на параходство БМФ, които са поискали достъп до срещата, но не са били приети. Журналисти също не са допуснати. Забелязани са морският специалист на ГЕРБ Свилен Крайчев и депутатът от “Атака“ Димитър Карбов. Най - важната тема ще е концесията на порта.

Една от концесиите за Варна тръгна

Най-после тръгна процедурата по даване на концесия на пристанище “Варна запад“ и Фериботния порт. Процесът е продължителен и ще отнеме близо една година, за да се стигне до намирането на подходящите концесионери. Това заяви Георги Генчев, изпълнителен директор на ДП “Пристанищна инфраструктура“. По неговите думи вече са сформирани работните групи и върви подготовката на сравнителните анализи, после ще се избират консултанти, ще се събират становищата на заинтересованите ведомства и т.н. Ако не настъпят непредвидени юридически усложнения, двата варненски порта ще бъдат дадени на концесия до края на годината, твърди шефът на “Пристанищна инфраструктура“. Според графика на ведомството първо ще финишира процедурата за “Бургас-изток“, където е злополучният нов терминал за насипни товари, направен с японски заем. Георги Генчев очаква тя да приключи още тези дни. Успоредно с това работи експертната група по концесионирането на “Варна-запад“.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка