Авиобаза Добрич-Толбухин (26-а РАБ)

Pan.bg 22 юли 2009 | 22:31 views (22491) commentaries(3)
img Създадена е през 1994 г. на основата на 26-и рап и осигуряващите го тилови и свързочни поделения от 10-и САК- Пловдив.
26-и отделен разузнавателен полк се формира през март 1951 г. на летище Граф Игнатиево на базата на 5-ти авиационен бомбардировъчен полк, участвал до декември 1944 г. във войната. Въоръжението се състои от самолети: Do 17 M “Ураган”, Ьвиа В-71”Жерав”, Фоке Вулф FW 58B “Гълъб” и Физелер Щорх”Дрозд”. От май до септември с.г. полкът се пребазира на летище Крумово, след което е прехвърлен на летище Горна Оряховица.

image

В края на септември 1955 г. 26-и рап е пребазиран с целия си личен състав на постоянното летище Толбухин(Добрич) но без авиационна техника. Полкът наследява самолетите Ту-2 и Ил 28 от разформированата 3-та бомбардировъчна дивизия Балчик.
През 1959 и 1960 г. една от ескадрилите се превъоръжава с Миг 15 бис, а през 1961 г. са получени допълнително Ил 28 Р. МиГ 17 влизат на въоръжение в 26-и рап през 1963 г. През 1961 г. авиополкът е включен в състава на новосформирания 10-и САК – Пловдив. През 1968 г. група летци преминава курс за приучване на МиГ 21 и започва експлоатацията на МиГ 21 Ф-13, а по късно и на МиГ 21 Р. През 1981 г. МиГ 17 във 2-ра рае МиГ 17 заменя МиГ 15 бис.
През пролета на 1982 г. се провежда приучване на инженерно-технически състав на самолет МиГ 25 в учебен център Краснодар, СССР. В началото на ноември с.г. пристигат едно звено МиГ 25 РБ и един учебно-боен МиГ 25 У. В състава на новосформираното звено самолетите се експлоатират до 1992 г., когато са заменени за изтребители МиГ 23 млд втора ръка.
През 1984 г. в 26-рап млиза на въоръжение Су 22 М4(с учебно боен Су 22 М3)-най модерният разузнавателно –ударен самолет във ВВС, като заменят Миг 17 и УМиГ 15.
През 1990-1991 г. 2-ра ескадрила на полка се превъоръжава с МиГ 21 МФ-13 броя, получени от разформирования 21 иап.
През 1994 г. авиополкът преминава към базова структура и като 26-а разузнавателна авиобаза (раб) е включен в състава на 10-и САК. От 1995 г. в щата на авиобазата са включени учебно-бойните самолети L-39ZA. През 1996 г. авиобазата преминава на подчинение на новосформирания КТА.


image

През 1998 г. на летище Добрич са прехвърлени МиГ 21 бис и МиГ 21у от разформированата 6-а иаб и е сформирана 3-та изтребителна ескадрила към 26-а раб.
Съгласно “План 2004” през 2001 г. авиобазата прекрати своето активно съществуване.
image

И още:


26 авиобаза е наследник на 5 авиационен бомбърдировъчен полк. Полкът от 12.09.1944 г. до 26.12.1944 година е базиран на летище ВРАЖДЕБНА и взема активно участие в първата фаза на Отечествената война. Въоръжен със самолети “Ураган” – 15 бр., “Жерав” – 10 броя, “Дрост” – 1 брой и “Гълъб” – 1 бр. изпълняват 365 бойни полета и хвърля 190 бомби. След 26.12.1944 година полкът е пребазиран на летище ГРАФ ИГНАТИЕВО. Със строго секретно писмо от особена важност на Началника на ГЩ № 1-А-3014/30.03.1951 г. на базата на бившия 5-ти авиационен бомбардировъчен полк, считано от 01.04.1951 година е сформиран 26 отделен разузнавателен авиационен полк с командир поручик (генерал от запаса) Йордан Йорданов Стефанов.
От м.май до края на м.септември поделението е базирано на летище КРУМОВО, а от 02.10.1951 година до 23.09.1955 година разузнавателния полк е дислоциран на летище ГОРНА ОРЯХОВИЦА.
С Указ № 298 на Народното събрание на 26.08.1953 година на полка е връчено бойно знаме.
На 23.09.1955 година в изпълнение на МЗ № 00194 полкът е пребазиран на летище Толбухин с целия си състав, но без авиационна техника. Самолетите Ту-2 и Ил-28 са предоставени от разформированата на 13.04.1955 година трета бомбардировъчна дивизия, базирана на летище БАЛЧИК.
От 1959 година до 1960 година летците КИРИЛ СТОЯНОВ и ЯНАКИ ЯНАКИЕВ прелитат с първите самолети МиГ-15, с които по-късно е въоръжена една ескадрила.
През 1961 година постъпва на въоръжение и самолет Ил-28Р. През 1963 година майор Димитър Глушков прелита на летище ДОБРИЧ с първия самолет МиГ-17.
Група летци, под ръководството на майор ГЛУШКОВ преминават през 1968 година курс за приучване на самолет МиГ-21. Първият полет с този самолет е осъществен от майор ГЛУШКОВ.
През 1981 година втора авиоескадрила се превъоръжава от самолет МиГ-15 със самолет МиГ-17.
През 1982 година поделението с целия личен състав и авиационна техника участва в учението “ЩИТ-82”.
На 03.11.1982 година пристигат първите самолети МиГ-25. На 02.12.1982 година е първия полет на български летец с този тип самолети – полковник ВЛАЮ ГЕНОВ, а техник на самолета е лейтенант ПЕНЕВ. Сформирано е звено от четири самолета МиГ-25, с които се извършват полети до 1992 година. От 29.02.1984 година до 01.06.1984 година летци и техници изучават и успешно преминават курс за приучване на самолет Су-22М4 на летище КРАСНОДАР. Първият самостоятелен полет с пилоти – полковник ФОТЕВ и майор Щетинин се провежда на 18.09.1984 година.
Със Заповед на Министъра на отбраната на Р.БЪЛГАРИЯ на 01.09.1994 година е сформирана 26 авиационна база на основата на 26 разузнавателен полк и дислоцираните на летище ДОБРИЧ – тилов и свързочен батальон и радиолокационен пост.
От 1995 година е на въоръжение и самолет Л-39, а на 01.09.1998 година са пребазирани самолети МиГ-21бис от редуцираната 6 авиобаза БАЛЧИК.
Командири на 26 авиополк:
1. Генерал-майор Йордан Йорданов Стефанов – 1951 година.
2. Майор Йордан Върбанов Песаров – 1952-1955 година.
3. Генерал-майор Щерьо Александров Щерев – от 1955 до 1958 година.
4. Полковник Георги Иванов Стоев – от 1958 до 1959 година.
5. Полковник Серафим Митев Колчев – от 1959 до 1966 година.
6. Полковник Дельо Иванов Колев – от 1966 до 1968 година.
7. Полковник Христо Иванов Костадинов – от 1968 до 1971 година.
8. Полковник Тодор Маринов Плачков – от 1971 до 1974 година.
9. Полковник Христо Димитров Костов – от 1974 до 1978 година.
10. Полковник Влаю Христов Генов – от 1978 до 1981 година.
11. Полковник Димитър Петров Фотев – от 1981 до 1985 година.
12. Генерал-майор Иван Николов Парапунов – от 1985 до 1987 година.
13. Полковник Марин Стоянов Христов – от 1987 до 1990 година.
14. Подполковник Руси Вълчев Русев – от 1990 до 1993 година.
15. Полковник Иван Георгиев Пейчев – от 1993 до 1994 година.

Командири на 26 авиобаза:
1. Полковник Иван Георгиев Пейчев – от 1994 до 1995 година.
2. Полковник Альоша Петров Стоянов – от 1995 до 2000 година.
3. Полковник Валентин Георгиев Милев – от 2000 година.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    МИХАИЛ ФИЛЕВ 10 апр 2012, 21:19
     
    3
     
    0

    СНИМКАТА:... 3 ноември 1982г. МиГ-25 РБ на летище Толбухин. ... Фотограф: Михаил ФИЛЕВ

  2. #2
    Preslav 10 апр 2012, 21:25
     
    1
     
    0

    Господин Филев - благодаря че влязохте и коментирате статията и че уточнявате че са ваши снимките.
    Дали може ваши координати - телефон и адрес? Ние сме списание КРИЛЕ и бихме желали да се свържем с вас, за да поговорим за хубави и авиационни неща!
    Поздрави - Преслав Панчелиев

  3. #3
    МИХАИЛ ФИЛЕВ 11 апр 2012, 09:34
     
    1
     
    0

    Старшина Михаил Филев ,служил от 1968г. в армейска автошкола Толбухин ,а от 1974г.до 1987 г. в аерофотослужба на летище Толбухин. След пенсионирането ми за известно време технолог в БЪЛГАРСКА ФОТОГРАФИЯ.Бил съм член на КЛУБА на ФОТОДЕЙЦИТЕ в БЪЛГАРИЯ.(до съществуването му)...ръководител на фотоклуб ДНА и кръжоци по фотография. Имам няколко самостоятелни фотоизложби,художествена черно-бяла фотография.В момента съм на цифрова цветна фотография. Отпечатани снимки в сп.БЪЛГАРСКО ФОТО,в-к НАРОДНА АРМИЯ, сп.СЕРЖАНТ,постояна кореспонденция в-к СТРАЖ НА РОДНОТО НЕБЕ и други весници и списания. тел.0884044437. --mfilev@linkbg.com-- -http://mfilev.alle.bg/ http://www.panoramio.com/user/4228411 http://www.facebook.com/profile.php?id=100000651200049....

Напиши коментар

Задължителни полета*

General Dynamics European Land Systems

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка