Горещи новини
- В САЩ съветват РФ да ускори развитието на изтребител от 6-то поколение /СНИМКИ/
- В Русия създават ударен комплекс "Молния" за групово използване - излита от самолет /СНИМКИ/
- Експерт предупреди за военен сценарий за Донбас и за поява на чужди военни бази /СНИМКИ/
- /ВИДЕО/: Турчинов обясни загубата на Крим през 2014 г. с неподготвеността на армията
- /ВИДЕО/: Лидерът на ДНР, Пушилин обвини Киев, че подготвя нова офанзива в Донбас
- Китай заяви, че САЩ непрекъснато нагло се намесват във вътрешните работи на други страни /ВИДЕО/
- В Министерство на отбраната на ФРГ предупредиха за нова военна заплаха от Русия
- За първи път в света, точността на стрелбата на руските гаубици достигна 96%
- Първи полет на първия възстановен грузински щурмовик Су-25УБ (снимки)
- През март въоръжените сили на Русия и Беларус ще проведат съвместни учения

Източник: Музей на авиацията - Крумово
На 2 септември 1896 г. в София е роден Асен Христов Йорданов. Учи последователно в София, Враца и Свищов. На 15 години, през 1912 г. прави опити да конструира планьор и да полети с него. При посещението си във Франция посещава като слушател училището за пилоти на известния френски летец-конструктор Луи Блерио в парижкото предградие Етамп. Завръщайки се в България, се записва доброволец в Балканската война като аеромеханик в Аеропланното отделение.
На 10 август 1915 г. построява първия български самолет, с който Радул Милков извършва успешен изпитателен полет. По-късно 10 август е обявен за ден на българското самолетостроене. Записва Аеропланното училище, което завършва година по-късно, и е произведен в чин подпоручик летец-пилот. Участва в Първата световна война в състава на 1-во аеропланно отделение. След Ньойския договор Асен Йорданов е демобилизиран.
През 1921 г. правителството на Александър Стамболийски осигурява 6000 долара за участието в околосветска обиколка със самолет на Асен Йорданов и Александър Стоянов.Обиколката трябва да започне от САЩ, но не се осъществява. Асен Йорданов остава в Америка, за да не се завърне в родината до края на живота си. Успява да започне работа в самолетостроителната компания „Къртис Райт“ пръвоначално като чертожник, след това като летец- изпитател и инструктор. Завършва химия, физика и аероинженерство. Работи като конструктор в заводите „Боинг“, „Къртис“, „Дъглас“, „Пайпър“ „Локхийд“ със значителен принос в разработката на бойните самолети Боинг Б-17 „Флайнг Фортрес“, Боинг Б-29 „Сюпърфортес“, Локхийд Р-38 „Лайтнинг“, Р-40 и особено на пътническия и военно-транспортен самолет Дъглас ДС-3 „Дакота”. Създател на основните принципи на инструменталното(сляпо) летене. През 1941 г. в Ню Йорк основава авиационна компания – „Джорданов Авиейшън Корпорейшън“, с основна дейност създаване и разпространение на авиационна техническа литература за комплексно обучение на военни и граждански пилоти и механици. Издава 9 книги, преведени на всички основни езици, дори на японски и китайски. Компанията просъществува до 1950 г.
Асен Йорданов е награден със званието „почетен гражданин“ на Ню Йорк, вписан е в Златната книга на Америка за високи заслуги към авиацията, в залата „Слава на въздуха” е поставен негов барелеф. Умира на 18 октомври 1967 г. в Ню Йорк.

loading...
Други публикации
Напиши коментар