Горещи новини
- Адмирал Ефтимов: ВМС са гордост по отношение на модернизацията
- Знаете ли, че...
- The New York Times: Украйна променя военната си стратегия с нови оръжия
- Украинските зенитчици унищожиха 2 руски Ка-52 "Алигатор" през уикенда
- /ВИДЕО/: Двегодишно момиче в Турция уби змия, като я ухапа
- Архивите са живи: Загинали при изпълнение на служебния си дълг...
- ВВС на Украйна нанесоха 10 въздушни удара срещу руските окупатори
- Защо космическият кораб "Буран", върху който работиха 14 години, е изстрелян само веднъж
- Военен експерт анонсира наближаващия край на спецоперацията в Украйна
- The New York Times: Сътрудничеството между Путин и Ердоган дразни лидерите на НАТО

На 14 юни (1-ви юни стар стил) 1915г. пилотът Радул Милков извършва изпитателен полет със самолет, конструиран от Асен Йорданов – ученик във Втора софийска мъжка гимназия. Работата над него, младият българин започва още през 1914г. в една работилница в Княжево. Помага му механика-монтьор Григор Найденов, а Министерство на войната му предоставя двигател от пленен през Балканската война чужд самолет.
Информацията за събитието намира място в излезлите на следващия ден - 2-ри юни (стар стил), броеве на вестниците „Утро” и „Воля”. Тези две вестникарски бележки (с всичките си неточности) са от малкото автентични и достоверни свидетелства за датата на облитане на самолета на Асен Йорданов. В продължение на четвърт век след това, полетът на първия български самолет е изместен в паметта на съвременниците му от Първата световна война, последвалите я преврати и разделение на нацията. След което, започва обратният процес на надграждане на противоречиви спомени, възпоменателни статии и публикации на авиационни историци, препращащи един към друг, но никога към оригинален първоизточник.
Появяват се няколко версии за това, какво е било името на самолета и кога точно е облетян. Най-масово се е наложила датата 10-ти август 1915г., заради „написаното” в непоказан до момента Протокол (в други източници – Доклад) на Комисията (по изпитанията), назначена от Министерството на войната, както и на „цитати” от статия на „ежедневния вестник "София" от 21-ви август 1915 г.”, какъвто вестник през този период не излиза.
Липсващият „доклад” не позволява да се установи кое от твърденията в него е вярно, но очевидно, поне едно не е. Няма как в Протокола от 10-ти август Комисията да запише „Аеропланът да бъде изложен в София за всенародно осмотрение ...”, тъй като показът на самолета в Царския манеж е направен няколко месеца преди облитането му. За това разбираме от броя на в-к „Воля” от 8-ми март (стар стил) 1915г., в който е записана и основната цел на представянето – чрез билети и привличане на спомоществователи да се наберат средства за завършването на самолета.
Музеят на авиацията Ви припомня, че на днешната дата преди 103 години един млад българин, станал по-късно световно известен, полага началото на родното самолетостроене.

loading...
Други публикации
Напиши коментар