Горещи новини
- Стартира процедурата по междуведомствено съгласуване на проекта за инвестиционен разход за нов тип бойна техника за СВ
- 20 години след обявяването му започнаха реални действия за строителството на Дунав мост 3
- Премина успешно българо-гръцката летателна тренировка Green Bridge – 2023 в интерес на мисията по охрана на съюзното въздушно пространство
- Министърът на отбраната Тодор Тагарев посети Центъра за подготовка на специалисти в Сливен
- БТА: Експлозия на кораб край румънското черноморско крайбрежие
- Предстоящо: Конференция по Общата морска програма за Черно море (22-23 ноември)
- Вицепремиерът Мария Габриел подписа за България Споразумението към Конвенцията на ООН в областта на океаните и морското право
- Министърът на отбраната Тодор Тагарев: Предстоят значителни инвестиции в инфраструктура
- Взривове в столицата на Украйна, спасители гасят пожари, 7 жертви
- Руснаците прибягнаха до масирана ракетна атака на Киев и още 5 региона

На 13 юни 1875 г. във Велико Търново е роден Хараламби Джамджиев. През септември 1893 г. постъпва във Военното училище в София, но поради заболяване временно го напуска. Успява да завърши през 1895 г. Постъпва в 18-и пехотен етърски полк – Велико Търново. Пет години по-късно е преместен в Русе. През 1900 г. е разпределен в 8-а пионерна дружина в Стара Загора, където служи до 1904 г. Година по-късно напуска военната служба.
Още през 1895 – 1896 г. конструира летателна машина, а през март 1902 г. изпитва успешно модел на орнитоптер с разпереност 1,05 м и обща дължина 1,25 м. Той има елиптични криле, задвижвани от силна спирална пружина. При извършените опити е достигната височина от 20 м и далечина на прелитането до 200 м. За засилване се използва наклонена дъсчена платформа и триопорен колесник от велосипеден тип. Орнитоптерите на Джамджиев са с подвижни криле, които извършват сложни движения. На 03.02.1921 г. регистрира пред чехословашките патентни органи в Прага свой модел самолет под името „Бързолет“. В него използва за самолетно крило тесни (ивични) профили.
През 1903 г. достига до извода, че летателните апарати с неподвижно крило са бъдещето на авиацията.
Хараламби Джамджиев предлага две теории: рикошетно-параболична (за обяснение на птичето летене) и теория за хидро-аеродинамичния вакуум.
На 06.02.1911 г. във Франция Хараламби Джамджиев патентова с № 26224 летателен апарат под името „Нова система аероплан". Умира на 13 март 1961 г.
loading...
Други публикации
Напиши коментар