118 години от рождението на авиоконструктора полковник Кирил Петков

Pan.bg 08 юни 2016 | 10:02 views (1754) commentaries(4)
img Музей на авиацията - Крумово

На 8 юни 1898 г. в Кюстендил е роден Кирил Якимов Петков. Завършва ВНВУ през 1920 г. Служи до1923 г., когато е съкратен по силата на Ньойския договор. Установява се в САЩ, където завършва аероинженерство в Мичиганския университет. В България се завръща през 1930 г. и постъпва на работа в конструкторското отделение на Държавната аероплана работилница(ДАР) – Божурище.

През 1933 г. е назначен за началник на отделението. Първата самостоятелна конструкция на инж. Кирил Петков е прототип на самолет ДАР-7 С.С., който проектира през 1933 г. Самолетът е биплан (едноплощник), с черупковидно тяло (монокок ), със закрита кабина, с двигател „Джипси –мажор“ 130 к.с. Летателните изпитания са извършени от пилота Тодор Рогев, след което работата по него се спира.

Следващата самостоятелна конструкция на инж. Кирил Петков е самолет ДАР-8 „Славей“– учебно- тренировъчен двуплощник със смесена конструкция, с двигател „Валтер Мажор“ 130 к.с. Летателните изпитания показват много добри летателни храктеристики. Построени са 12 самолета за нуждите на Въздушни войски.

От 1936 г. инж. Кирил Петков е началник на техническата контрола в работилницата, преподава и в Аеропланното училище в Казанлък. През 1943 г.е назначен за началник на техническия контрол към Въздушни войски, където служи до пенсионирането си през 1946 г. Последното войнско звание е полковник. Умира на 26 март 1964 г. в София.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    Иван Бориславов 2 08 юни 2016, 11:37
     
    3
     
    0

    Един изключителен инженер и голям патриот. Отказва примамливи оферти на американски самолетостроителни гиганти, оценили го още като студент. Предпочита скромните хангари на ДАР-Божурище. Асен Йорданов го съветва да не се връща в България, където няма перспектива за развитие, но той не се вслушва в съвета му. И една забележка - БИПЛАНЪТ е двуплощник.

  2. #2
    БЕН ГЪН 08 юни 2016, 12:14
     
    1
     
    0

    https://www.ataka.tv/%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BE/%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%BE-%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D0%BA%D1%83%D0%BF%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BC%D0%B5-%D0%BB%D0%B5%D1%82%D1%8F%D1%89-%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BF-07-06-2016-%D0%B3-c17909.html
    "Студио икономика". Купуваме летящ скрап. 07.06.2016 г.
    ВИДЕО / "СТУДИО ИКОНОМИКА"
    Нора Стоичкова разговаря с лейт. Николай Дренчев, бивш пилот, авиобаза "Габровница"

  3. #3
    въпрос 08 юни 2016, 12:15
     
    0
     
    0

    Има ли запазени чертежи на неговите самолети, документация? Ако има - къде и как може да се видят?

  4. #4
    Иван Бориславов 2 08 юни 2016, 13:26
     
    0
     
    0

    Уважаеми №3, положението с документацията на българските самолети е меко казано трагично. В един момент "правоверни" партийни другари решават, че това са "фашистки" самолети и архивите на завода в Ловеч, където са пренесени и документите (описания, чертежи, снимки - позитиви и негативи) от ДАР-Божурище, са унищожени. Покойният Найден Дичев от Ловеч успява да спаси част от това съкровище. Но каква е съдбата му след неговата смърт, не ми е известно. Бивш мой колега ми е разказвал, буквално със сълзи на очи, как като курсанти на стаж в завода в Ловеч, са трошили, скачайки с ботуши върху тях, хиляди стъклени плаки - негативи на самолети от ДАР.
    В моята книга "Забравена слава" има направен от мен по снимки чертеж в 3 проекции на ДАР-8 "Славей", но точността му е доста относителна. Все пак дава известна представа за самолета, който и днес би изглеждал съвсем съвременно.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка