Горещи новини
- Първата официална заповед на Тръмп: Обявено е извънредно положение на границата с Мексико
- Хърватската армия получи партида бронирани машини Bradley
- Американците имат идея да въоръжат кораби на ВМС със зенитни ракети Patriot
- Китай обяви, че е провел финален тест на секретна хиперзвукова ракета „въздух-въздух“
- Палубният турски БЛА Bayraktar използва оръжие за първи път
- ТАКА СЕ ПРАВИ - ИВАЙЛО ИВАНОВ НАПУСНА МВР СЛЕД НАЗНАЧАВАНЕТО СИ
- Министър Запрянов: Всички усилия през последните години са насочени към модернизация на военните ни способности (ГАЛЕРИЯ)
- ГОДИШЕН АНАЛИЗ НА ПОДГОТОВКАТА НА ФЛОТИЛИЯ БОЙНИ И СПОМАГАТЕЛНИ КОРАБИ (СНИМКИ)
- Министърът на външните работи Георг Георгиев разговаря в София с британския си колега Дейвид Лами
- Хирурзи от ВМА ще оперират с Da Vinci Xi
pan.bg
Световната премиера на руския изтребител от пето поколение Су-57 се състоя на авиошоуто в Джухай, Китай. Пилотът-изпитател Сергей Богдан демонстрира екстремните възможности на самолета, като изпълни фигури от висшия пилотаж: „камбана“, „кобра“ и др. Русия представи не серийния Су-57, който се доставя на войските, а неговия експортен вариант. И вече има купувачи за него. Една от причините за успеха на Су-57 е бойният опит. Днес това е единственият изтребител от пето поколение в света, който показа ефективност в противодействието на съвременните системи за противовъздушна отбрана, включително американския Patriot.
На изложението Китай демонстрира и най-новия си изтребител от пето поколение. Мнозина отбелязаха сходството му с американския F-35. Защо само три държави успяха да създадат изтребители от пето поколение? Какви ракети са разработени за Су-57? С какво руският самолет е по-различен от американския? Как изтребителите избягват ракетен удар? Каква е същността на стелт технологията? И защо е невъзможно да се направи самолет напълно „невидим“ за радара? Програмата „Съвет за сигурност“ с Игор Шевчук по REN TV говори за това.
Как висшия пилотаж ще помогне в битка
На кадрите "Руските витязи" демонстрират фантастични обръщания и салта. Единият Су-35 се движи по нормална траектория, а вторият лети над него в обърнато състояние, сякаш се отразява в огледало.
Висшият пилотаж не е само демонстрация на възможностите на самолета. Във въздушна битка те ще спасят живота на екипажа.
„Благодарение на пилотажните маневри можете да избегнете вражески ракети, тези маневри трябва да се използват заедно с използването на средства за радиоелектронна борба, с изстрелване на топлинни капани“, каза полковникът от запаса, щурман първи клас Александър Сечко.
Су-57 прави въздушно салто, като практически се завърта около опашката си. Никога не е бил използван по време на битка, но "Чакра" доказва супер маневреността на самолета. Фигурата може да се изпълнява само на изтребители, които имат двигател с вектор на тягата.
„Тоест дюзите се отклоняват в различни посоки – нагоре и надолу, наляво и надясно, което позволява на самолета да се завърти по-енергично в желаната посока, което осигурява по-ефективна маневреност, която не винаги се решава поради възможностите на рулевите повърхности, които са налични на самолета и които не са напълно ефективни при ниски скорости“, отбеляза навигаторът.
Супер маневреността е много важна при отблъскване на ракетни атаки. Веднага щом бордовият радар открие приближаването на вражески боеприпаси, екипажът включва форсажа, прави рязък завой и променя височината. Това е необходимо за излизане от зоната за улавяне на ракети.
„Ключовият, най-важен принцип е обхватът (на работа) на радара, обхватът на откриване на силата на вражеските средства и воденето на бой в условия, при които ние по принцип не навлизаме в потенциалната зона на унищожение“, подчерта военният експерт, програмен директор на Академията за политически науки Александър Степанов.
Руски Су-57: основни характеристики
Су-57 е оборудван с най-новия радар Белка. Самолетът има шест антени, инсталирани едновременно - в носа и по цялата повърхност на изтребителя. Това позволява разузнаване на цели на стотици километри без промяна на курса.
Изтребителят е трудно засичан от радарите на ПВО.
Основната разлика между самолетите от пето поколение е стелт технологията. За да заблудите вражеските локатори, трябва да направите отражението на електромагнитните вълни от самолета.
„На първо място, това е формата на летателния апарат, която предполага наличието на загладени повърхности, което позволява получените електромагнитни сигнали да не се разпространяват в обратна посока, тоест да се разпръскват в пространството“, обясни полковник от запаса Сечко.
Колкото по-малко метал има в конструкцията на самолета, толкова по-малко се вижда на радара. Затова една четвърт от Су-57 е изработен от композитни материали. Тялото е с радиопоглъщащо покритие. Но е невъзможно да се създаде напълно невидим за локаторите самолет. Същността на стелт технологията е да се намали обхватът на откриване.
„Що се отнася до инфрачервеното лъчение, самолетът лети чрез изгаряне на керосин или друго гориво и във всеки случай се отделя топлинна енергия, която не може да бъде скрита на сто процента, следователно самолетът остава забележим до известна степен“, каза навигаторът.
Су-57 има вътрешно отделение за инсталиране на оръжия, това също е необходимо за стелт. Самолетът крие в себе си ракети X-69 - именно тези боеприпаси унищожиха Триполската ТЕЦ в Киев. Западните противовъздушни системи, прикриващи столицата, пропуснаха удара.
Руската концепция за изтребител от пето поколение е доста трудна. На конструкторите беше поставена задачата да създадат едновременно суперманеврено, невидимо и добре въоръжено летателно средство.
Американски F-22 Raptor: основни характеристики
Съединените щати избраха концепцията за така наречената „дълга ръка“. Близкият въздушен бой не е предвиден по принцип, така че основният акцент е върху стелт.
„Концепцията на американците е такава, че всичко трябва да се извършва от безопасно разстояние, от големи разстояния, с помощта на ракети със среден обсег, за предпочитане с голям обсег, за да не се влезе в зоната на предимство на потенциален противник, т.е. руските самолети, които се отличават със своята маневреност “, посочи той.
F-22 Raptor, първият самолет от пето поколение в историята, влезе в експлоатация преди 20 години.
Проектиран да спечели превъзходство във въздуха. По същество той е "снайперист" в авиацията. Той трябва тихо да се доближи до врага, да го унищожи отдалеч и да си тръгне също толкова тихо. Това ограничаваше въоръжението на самолета. Вътрешните отделения не побират мощни ракети за унищожаване на наземни цели. Само боеприпаси за въздушен бой.
Тежкият прехващач МиГ-31 се смята за заплаха за Raptor в небето. Рекордьор по скорост на полета. Ускорява до три хиляди километра в час. Американците кръстиха изтребителя „лисицата“, а руските военни го нарекоха специални сили за противовъздушна отбрана.
МиГ-31 разполага с мощен радар, който може да види дори "стелт самолети". Ако е набелязал вражески самолети, много е трудно да избяга от него.
„МиГ-31 е първият съветски самолет от четвърто поколение, той е способен да изпълнява бойни задачи по всяко време на денонощието, оборудван е с ракети въздух-въздух, ракети въздух-повърхност и авиационни бомби. Освен това, такъв изтребител е основният носител на хиперзвуковата ракета „Кинжал“ с възможност за контрол на въздушното пространство на дължина от 1100 километра“, сподели подробностите Игор Шевчук - "Съвет за сигурност".
С какво се различават американските изтребители от руските?
F-35 Lightning е многоцелеви самолет. Има три модификации: наземен изтребител за военновъздушните сили, изтребител с кратко излитане и вертикално кацане за морската пехота и палубен изтребител за флота. Но опитите да се харесат на различни войски изиграха жестока шега в самолета.
„F-35B е най-скъпата версия, която има възможност за вертикално кацане и кратко излитане от палубата на самолетоносач, но колко ефективна ще бъде тази единица в реални бойни условия, ако разбираме, че до 90 -100 единици ще бъдат поставени на борда на самолетоносача, а какви щети ще бъдат причинени, да речем, на самолетоносача от хиперзвуково оръжие, включително материални и финансови? – пита военният експерт Степанов.
Lightning е по-лек от своя предшественик. изтребителят има един двигател. Освен това, има контролиран вектор на тягата. Но дюзите се отклоняват само вертикално - нагоре и надолу.
По време на работа Пентагонът ограничи свръхзвуковия полет: той не трябва да продължава повече от минута. В този случай самолетът преминава във форсаж и поради нагряването на обшивката се повреждат антените и стелт покритието. Крейсерската скорост е 850 километра в час.
Възможността за преминаване към свръхзвукова скорост без форсаж е друго условие за изтребителите от пето поколение. F-35 все още не е успял да реши този проблем. Руският Су-57 в безфорсажен режим може да ускори до две хиляди километра.
Това значително спестява разход на гориво, затова руските самолети печелят и по отношение на обхвата на полета.
„Американците са бизнесмени, на кого трябва да продават. Театърът на военните действия на европейците не е толкова голям, както на нас със Су-57 .. Хиляда и половина им е достатъчна, това е цяла Европа “, отбеляза Сечко.
„Американците са бизнесмени, те трябва да продават на кого? На европейците. Европейският театър на военните действия не е толкова голям. Няма нужда от обсег от 2,5 хиляди километра, какъвто имаме при Су-57. Хиляда и петстотин са им достатъчни. „Цяла Европа е под нашето крило“, отбеляза Сечко.
Китай настигна САЩ, като създаде най-новия J-35
Доскоро САЩ бяха единствената страна, която разполагаше с два самолета от пето поколение. Сега Китай настигна американците. Изтребителят J-20 допълни най-новия J-35.
На пръв поглед изглежда, че е копие на американския Lightning, с опростен дизайн и нископрофилен фюзелаж. Но тази форма по принцип е характерна за стелт технологията. Освен това, "китайският" е оборудван не с един, а с два двигателя. В същото време размерите му са значително по-малки.
Все още не е известно на какво е способен китайският изтребител. Поднебесната империя пази в тайна характеристиките на своите разработки.
„Китайците не демонстрираха напълно летателните способности на своите самолети, не демонстрираха майсторство във висшия пилотаж. Това, което имат вътре, също е важно - а именно комплексна станция за откриване, целеуказание, всички бойни приложения, също така все още не се знае докъде те са настигнали или изпреварили американците“, подчерта навигаторът.
Но едно е ясно: новият изтребител е опит за господство в тихоокеанския регион. Първоначално е разработен като палубен самолет. Според китайския план, 35-те ще станат ударна сила на самолетоносачите. Сега Поднебесната империя има две „плаващи“ летища. Догодина ще бъде пуснато трето. За него се строи авиокрило от пето поколение.
Засега само три държави в света могат да произвеждат серийно такива изтребители. Тяхното производство се счита за същия пробив като създаването на съвременни ядрени оръжия.
„Това е много сложна технологична база и най-ключовият компонент са двигателите. Инженерно училище, което може да създаде такива сложни двигатели, липсва в другите страни и те могат да използват само някои компоненти като част от трансфера на технологии“, обясни програмният директор. на Академията за политически науки.
Какъв може да бъде изтребителят от шесто поколение?
Следващият етап е изтребител от шесто поколение. Експертите прогнозират, че той ще бъде безпилотен. Възможно е да се развие концепцията „водещ-подчинен“. Тоест
изтребителят ще работи съвместно с тежки дронове.
„Най-важната отличителна черта е възможността за използване на тези изтребители от шесто поколение в безпилотна версия, тоест това са де факто летящи роботи, които вече ще решават задачи автономно. И това дава определени предимства, ако говорим например за хиперзвук, защото никой пилот не може да издържи на такива натоварвания“, отбеляза Степанов.
Тежкият стелт дрон „Охотник“ вече работи в тандем със Су-57. Изграден по схемата „летящо крило“, бойният радиус на дрона е до 3,5 хиляди километра. Неговата задача е да пробие ешелонираната противовъздушна отбрана на противника. Именно дронове като Охотник се наричат прототип на бойната авиация на бъдещето.
Източник: ren.tv Снимка: © Използвани материали: Global look Press.Senior Airman Meghan Hutton/Keystone Press Agency, РИА Новости/Михаил Воскресенский
Превод и редакция: pan.bg
Други публикации
Напиши коментар