Горещи новини
- "Калашников": Гражданските БЛА "Легионер" са пуснати в серийно производство
- В Русия завършиха тестовете на надводния дрон "Визир"
- Турция има собствена система аналог на американската APKWS
- В сухопътните сили на Украйна се сформира нов армейски корпус
- Песков: Путин ще обсъди ситуацията в Близкия изток с президента на Иран, ще имат сериозен разговор /ВИДЕО
- НАТО модернизира румънска авиобаза
- Над 3 милиона души останаха без ток заради урагана Милтън
- След загубата на Patriot Безуглая призова за оставката на Сирски /СНИМКА/
- Военнослужещи от 91-ви инженерен батальон на 55-и инженерен полк на СВ унищожиха невзривени боеприпаси, открити в историческия музей на Перущица
- Съвместна подготовка на военнослужещи от Сухопътните войски на България и на Италия се провежда на учебен полигон „Корен“
pan.bg
В блогат на Лондонския институт за стратегически изследвания (International Institute for Strategic Studies, IISS) бе публикуван интересен материал със заглавие: „Dassault's whirlwind of Rafale orders may be too much of a good thing“. В него се твърди, че френската компания Dassault Aviation е претоварена с поръчки за изтребителя Rafale, който се превърна в хит на глобалния пазар на аерокосмическата отбрана. Не ясно обаче, дали компанията ще може да осигури адекватни производствени обеми на самолета. Въпреки че свръхрезервирането е добър проблем, но то все пак си е проблем. Dassault редовно подчертава способността си да започне да доставя бойни самолети Rafale на потенциални клиенти само три години след подписването на договор. Въпреки това, неотдавнашната вълна от продажби на Rafale може да направи този 36-месечен ангажимент по-малко осъществим и дори да застраши някои бъдещи сделки. От IISS изчислили, че производството на Rafale на Dassault е нараснало до 228 самолета. Това число отразява потвърждението от страна на Индонезия през януари 2024 г., че ще вземе последните 18 самолета от 42-те предварителни поръчки Rafale, обявени преди две години, както и поръчката на Франция за 42 самолета през декември 2023 г. Голямото изоставане в изпълнението на поръчките може да създаде предизвикателства при сключването на сделки в близко бъдеще, като особен натиск върху индустриалното производство на Rafale се очаква през периода 2026-33 г. През този осемгодишен период се очаква Dassault да достави общо 174 самолета за Франция (последната поръчка за 42 самолета), Индонезия (42), Обединените арабски емирства (80) и Египет (последните 10 самолета от общо поръчаните 30). Dassault също доставя на френските въоръжени сили дълго отлаганите 27 самолета от поръчка, направена през 2009 г., както и 12 самолета за попълване на бройката от самолетите, предадени от Париж на Гърция. Освен това Атина все още не е получила последните четири от шестте нови Rafale, които поръча през 2021 г., както и допълнителни шест, поръчани през 2022 г. Френският производител на самолети планираше да произведе 15 Rafale миналата година, но произведе само 13. Компанията все още не е дала производствени прогнози за 2024 г., въпреки че се очаква производството да се увеличи през тази и следващата година предвид голямото търсене. Въпреки това е малко вероятно годишният брой на доставените самолети да се увеличи бързо преди средата на 2020-те години. Ако Dassault произвежда средно по 20 Rafale на година през 2024 и 2025 г., ще трябва да достави 188 самолета между 2026 и 2033 г. Това означава, че скоростта на доставката трябва да бъде почти 24 самолета годишно. Постигането на тази цел до 2026 г. вероятно е постижимо, като се има предвид, че Dassault преди това успя да увеличи производството до повече от 20 самолета годишно, когато Египет, Индия и Катар очакваха доставки. Освен това Индия наскоро обяви твърдото си намерение да поръча 27 самолета за своя парк през 2024 г. и Ню Делхи вероятно ще иска да ги получи доста преди 2033 г. При този сценарий необходимият производствен темп на Dassault може да достигне близо до 27 самолета годишно. Индийските военновъздушни сили също отдавна са заявили намерението си да придобият още 36 самолета, което може да повиши необходимото ниво на доставка над 31 Rafale на година. От Dassault заявиха, че може да увеличат производството до поне три самолета на месец, което значително ще облекчи затрудненията. Друга полза за компанията е, че може да отклони работниците от производството на бизнес-самолетите Falcon, обемът на поръчките за които падна през миналата година. Все още обаче има много препятствия по пътя към производството на повече самолети. Въпреки че Dassault разчита в голяма степен на вътрешна верига за доставки за Rafale, която го изолира до известна степен от проблеми с глобалните доставки, компанията и нейните доставчици не са „имунизирани“ срещу възникване на проблеми. Недостигът на инженерни таланти също може да попречи на нарастването на производството на Rafale. В действителност производствената машина по пускане на Rafale трябва дори повече от два пъти да увеличи годишното си производство. Подобни решения неминуемо означават разширяване на щата, производството и инструменталната екипировка, което изисква значителни инвестиции. У някои доставчици може да възникне страх, че темповете на производство на повече от 30 самолета годишно няма да бъдат устойчиви и биха могли да ги натоварят със скъпоструващ излишен капацитет, ако търсенето впоследствие спадне. Какво може да означава това за всички нови клиенти, които могат да направят нови големи поръчки през следващите няколко години, и за тригодишния ангажимент на Dassault за доставки? Dassault все още може да коригира плановете си, за да спази 36-месечния краен срок за първа доставка. Но това може да означава, че клиентът ще получи само символично количество - един или два самолета годишно - за дълъг период от време. Повечето нови клиенти с големи договори ще искат поне шест самолета годишно за обучение на летателни и наземни екипажи в пълноценни ескадрили - и постигането на тези цели може да бъде непреодолима пречка.
Л. Дойчинов
По информация на https://www.iiss.org/online-analysis/military-balance/
Снимка: Dassault Aviation (Сглобяване на изтребители Rafale в предприятието на френската компания Dassault Aviation в Merignac)
Други публикации
Напиши коментар