Горещи новини
- Зеленски се срещна с Остин и висшия генералитет на САЩ
- Учени сравниха ядрените потенциали на Русия и САЩ
- Американски торпеда за немските Poseidon
- В Китай моделираха атака с хиперзвукови ракети срещу американски самолетоносач
- Словения ще закупи системата за ПВО IRIS-T SLM
- Компаниите Elbit America и Theon Senors с договор за доставка на очила за нощно виждане за морската пехота на САЩ
- САЩ плащат 70% от цената за новите брегови ракетни системи на Латвия
- Смъртта на помощника на Залужни: съдът все пак избра превантивна мярка за заподозрения служител
- В САЩ Зеленски ще разговаря със сенатори и ще се срещне с председателя на Камарата на представителите
- Кулеба: Борбата за решението на ЕС да започне преговори за присъединяване с Украйна все още продължава

На 19 септември се навършват 54 години от първия полет на съветския щурмови вертолет Ми-24. Той е осъществен на 19 септември 1969 г. от изпитателната станция на конструкторското бюро Мил в Панки, край Москва.
Дебютният полет е извършен от летецът-изпитател на Мил Герман Алфьоров. Четири дни по-рано той изпълнява и първото зависване с първия прототип на вертолета, означен тогава като В-24.
През март 1967 г. Президиума на Министерския съвет на СССР дава нареждане до конструкторските бюра на Мил и Камов за изготвяне на технически проект на специализиран боен вертолет. В Камов създават въоръжена версия на морския вертолет Ка-25, докато в Мил пристъпват към проектирането на тежка скоростна и двудвигателна машина, която взаимства част от агрегатите и системите от съществуващите по това време Ми-8 и Ми-14.
Предпочитанията са за проекта на Мил, като през май 1968 г. е издадено постановление на ЦК на КПСС, с което се дава началото на работата по бойния вертолет В-24.
Ръководителят на проекта В-24 е самият Михаил Мил, който стриктно следи за прилагане на неговата идеология при конструиране на машината. За главен конструктор е назначен Виктор Кузнецов. Същинската проектантска работа започва през август 1968 г.
Залага се на използването на доста елементи от Ми-8/14. На първо място това са втулката и лопатите на носещия винт, опашният винт, автоматът-наклонител и елементи от трансмисията. Заложено е на двигателя Изотов ТВ3-117, който в края на 60-те вече задвижва първите морски вертолети Ми-14. От самото начало на вертолета се придава изключително изчистена аеродинамична форма. За разполагането на сериозното въоръжение се предвижда своеобразно крило – една от бъдещите отличителни черти на Ми-24.
През февруари 1969 г. правителствена комисия утвърждава окончателния вид на вертолета и почти веднага започва сглобяването на прототипа. Първият прототип излиза от халето за окончателно сглобяване през юни същата година.
Изпитанията не вървят много гладко, но няма непреодолими технически трудности. Общо в изпитанията се включват два прототипа и 10 предсерийни Ми-24. Държавните изпитания от страна на НИИ на ВВС започват през юни 1970 г. и продължават година и половина. Както обаче диктува съветската традиция, серийното производство на вертолета започва преди окончателното им завършване и първите серийни Ми-24А започват да излизат от завод „Прогрес”, град Арсениев във втората половина на 1970 г.
С известни пръсвания през 90-те години на миналия век, производството на Ми-24 продължава и до днес. Актуалната му версия се нарича Ми-35М и продължава да намира добър прием по света. - (видео)
През лятото на 1979 г. първите Ми-24 предназначени за българските ВВС пристигат у нас.
loading...
Други публикации
Напиши коментар